ERP view itintegro

Dla każdej organizacji systematyczny rozwój przynosi szereg wyzwań. Niektóre z nich nabierają strategicznego znaczenia, i sposób ich rozwiązania ma kluczowy wpływ na dalsze losy firmy. Tak jest w również przypadku ekspansji na zagraniczne rynki, gdzie obok rozwoju struktur najczęściej trzeba też zmienić system ERP.

REKLAMA:
 
 
Gdy firma systematycznie się rozwija, zmuszona jest adaptować sposób swojego działania do zmieniającej się skali. To bardzo złożone zagadnienie, któremu powszechnie towarzyszy zjawisko „szklanego sufitu”. Przedsiębiorstwo, bazując na swoich zasobach i metodach działania, rozwija się tylko do pewnego poziomu, poza którym organizacyjnie nie może dalej wzrastać, choć wciąż istnieje do tego rynkowy potencjał. Zjawisko to dotyka praktycznie każdy biznes niezależnie od skali. Spotykają się z nim również mikroprzedsiębiorstwa, gdzie rozwój oznacza konieczność rekrutacji, wyposażenia ludzi, przyuczenia do pracy, przyrost operacji, przetwarzanych dokumentów, więcej użytkowanego sprzętu i rozwiązań, większą odpowiedzialność, itd.

W obliczu chęci przebicia szklanego sufitu, im większa skala organizacji, tym większe wyzwania i tym samym większe pieniądze do stracenia… Bowiem wejście na wyższy poziom wymaga od przedsiębiorstwa przejścia przez proces zmiany i dokonania inwestycji obarczonych ryzykiem. W przypadku gdy firma wychodzi z rynku lokalnego i zaczyna przygodę na rynkach zagranicznych, sytuacja może być bardziej skomplikowana, ponieważ wiele operacji realizowanych na poziomie finansów i księgowości, logistyki, sprzedaży i zarządzania kadrami należy zreorganizować.

Nowa infrastruktura IT

Ekspansja biznesu poza granice kraju bardzo często wymaga zmian w obrębie infrastruktury informatycznej. Przyrost operacji z jednej strony, a z drugiej wejście na zagraniczne rynki wiąże się z koniecznością wdrożenia systemu informatycznego, który zintegrowałby zarządzanie i przepływ danych, radząc sobie z odmiennymi uwarunkowaniami różnych rynków lokalnych. Najpewniej dotychczas użytkowny system ERP sprawdzał się jedynie przy działalności krajowej i obsłudze mniejszej ilości danych.

Na co zwracać uwagę przy wyborze systemu ERP w ekspansji zagranicznej Przenoszenie części działalności (sprzedaży, marketingu, finansów, logistyki) poza granice jednego kraju oznacza konieczność konfrontacji biznesu z różnymi czynnikami rynkowymi charakterystycznymi dla poszczególnych rynków lokalnych. Niedostateczna integracja w zakresie przepływu danych i działań operacyjnych ponad granicami oznacza dla firmy znacznie większe koszty i ryzyko błędów. Jak się zatem przed nimi uchronić?
  1. Wybieraj system, który jest wykorzystywany przez międzynarodowe organizacje. Wiele firm już odrobiło tę lekcję i dziś z sukcesem wykorzystuje zintegrowane rozwiązania wspomagające działalność niezależnie od skali i zasięgu. Dostawcy ERP, którzy mają w ofercie systemy dedykowane międzynarodowym organizacjom, z reguły dość dobrze dokumentują wdrożenia w złożonych, ponadnarodowych firmach. Naprawdę warto poznać bliżej dorobek wdrożeniowy dostawcy, ponieważ wiele z case studies może być dla Ciebie dodatkową inspiracją.
  2. Wybieraj dostawcę, który poza wdrożeniami zagranicznymi ma również silne wsparcie lokalne. To jeden z kluczowych punktów, ponieważ Polska jest rynkiem specyficznym, z dużą złożonością i zmiennością przepisów. Nawet najlepszy system od zagranicznego dostawcy, niedostosowany do polskich uwarunkowań prawnych, nie sprawdzi się w naszych realiach. Dlatego ważny jest wybór takiego systemu, który z powodzeniem sprawdził się już w zarządzaniu działającymi w Polsce firmami – np. na zasadzie roll-outu na polski rynek systemu pierwotnie wdrożonego w zagranicznej centrali. Niezmiernie ważne jest tu sprawdzenie, czy dostawca zapewnia kompetentny team wdrożeniowy rozumiejący polskie realia oraz czy po wdrożeniu będziesz otrzymywać aktualizacje systemu pod kątem zmian w przepisach.
  3. Sprawdź wielojęzyczność systemu. Rozwój działalności poza granicami oznacza, że z rozwiązania najpewniej będzie korzystać coraz więcej użytkowników posługujących się różnymi językami. Wersja angielska może okazać się niewystarczająca. Dlatego przed wyborem systemu warto sprawdzić, w jakich wersjach językowych użytkownicy mogą w nim pracować – co jest dostępne w standardzie, co nie będzie pociągało za sobą dodatkowych kosztów tłumaczenia interfejsów, słowników, raportów itd.
  4. Sprawdź obsługę operacji w wielu walutach. Nie zapomnij, że nie chodzi tylko o prawidłowe przeprowadzenie wyrażonych w różnych walutach transakcji zakupu i sprzedaży, ale także o ich prawidłowe zaksięgowanie, z włączeniem różnic między zasadami rachunkowości w poszczególnych krajach.
  5. Różne zasady rachunkowości, różne legislacje – system wspomagający międzynarodowe struktury musi uwzględniać różne standardy właściwe dla krajów lokalnych. Mając na uwadze fakt, że również w innych krajach standardy te mogą się zmieniać, należy wybrać takiego dostawcę, który zapewnia wsparcie rozwojowe systemu w każdym z krajów, w którym zamierzasz prowadzić działalność.
  6. Konsolidacja finansowa ponad granicami. Sprawdź, czy system wspiera prowadzenie kilku organizacji w ramach jednego rozwiązania. Ta cecha jest ważna dla organizacji, które decydują się działać w formie holdingu lub powołują w różnych krajach spółki zależne. Mnożenie równoległych bytów w strukturze powoduje znaczny wzrost zapotrzebowania na analizę danych w ujęciu globalnym oraz zarządzanie procesami odrębnie dla każdej ze spółek. Jest więc bardzo ważne, by jeden zintegrowany system wspierał zarządzanie różnymi spółkami w ramach jednej grupy, oraz by zapewniał właściwe raportowanie na użytek menedżerów podejmujących decyzje na poziomie centrali. 
  7. Interfejs webowy, wersja mobilna. Wraz z rozwojem struktur coraz więcej użytkowników systemu realizuje działania w czasie podróży. Dla zachowania efektywności konieczne jest więc posiadanie wygodnego dostępu do danych i funkcjonalności niezależnie od miejsca, w jakim się przebywa. Dotyczy to zarówno możliwości zdalnego wykonywania operacji w systemie, jak i dostępu do informacji przygotowywanych na podstawie przetwarzanych w nim danych. Dlatego wybieraj system oferujący interfejs webowy oraz wersję mobilną.
  8. Elastyczność i skalowalność. Pamiętaj, że rozwój firmy to proces ciągły i żaden system raz dopasowany do wymagań organizacji nie będzie już optymalny po kolejnych fazach jej wzrostu. Dlatego wybieraj rozwiązanie gwarantujące elastyczność i skalowalność, które może ewoluować wraz z firmą i jej nowymi potrzebami funkcjonalnymi. Szczególnie ważna jest tu także otwartość systemu na integrację z innymi rozwiązaniami, w tym aplikacjami mobilnymi pochodzącymi od różnych dostawców.

Powyższe wymagania w praktyce mogą spełnić systemy oferowane przez międzynarodowych dostawców, którzy troszczą się o rozwój produktu w odniesieniu do legislacji krajów lokalnych. Jednym z przykładów takiego dostawcy jest posiadająca w Polsce swój duży oddział brytyjska firma Sage i jej flagowy system ERP dla organizacji międzynarodowych – Sage X3. Rozwiązanie wspiera tysiące firm z ponad 50 krajów świata, a w Polsce z systemu korzystają firmy wchodzące w skład międzynarodowych struktur.

Autor:
Agata Wójcik Marketing Product Manager Sage X3
tel 885 502 220 Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

PODOBNE


loading...