RFID (ang. Radio Frequency Identification) to technologia umożliwiająca bezprzewodową identyfikację drogą radiową. System ten zaczął z powodzeniem pracować w warunkach przemysłowych w latach 70 ubiegłego stulecia i z założenia jest bardzo prosty. Składa się z szeregu znaczników, zwanych tagami oraz urządzenia zdolnego do odczytywania sygnałów radiowych wysyłanych przez znaczniki.

Istnieją dwa rodzaje znaczników: aktywne oraz pasywne. Te prostsze - pasywne, składają się z niewielkiego układu pamięci, nadajnika oraz anteny. Wysyłają sygnał na żądanie nadajnika, który jednocześnie dostarcza im niezbędnego do tego celu prądu. Same fale niosące sygnał pobudzający tag pasywny, po odbiorze przez antenę ładują układ niewielkich kondensatorów, z których następnie prąd pobierany jest przez nadajnik etykiety. Etykieta aktywna posiada znacznie większą pamięć oraz własne źródło zasilania - baterię wystarczającą nawet na 3 lata ciągłej pracy. Bateria zapewnia oczywiście dużo większy zasięg pracy- do 150 m. Oba rodzaje różnią się także rozmiarami: tagi aktywne są wielkości guzika, pasywne zaś mogą osiągać rozmiar mniejszy niż główka szpilki.

Zastosowania

Być może trudno w to uwierzyć, ale technologia RFID jest bardzo szeroko stosowana. W wielu przedsiębiorstwach wykorzystuje się etykiety radiowe do rejestracji czasu pracy pracowników. Etykiety te przyjmują najczęściej postać plastikowej karty wielkości karty kredytowej, której pracownik nie musi nawet wyjmować z portfela, by zarejestrować w systemie rozpoczęcie i zakończenie pracy. Tagi radiowe są również powszechnie stosowane przez firmy turystyczne do produkcji karnetów narciarskich, tzw. ski-passów. Karnety te umożliwiają narciarzom korzystanie z wyciągów, usług gastronomicznych oraz hotelarskich, a wszystko to opłacone już zostaje na etapie wykupienia podróży.

Skoro więc technologia ta jest na tyle dojrzała, dlaczego nie zastosować jej w przemyśle?

Zastosowanie nawet najprostszej etykiety, o najmniejszej pamięci i zasięgu, dałoby rezultaty podobne do stosowania kodów kreskowych. Na etykietach można zapisać dokładnie to samo, co na etykiecie z kodem kreskowym. Zaś zastosowanie techniki radiowej eliminuje potrzebę „widzenia” etykiety i czytnika. Oznacza to, że tag radiowy (działająca na odpowiedniej częstotliwości) może znajdować się w opakowaniu.

Kluczową korzyścią, którą osiągnie przedsiębiorstwo przez zastosowanie RFID, jest bardzo wysoka automatyzacja identyfikacji danych. Dzięki stosowaniu identyfikacji bezkontaktowej, nie trzeba tracić czasu na prace z pojedynczą oznakowaną jednostką w celu odczytania jej kodu. Wystarczy, że jednostka będzie w odpowiedniej odległości lub przejedzie przez specjalną bramkę, aby zawartość etykiety mogła zostać odczytana.

Dodatkowym atutem jest możliwość odczytu jednorazowo większej ilości tagów. Dzięki tej właściwości jednocześnie może zostać odczytana informacja zawartości całego opakowania zbiorczego. Technologia RFID pozwala na automatyczną identyfikację wielu produktów w jednym pojemniku, co nie jest możliwe w technologii kodów kreskowych.

Kolejną zaletą RFID jest możliwość przenoszenia dużo większej ilości danych niż kod kreskowy. Istnieją etykiety zdolne magazynować nawet 1MB danych. Istnieją nośniki umożliwiające nie tylko odczyt danych lecz także ich zapis. Oznacza to, że np. tag identyfikujący partię towaru może być wzbogacany o nowe informacje w trakcie przesyłania jej np. z produkcji do magazynu i dalej do Klienta. Innym przypadkiem zastosowania może być zwrot wadliwego towaru. Informacje o defektach mogą zostać dopisane do oryginalnej etykiety towaru. Dzięki temu zapisywana jest „historia życia towaru”, którą można śledzić i analizować.

Ograniczenia

Technologia RFID, jak każda inna, ma swoje wady i ograniczenia. Do wad należą koszty. Sprzęt i etykiety radiowe są o wiele droższe niż papierowe etykiety z kodami kreskowymi. Jest to oczywista cena za większą funkcjonalność. Szacuje się, że wraz z upowszechnieniem RFID ceny będą maleć. W chwili obecnej wysoka cena sprzętu RFID utrudnia szybki zwrot z wdrożenia. Analizy wskazują, że duże korporacje są już w stanie uzyskać korzyści z wdrożenia RFID. Szacuje się, że jednak większość firm powinna poczekać. Koszt technologii czynią wdrożenie na dzień dzisiejszy ryzykownym. Mniej ryzykowne, a polecane jest wdrożenie RFID tylko w niektórych obszarach projektu np. bramki RFID na produkcji specjalistycznej. W tego typu projektach istnieje możliwość zastosowania zarówno technologii RFID jak i kodów kreskowych przemiennie. Istnieją także pewne ograniczenia, wynikające z samego sposobu działania etykiet radiowych. Niektóre substancje (głównie metale i ciecze) mogą silnie zakłócać lub wręcz tłumić transmisję radiową. W takich przypadkach często można poprawić transmisję odpowiednio dobierając częstotliwość fal radiowych.

Perspektywy rozwoju

Obecnie zauważyć można bardzo dynamiczny rozwój sektora automatycznej identyfikacji opartej na technologii RFID. Potężna sieć amerykańskich marketów Wal-Mart wprowadza etykiety radiowe do znakowania sprzedawanych produktów. Do rozwoju tej technologii aktywnie przyczynia się również Departament Obrony USA. Firma HP w ciągu najbliższych 5 lat zamierza zainwestować w rozwój i standaryzację RFID 150 mln dolarów. Prace prowadzą także tacy giganci jak IBM czy Oracle. Dużo wolniej rynek rozwija się w Europie. Pierwszymi testowymi wdrożeniami RFID mogą się pochwalić takie firmy jak: Gillette, Tesco i Metro Group.

RFID w HIT-Kody Kreskowe

Już od ponad roku HIT-Kody Kreskowe posiada w swojej ofercie kompleksowe rozwiązania RFID bazujące na sprzęcie FEIG Elektronik oraz EMS. Jesteśmy również dystrybutorem specjalizowanych nośników RFID firmy SmartTec oraz twórcą autorskiego oprogramowania HIT-Kontrola Przepływu. Wszystkim zainteresowanym polecamy przetestowanie naszych instalacji demonstracyjnych pracujących we frekwencji HF, UHF oraz aktywnej.

Źródło: www.hit-kody.com.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top