Szacuje się, że do 2020 roku blisko 80% małych firm w USA całkowicie przejdzie do chmury. Za oceanem tego rodzaju rozwiązania wykorzystują już teraz nie tylko technologiczne startupy, lecz także niewielkie firmy rodzinne działające w tradycyjnych branżach. Czy właścicielom małych polskich firm również opłaca się przenieść do chmury? Za przemawiają m.in. niższe koszty oraz większe bezpieczeństwo.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
W 2015 roku blisko 40% małych firm w USA całkowicie przeszło do chmury. Według raportu Emergent Research and Intuit Inc. do 2020 roku ta liczba się podwoi. Za oceanem tego rodzaju rozwiązania wykorzystują nie tylko technologiczne startupy z „Doliny Krzemowej”, lecz także niewielkie firmy rodzinne (jak piekarnie, pralnie, restauracje, sklepy z odzieżą, farmy itp.). Czy właścicielom małych polskich firm również opłaca się przenieść do chmury?
To daje wymierne oszczędności związane z infrastrukturą, dostęp do rozwiązań high-tech przy znacznie mniejszych kosztach niż wcześniej, a także bardziej elastyczne i efektywne formy pracy. Na dodatek przejście do chmury nie oznacza dużej, jednorazowej inwestycji. Działa to raczej na zasadzie miesięcznego abonamentu na usługi dopasowane do potrzeb konkretnej firmy – mówi Michał Misiak, CTO Focus Telecom Polska, dostawcy nowoczesnych rozwiązań IT.
Jak działa chmura?

Dokumenty, bazy danych czy różnego rodzaju oprogramowanie zamiast na komputerze lub serwerze w biurze są w Internecie. Dostęp do nich ma każda osoba upoważniona, z dowolnego sprzętu z kompatybilnym oprogramowaniem (komputer, tablet czy telefon) i z każdego miejsca (potrzebny jest tylko dostęp do sieci).
>Zamiast instalować oprogramowanie do baz danych czy księgowości na własnym komputerze, logujemy się na odpowiedniej stronie w sieci. Chmura umożliwia też elastyczność pracy nieosiągalną w przypadku rozwiązań stacjonarnych – dodaje Michał Misiak.
Zdecydowanie łatwiej zorganizować również pracę zdalną, a na przykład osoby stale pracujące poza biurem mają bezproblemowy dostęp do tych samych narzędzi czy baz danych, które mają ich koledzy w biurze.

Czy to jest bezpieczne?

Wbrew pozorom, własne serwerownie, centrale itd. są często gorzej chronione niż te same sprzęty, którymi opiekuje się dostawca usług z chmury. Dlaczego?
Wynika to z prostego faktu, że dostawca usług zajmuje się przesyłaniem i ochroną tak wielu danych, że opłaca mu się zastosować najlepsze zabezpieczenia, na które jego klienci nie zdecydują się z powodów finansowych – wyjaśnia Michał Misiak.
Bezpieczeństwo związane jest również z tym, że dostawca zapewnia zapasowe łącza i serwery na wypadek awarii. Ze względu na koszty nie stosuje tego rozwiązania zdecydowana większość małych firm (ale również tych większych).
Poza tym, aby sobie szybko poradzić z awariami, trzeba na stałe utrzymywać zespół speców od IT. Małych firm często na to nie stać. W usługach z chmury tymi problemami zajmuje się dostawca – dodaje Michał Misiak.
Dlaczego w chmurze jest taniej?

Decydują o tym niższe koszty infrastruktury (nie trzeba utrzymywać własnych serwerów, ani zapewniać dodatkowej przestrzeni na sprzęt), wsparcia technicznego, jak również aktualizacji oprogramowania i instalacji nowego. Dodatkowo do listy oszczędności trzeba dodać mniejsze zużycie energii elektrycznej, mniej przerw i utrudnień w pracy związanych z mniejszymi lub większymi awariami. Do usług z chmury wystarczy Internet - i tak obecny dziś w każdej firmie.
Dodatkowym argumentem jest fakt, że usługi z chmury są skalowalne. To znaczy, że jeśli potrzebujemy więcej lub mniej stanowisk pracy czy określonych usług, to bardzo łatwo i szybko dokonać takiej zmiany – podkreśla Michał Misiak.
Przy rozwiązaniach stacjonarnych infrastruktura bardzo ogranicza elastyczne działanie firmy. Można zmniejszyć liczbę stanowisk, ale zakupiony sprzęt i tak pozostaje. Przewagę chmury wyraźnie widać też wtedy, gdy firma zmienia siedzibę lub otwiera nowy odział (a niewielkie firmy często planują stopniowy rozwój). W przypadku infrastruktury stacjonarnej oznacza to poważne inwestycje – zakup nowego sprzętu, kładzenie okablowania, koszty wsparcia technicznego itd., jak również przerwy w pracy. Dzięki chmurze cały proces przebiega płynnie, znacznie szybciej i jest wymiernie tańszy.

Źródło: Focus Telecom Polska

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top