Brenntag Polska sp. z o. o., przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją i magazynowaniem specjalistycznych środków chemicznych dla przemysłu, potrzebowała rozwiązania usprawniającego centralne zarządzanie procesami w magazynach na terenie całej Polski. Projekt oraz dostosowanie infrastruktury sprzętowej do istniejącej aplikacji zrealizowała firma BCS Polska.

Firma Brenntag Polska sp. z o.o. jest częścią międzynarodowego koncernu, światowego lidera w dziedzinie dystrybucji środków chemicznych. Dziesięć tysięcy osób w trzystu placówkach Brenntag na całym świecie wypracowuje blisko 6 miliardów euro rocznych obrotów koncernu. Brenntag Polska to sieć 17 placówek handlowych i magazynów, położonych w sąsiedztwie wszystkich ważniejszych ośrodków przemysłowych w Polsce.

Wieloletni, ciągły rozwój naszej firmy skutkuje dziś największymi udziałami na rynku dystrybucji środków chemicznych w Polsce. Aktualnie zajmujemy się dystrybucją oraz magazynowaniem standardowych i specjalistycznych środków chemicznych dla wielu dziedzin przemysłu. Ponadto świadczymy usługi w zakresie gospodarki odpadami opakowaniowymi i chemicznymi odpadami poprodukcyjnym, a także dystrybucją opakowań przemysłowych – twierdzi Jacek Fert, dyrektor działu IT Brenntag Polska.

Brenntag na stałe współpracuje z ponad jedenastoma tysiącami odbiorców, oferując im ok. 9 tys. produktów.

Stały rozwój spółki wymusił dokonanie istotnych zmian w infrastrukturze IT

Centrala w Kędzierzynie-Koźlu zarządza wszystkimi magazynami firmy na terenie Polski oraz Litwy i Łotwy, będąc odpowiedzialną łącznie za 19 placówek. Sprawne zarządzanie tak wieloma magazynami, które dysponują ogromnym asortymentem surowców chemicznych, wymagało budowy zaawansowanego systemu IT. Konieczność wyeliminowania licznych błędów ludzkich oraz skrócenia czasu wykonania poszczególnych zadań w celu zmniejszenia kosztów operacyjnych firmy, wymagała zaangażowania doświadczonego integratora IT.

W czasie planowania wdrożenia szukaliśmy najbardziej odpowiedniego dla nas rozwiązania. Braliśmy pod uwagę propozycje wielu firm IT, decydując się ostatecznie na BCS Polska. O naszym wyborze zdecydowała wcześniejsza współpraca przy dostawach drukarek Zebra oraz fachowa pomoc techniczna dla Działu IT – zapewnia Jacek Fert Duże znaczenie miały także doświadczenia BCS Polska w integracji rozwiązań IT.

Integracja systemu z oprogramowaniem kluczem do sukcesu

Zadaniem specjalistów z BCS Polska było zaprojektowanie i wdrożenie platformy sprzętowej, która współpracowałaby z wcześniej stworzonym przez informatyków Brenntag Polska oprogramowaniem do zarządzania zasobami magazynowymi. Pierwszym etapem prac było wykonanie analizy funkcjonalno-technicznej wraz z projektem stworzenia sieci radiowej w lokalizacjach satelitarnych. Następnym, wykonanie pomiarów rozchodzenia się fal radiowych w magazynach. W wyniku tych czynności zdecydowano się na scentralizowany system zarządzania siecią radiową oparty na urządzeniach Motorola RFS7000. System identyfikacji produktów na magazynach oparto na drukarkach kodów kreskowych Zebra XiIII.

Prace wdrożeniowe były dużym wyzwaniem, zwłaszcza że kierownictwo Brenntagu stawiało wysokie wymagania względem bezpieczeństwa przesyłania danych – twierdzi Marcin Biłka, kierownik sprzedaży w sektorze przemysłowym BCS Polska. Efektem tego jest jeden z najbardziej zaawansowanych systemów scentralizowanej sieci radiowej w Polsce – dodaje.

Redukcja błędów bezpośrednio przekłada się na zyski

Czas wdrożenia wyniósł około czterech miesięcy.

Biorąc pod uwagę skomplikowane rozwiązania, ogromną skalę inwestycji oraz konieczność implementacji pionierskich rozwiązań z zakresu zarządzania sieciami radiowymi – należy stwierdzić, że wdrożenie dokonano bardzo sprawnie. – twierdzi Jacek Fert.

Funkcjonowanie systemu wpłynęło na zmniejszenie ilości generowanych błędów, skrócenie czasu realizacji podstawowych procesów, a co za tym idzie, zwiększenie wydajności zespołu i zmniejszenie kosztów operacyjnych firmy. Redukcja liczby błędów w perspektywie wpłynie na lepsze postrzeganie firmy przed aktualnymi i potencjalnymi klientami.

Oszczędności wynikające z funkcjonowania nowego systemu można ustalić na podstawie wyceny błędu ludzkiego, który został wyeliminowany. Wyceniając jeden taki błąd przy wydaniu towaru należy go pomnożyć przez ilość błędów wyeliminowanych, wówczas uzyskamy wielkości jakie należy brać przy obliczaniu ROI. – twierdzi Marcin Biłka z BCS Polska.

Trudne do ocenienia, lecz z pewnością niezwykle istotne jest zwiększenie wydajności pracowników.

Nie do przecenienia jest także zwiększenie pewności współpracy z kontrahentami, co jest pośrednim efektem wyeliminowania przez nas błędów. Duże oszczędności poczyniliśmy już przy zakupie, decydując się na większą ilość urządzeń, a także w wyniku korzystnego wówczas dla nas kursu euro – dodaje Jacek Fert.

Uporządkowanie skomplikowanych procesów magazynowych spowodowało przesunięcie części personelu w inne obszary firmy. Wdrożenie udało się przeprowadzić bezkolizyjnie, tak, że firma mogła funkcjonować bez przerwy, nie zwalniając tempa.

Wdrożenie zostało zrealizowane w czterech największych magazynach w Polsce: w Zgierzu, w Jankowicach, koło Poznania, w Górze Kalwarii i w Kędzierzynie-Koźlu. Planowane jest dalsze rozszerzenie sieci do 250 radiowych punktów dostępowych, a także zwiększenie ilości ręcznych terminali radiowych MC9090. Dodatkowo planowane jest powielenie rozwiązań na inne lokalizacje Brenntagu w Europie.

Pionierski projekt pociąga za sobą wiele wyzwań

Choć cała operacja zakończyła się powodzeniem, trzeba było sprostać wielu niespodziewanym wyzwaniom. Projekt był bardzo złożony, a ilość działań pionierskich wysoka. W związku z czym istniała potrzeba szybkiego pokonania niespodziewanych przeszkód.

Siłą rzeczy – każde niestandardowe wdrożenie – a takim właśnie były prace w Brenntag, natrafia na wiele trudności. Naszym zadaniem jest, pomimo wielu perturbacji doprowadzić podjęte zobowiązanie do końca. Dla nas było to nowe doświadczenie, które znacznie wzbogaciło wiedzę naszych konsultantów – stwierdził Marcin Biłka z BCS Polska.

Oferta BCS Polska zapewnia stałą pomoc techniczną, która jest konieczna przy ciągłym funkcjonowaniu całego systemu.

Widoczne już dzisiaj korzyści z funkcjonowania systemu sprawiają, że jesteśmy zadowoleni z przeprowadzonego wdrożenia. – podsumowuje Jacek Fert z Brenntag Polska.

Źródło: BCS Polska

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top