System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
ORACLEPrzetwarzanie w chmurze staje się preferowanym modelem wdrożeniowym dla wielu zadań, a wydatki na chmury publiczne rosną w dwucyfrowym tempie i nic nie zapowiada spowolnienia tego wzrostu. Większość firm zdaje sobie jednak sprawę z faktu, że nie mogą przenieść do chmury wszystkich obciążeń jednocześnie. Dlatego, jak wynika z prognoz IDC, 58,7% tegorocznych wydatków na infrastrukturę pozostanie w centrum przetwarzania danych. Jak zatem należy przygotować firmowe środowisko IT, aby łatwo było przenieść je do chmury wtedy, gdy będzie to możliwe?


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Optymalizacja na dziś, planowanie na jutro

Istnieją różne powody dla pozostawienia aplikacji w środowisku lokalnym. Mogą to być choćby kwestie zgodności z przepisami, bezpieczeństwo, wymogi związane z lokalizacją danych, konieczność zadbania o minimalne opóźnienia, a także korzystanie z niestandardowych starszych aplikacji, które nie będą działać na platformach chmur publicznych.

Potrzeba tu architektury gotowej na chmurę, obejmującej sprzęt, systemy operacyjne, bazy danych i aplikacje, a przy tym spójnej w środowiskach lokalnych i chmurowych. Gdy nadejdzie odpowiedni moment na migrację, będzie ona dzięki temu łatwiejsza. Droga, którą ma do pokonania dział IT, będzie zróżnicowana w zależności od punktu, z jakiego startuje. Oracle wyróżnia pięć typowych przypadków, które opisują różne wymagania, a zarazem najlepszą ścieżkę migracji:

1. Usprawnienie i modernizacja infrastruktury informatycznej

Dla firm, które nie zamierzają przechodzić do chmury w najbliższej przyszłości, chcą jednak usprawnić swoją infrastrukturę, godnym rozważenia modelem jest wstępnie zintegrowana infrastruktura konwergentna. Te nowoczesne systemy są zgodne pod względem infrastrukturalnym z systemami obsługującymi usługi w chmurach prywatnych i publicznych. Zastąpienie starszych serwerów, systemów pamięci masowej i środowisk kopii zapasowych różnych producentów może przynieść spektakularną poprawę wydajności, dostępności, bezpieczeństwa i efektywności, a przy tym obniżyć koszty operacyjne.

2. Szybsze osiąganie korzyści dzięki urządzeniom sprzętowo-programowym

Wiele działów informatycznych musi wykonywać coraz więcej zadań przy użyciu ograniczonych zasobów, a przy tym działać szybciej i reagować na zagrożenia ze strony konkurencji. W takich sytuacjach duże korzyści może przynieść postawienie na systemy sprzętowo-programowe. Chodzi tu o wstępnie skonfigurowane urządzenia do różnych konkretnych zastosowań, np. do obsługi bazy danych, środowiska chmury prywatnej lub obciążeń związanych z wielkimi zbiorami danych. Są one łatwe i mniej czasochłonne we wdrożeniu i obsłudze, wymagają więc mniejszej liczby wyspecjalizowanych informatyków.

3. Optymalizacja i rozbudowa chmury prywatnej

W przypadku podstawowych obciążeń, które nie należą do obciążeń newralgicznych, wiele firm najpierw wdraża środowisko chmury prywatnej, aby obniżyć koszty i zwiększyć prężność działania. Rozbudowa większości samodzielnie skompletowanych, podstawowych chmur prywatnych pochłania jednak całe miesiące (co zmniejsza prężność działania) i wymaga kosztownego personelu do prac w zakresie budowy, dostosowywania i zarządzania. Kolejnym wyzwaniem jest fakt, że podstawowe chmury prywatne traktują wszystkie aplikacje jednakowo, nie nadają się więc do obsługi wymagających i/lub newralgicznych baz danych i aplikacji. Rozwiązaniem jest wdrożenie specjalnie skonstruowanych urządzeń chmurowych, które zapewniają spójność w różnych środowiskach i umożliwiają firmom wdrożenie chmury prywatnej zoptymalizowanej zarówno finansowo z myślą o aplikacjach podstawowych, jak i wydajnościowo z myślą o aplikacjach o znaczeniu newralgicznym. Ujednolicone zarządzanie we wszystkich środowiskach zapewnia zarazem łatwą ścieżkę migracji do chmury publicznej lub hybrydowej.

4. Optymalizacja i ochrona aplikacji newralgicznych

W wielu firmach infrastruktura obsługująca aplikacje o znaczeniu newralgicznym powstała na przestrzeni dłuższego czasu, nie była modernizowana i stanowi niespójną mieszaninę różnych platform. W efekcie powstało nadmiernie złożone środowisko, które nie zawsze zapewnia wymaganą wydajność lub bezpieczeństwo. Rozwiązaniem jest wykorzystanie wysokiej klasy serwerów do optymalizacji i uzyskania najwyższej wydajności przy jednoczesnej poprawie skuteczności zabezpieczeń, niezależnie od tego, czy chodzi o wdrożenie lokalne, czy w chmurze. Przejście na jedną platformę przyniesie też oszczędności finansowe i pozwoli ujednolicić zarządzanie.

5. Konsolidacja i ochrona danych za pomocą zaawansowanych rozwiązań pamięci masowej
 
Na koniec zauważmy, że niemal każda firma musi zmierzyć się z wyzwaniami w obszarze pamięci masowej i ochrony danych. Wraz z dynamicznym wzrostem objętości danych samo rozbudowywanie dotychczasowej infrastruktury pamięci masowej przestaje być opłacalne i skuteczne. Lepszym podejściem jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań pamięci masowej, zaprojektowanych z myślą o wyeliminowaniu utraty danych i przyspieszeniu ich odtwarzania. Te przygotowane na chmurę systemy pozwalają skonsolidować dotychczasową pamięć masową, a przy tym zapewniają danym firmy bezpieczeństwo i zdecydowanie poprawiają wydajność.

Przejmij kontrolę nad swoją przyszłością

W każdym z tych przypadków chodzi o znalezienie systemów, które przygotowują firmę do chmury i mają dokładne odpowiedniki w chmurze publicznej. Dzięki temu chmura publiczna zaczyna wydawać się przedsiębiorstwu kompatybilnym rozszerzeniem tego, co działa już w firmowym centrum przetwarzania danych. Ułatwi to migrację, gdy firma będzie na nią gotowa. Warto mieć taką możliwość, nawet gdy przedsiębiorstwo nie zamierza przechodzić do chmury w najbliższej przyszłości. W międzyczasie pozwala to bowiem wprowadzić wiele zalet chmury publicznej do firmowej infrastruktury lokalnej. Przygotowanie się na przyszłość w chmurze niesie ze sobą same korzyści.

Autor: Maciej Tomkiewicz, odpowiedzialny za sprzedaż rozwiązań IaaS w Oracle Polska
Źródło: www.oracle.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top