Top Trends Business Intelligence 2014

Nowe spojrzenie na informacje, BI w chmurze, innowacyjne rozwiązania baz danych, mobilność, to tylko kilka z najważniejszych zmian, których można oczekiwać w 2014 roku. Artykuł opisuje trendy, które są przewidywane przez organizacje badające technologie (TDWI, Gartner, BARC, Forrester, The Economist, Forbes).
 

 
Dostęp do informacji i danych stał się w ostatnich latach kluczowym czynnikiem rozwoju i podejmowania najważniejszych decyzji w organizacjach. Dodatkowo przyrost danych spowodował, że firmy coraz częściej poszukują szybkich i wydajnych narzędzi BI, które dają pełen obraz analizowanego obszaru. Ciągły rozwój potrzeb biznesowych i zmieniających się warunków na rynku sprawiają, że użytkownicy wymagają coraz więcej, a dostawcy narzędzi Business Intelligence muszą wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom – a nawet krok do przodu. W 2014 roku kluczowa będzie zmiana podejścia do korzystania z informacji analitycznych. Coraz wyraźniejszy jest trend odejścia od statycznych informacji na rzecz elastycznych i konstruowanych ad hoc odpowiedzi na zadane biznesowe pytania. Ważny będzie również sam przekaz tych informacji. Wg prognoz Forbes w 2014 roku należy oczekiwać, że ilość nowych użytkowników narzędzi BI takich jak Tableau znacznie wyprzedzi nowych użytkowników programu Excel. Temat Big Data odejdzie na drugi plan, natomiast dostawcy BI, którzy nie nadążają za potrzebami biznesu, znikną z rynku.

Dane w rękach biznesu

Analiza danych przechodzi z IT do zespołów biznesowych. Od pracowników coraz częściej wymaga się umiejętności analitycznych. Udowodniono, że organizacje, które używają danych do podejmowania decyzji i mają możliwość analizowania ich na bieżąco, podejmują dużo trafniejsze decyzje biznesowe. Systemy analityczne stają się kluczowym narzędziem dla każdego dyrektora, managera, jak również dla pracowników niższego szczebla. Bezpośredni dostęp do informacji sprawia, że ludzie bardziej identyfikują się z firmą czy organizacją, dzięki czemu ich praca staje się bardziej wydajna.

Jednak według prognozy ilość zatrudnionych wyspecjalizowanych analityków danych zmniejszy się, gdyż dzięki nowoczesnym rozwiązaniom BI czas na przygotowanie danych do analizy powinien w 2014 roku znacznie się skrócić.

Storytelling

Prezentacja wyników jest ważnym elementem pracy z danymi, może nawet najważniejszym. Ale jak przekazać swoje wnioski w sposób, który jest skuteczny? Jak zainspirować ludzi, żeby po spotkaniu nadal pamiętali o prezentacji? Dashboard wyrwany z kontekstu nie ma odpowiedniej wartości analitycznej. Aby skutecznie podejmować decyzje musimy mieć pełny obraz sytuacji, zaś sama wizualizacja powinna pomagać w zrozumieniu przedstawionych danych. Dlatego narzędzia BI mają nie tylko przedstawić dane, ale również opowiedzieć historię, która pomoże je lepiej zrozumieć.

Analiza Business Intelligence w chmurze

Organizacje, które chcą osiągnąć przewagę konkurencyjną i działać mobilnie, opierają się na analizach przeprowadzanych w chmurach IT. Nowe scenariusze, takie jak praca u klienta i dostęp w czasie rzeczywistym poprzez smartfony i tablety znacząco poprawia doświadczenie użytkownika, zwiększa zarówno efektywność, jak i efektywność działania. Dojrzałość usług serwisowych w chmurze zapewnia wygodę i jeszcze bardziej ułatwia departamentom IT zarządzanie serwerami (usługami) BI. Przykładem może być usługa Tableau On-line. Jest to przede wszystkim rozwiązanie bezpieczne, używane aby dzielić się, współpracować oraz publikować online wizualizacje i dashboardy. Tableau Online jest zbudowany na platformie Tableau Server i zapewnia łatwość użytkowania, szybkość, dostępność i interaktywność bez konieczności zarządzania infrastrukturą fizyczną. Tableau Online działa w bezpiecznym centrum danych i może być dostępny zdalnie za pomocą Tableau Desktop, przeglądarki i urządzenia mobilnego. Cała komunikacja z Tableau Online odbywa się przy użyciu protokołu SSL.

Big Data w chmurze

W ciągu ostatnich pięciu lat branża IT koncentrowała się przede wszystkim na zagadnieniu „Big Data” i technikach związanych z przetwarzaniem i przechowywaniem dużych ilości informacji. Dzięki temu w chwili obecnej mamy naprawdę dobre narzędzia takie jak np. Hadoop, BigQuery i Amazon Redshift, MapR. Obecnie najważniejszym kierunkiem rozwoju jest właściwie wykorzystanie ich pełnego potencjału. Najwięksi producenci narzędzi bazodanowych, takich jak Teradata czy SAP, uruchamiają własne usługi cloud.

Niestety, pomimo bardzo dużej atrakcyjności narzędzi typu BigQuery czy Amazon Redshift, wciąż jest duży opór w umieszczaniu tam danych, spowodowany prawem np. bankowym, czy ograniczeniami w przechowywaniu danych narzuconymi przez EU.

Sama technologia jednak nie wystarczy do tego aby odnieść sukces. Ludzie i organizacje muszą skutecznie wdrożyć i stale uczyć się wykorzystywać innowacyjne rozwiązania w codziennej pracy, aby przyniosły wymierne korzyści. Agile Business Intelligence jest trendem, który zaczyna dominować w obszarze BI. Analiza samoobsługowa staje się standardem wśród firm rozwijających się. Biznes oczekuje elastycznych i użytecznych dashboardów/ pulpitów menedżerskich prezentujących dane. Kluczowa dla Agile BI jest ciągła praca z użytkownikami, częste dostarczanie kolejnych raportów oraz szybkie, tanie (bez udziału IT) reagowanie na zmieniające się potrzeby.

Jednym z głównych zagadnienień w obszarze BI będzie analiza predykcyjna. Według analityków Gartnera w 2014 roku aż jedna trzecia aplikacji BI będzie analizowała dane tekstowe, umożliwiała tworzenie złożonych reguł biznesowych, czy analiz predykcyjnych. Dodatkowo zwiększy zarówno ilość danych i ich złożoność, jak również zapotrzebowanie na moc obliczeniową niezbędną, aby utrzymać oczekiwaną wydajność. W rezultacie technologie in-memory (szybkie przetwarzanie w pamięci) staną się znacznie bardziej rozpowszechnione.

Integracja z istniejąca architekturą (Embbeded BI) to kolejny kierunek, w którym rozwijają się narzędzia BI. Przykładem jest Tableau Server, który umożliwia wstawianie wyników w zewnętrzną aplikację (np. portal Sharepoint, system ERP/CRM) tak, aby stanowiły integralną całość tego systemu. Zewnętrzny system komunikuje się z narzędziami BI przekazując mu parametry i dane do wyświetlanych analiz. Zaleta jest taka, że rozwiązanie BI jest bardziej powszechne, wbudowane w różnego rodzaju aplikacje, na których działają użytkownicy.

Social Media BI

Opinie i treści umieszczone na stronach internetowych i portalach stanowią cenne źródło informacji, obok którego trudno przejść obojętnie. Organizacje zaczynają wnikliwie analizować dane pochodzące z portali społecznościowych, angażują się w kreatywne akcje marketingowe i wizerunkowe zwiększając identyfikację klientów z danym produktem czy firmą. Zebrane informacje wykorzystywane są do podniesienia świadomości marki i kształtowania postaw, jak również umożliwiają analizę strategii konkurencji. Firmy zaczynają wykorzystywać dane pochodzące z Internetu, aby poznać kontekst, w którym występuje nazwa firmy lub produktu w dyskusjach na forach i blogach.

Gartner uważa, że strategie społecznościowe i przejście do bardziej wspólnego podejmowania decyzji są zmianą myślenia o relacji firmy z klientem i zmianą w cyklu rozwoju produktu. Sprawiają one, że środowiska decyzyjne, które łączy sieć, społeczność, współpraca, BI i narzędzia analityczne będą miały coraz większe znaczenie w biznesie w 2014 roku. Firmy, które dostosują się do zmian wcześniej osiągną przewagę nad konkurencją.

Mobilność

W dobie powszechnego dostępu do Internetu wymagamy dostępu do informacji gdziekolwiek jesteśmy. Dostęp w czasie rzeczywistym do informacji firmy z poziomu telefonów czy urządzeń mobilnych w 2014 roku stanie się standardem. Nowoczesna mobilność musi iść w parze z chmurą, ale równocześnie coraz większą wagę przywiązujemy do bezpieczeństwa danych.

Dotyczy to także BI, od którego oczekujemy możliwości swobodnego backupowania danych w chmurze oraz korzystania z nich z dowolnego miejsca, za pośrednictwem różnych kanałów dostępu. Chodzi tu nie tylko o prosty odczyt raportów i analiz, ale możliwość dynamicznej, zespołowej pracy na aktualnych danych, zapisanych na zewnętrznym serwerze, dostępnych do edycji na tablecie, czy smartfonie.

Autor: Ewa Łapińska - Key Account Manager - AstraFox
WWW.ASTRAFOX.PL

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top