Prosta droga ku integracji oraz dostępności danych

BPSC - systemy ERP, CRM, ERP, Zarządzanie zasobami ludzkimi, kadry i płaceRozwój firmy Masfalt jest ściśle związany z ekspansją i umacnianiem w Polsce pozycji irlandzkiego koncernu CRH, specjalizującego się w produkcji materiałów budowlanych. Rok 2002 był najintensywniejszym jak dotąd okresem rozwoju firmy, w związku z oddaniem do użytku wytwórni mieszanek mineralno-bitumicznych. Nowe wytwórnie wraz z całą infrastrukturą zostały uruchomione w Nowinie k/Elbląga (Parker, wydajność: 160 t/godz.) oraz w Warszawie, Gmina Rembertów (Ammann, wydajność: 320t/godz.). W tym okresie przejęto również Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Pruszkowa koło Warszawy.
CRH rozpoczęła swoją działalność w Polsce jako udziałowiec Cementowni "Ożarów" S.A. stawiając sobie za cel utworzenie największej polskiej grupy specjalizującej się w materiałach budowlanych. Koncern produkuje obecnie: cement, beton towarowy, kostkę brukową, asfalt, materiały izolacyjne, cegły, kruszywa, prefabrykaty oraz beton komórkowy. Posiada w Polsce ponad 70 lokalizacji produkcyjnych zatrudniając ponad 3 tysiące osób. Grupa CRH zajmuje pierwszą pozycję, jako producent betonu komórkowego, drugą w produkcji kostki brukowej, oraz trzecią na rynku producentów cementu.

Siedzibą CRH plc jest Dublin. Roczne obroty grupy wynoszą 8 mld USD. Firma notowana jest na giełdzie w Londynie i Dublinie oraz na giełdzie amerykańskiej NASDAQ. Należy do grupy spółek z indeksu EUROTOP 300, działa w ponad 20 krajach zatrudniając ponad 43 tysiące pracowników w ponad 1000 lokalizacjach.

CRH funkcjonuje jako zrzeszenie spółek zachowujących własną tożsamość i niezależność, a jednocześnie odnoszących korzyści z silnego wsparcie finansowego, najnowszych technologii i wzorów oraz siły nabywczej całej grupy.

Integracja danych w rozproszonej strukturze

Przed wdrożeniem systemu Impuls 5 w Masfalcie nie funkcjonował żaden zintegrowany system informatyczny, struktura była rozproszona – w każdej z ośmiu lokalizacji pracowano na oprogramowaniu innego dostawcy. Wiele czynności, np. fakturowanie czy rozliczanie magazynu, wykonywano lokalnie w poszczególnych zakładach, przy znacznym zaangażowaniu kierownictwa. Dostęp do informacji zbiorczych, dotyczących wszystkich zakładów wymagał czasu. Ze względu na ogromne ilości kupowanych surowców oraz produktów gotowych największy problem stanowiło rozliczanie magazynów. Problemy miała również księgowość, dla której zamknięcie wszystkich koniecznych rozliczeń i przygotowanie wymaganych dokumentów wiązało się z ogromem pracy. Szybko rosnąca ilość danych, potrzeba ich integracji i efektywniejszego wykorzystywania spowodowały konieczność wdrożenia zintegrowanego rozwiązania.

Podobne potrzeby ujawniły się również w pozostałych podmiotach grupy kapitałowej CRH. Centrala w Irlandii wyraziła poparcie dla pomysłu wdrożenia jednego systemu we wszystkich spółkach grupy. Mimo, że poszukiwania optymalnego oprogramowania rozpoczęto osobno, w ich efekcie wszystkie polskie przedsiębiorstwa grupy zostaną objęte jednym system klasy ERP. Na decyzję o wyborze systemu Impuls 5, obok najważniejszych kwestii, którymi były optymalne rozwiązania w zakresie funkcjonalności magazynowej, wpływ miały także takie elementy jak funkcjonowanie na platformie Oracle, możliwości sytemu oraz konkurencyjna cena. Pozostali dostawcy, z którymi prowadzono rozmowy nie byli w stanie zaprezentować gotowego rozwiązania odpowiadającego specyfice spółek Grupy.

Zadanie najwyższej wagi

Koncepcja wdrożenia zakładała rozpoczęcie realizacji projektu w obrębie jednego z zakładów produkcyjnych. W pierwszej kolejności prowadzone były prace związane z uruchomieniem systemu wagowego, który może funkcjonować także w trybie off-line, tak, aby w przypadku chwilowego braku połączenia z głównym serwerem zlokalizowanym w centrali praca mogła być kontynuowana. Oczekiwanie dotyczyło również obsługi systemu wagowego jedynie poprzez opcje wyboru, bez konieczności wpisywania jakichkolwiek danych. Ze względu na udział w produkcji surowców własnych oraz powierzonych, co ma znaczący wpływ na sposób rozliczania produkcji, w nietypowy sposób rozwiązana została również organizacja magazynu. Stworzono specjalne generatory automatyzujące rozliczanie magazynów oraz zapewniające realizację operacji na magazynach w trybie rzeczywistym. Generatory korzystają z Systemu Receptur, aktualizowanych w trybie online, a wynikiem ich działania jest możliwość wyliczenia marży z dokładnością do partii produktu.

System Impuls 5 stał się również bardzo korzystnym antidotum na problem transportu surowca do zakładów produkcyjnych. Na wartość surowca w przypadku produkcji prowadzonej przez Masfalt składa się wartość zakupionego kruszywa oraz usługa jego dostarczenia. Firma korzysta praktycznie ze wszystkich (poza lotniczym) rodzajów transportu surowców. W tej sytuacji musiał powstać taki sposób rejestracji, aby wartość kruszywa przyjętego przez firmę była realna – tzn. pozwalająca rozliczyć poszczególne firmy transportowe oraz producentów dostarczających kruszywa. W Masfalcie sprawdziło się rozwiązanie zastosowania klasyfikatorów, polegające na rozbiciu ceny w cennikach i rejestrowaniu ich na poszczególnych wagach z dokładnością do rodzaju transportu, kruszywa oraz firmy. Dzięki temu wartość dostarczanego surowca nalicza się automatycznie na podstawie schematów. Zapewnia to pełny dostęp do danych dotyczących dostawy czy dostawcy oraz wpływa na sposób rozliczeń z wszystkimi usługodawcami. Niebagatelne znaczenie ma tu również pełna integracja z funkcjonalnością finansowo-księgową.

Sprzedaż pod pełną kontrolą

Pełna kontrola kosztów pozwoliła na dokładną kalkulację cen wyrobów gotowych. System wycenia praktycznie każdy składnik wyrobu już w momencie jego przejścia przez stanowisko wagowe. Wydanie gotowego towaru jest automatycznie wyceniane w oparciu o indywidualne funkcje kalkulacji w obszarze dystrybucyji.

Częścią rozwiązania dedykowanego dystrybucji jest funkcjonalność Kontraktów. Umożliwia ona rejestrowanie warunków handlowych podpisanych kontraktów (sprzedaż i/lub zakupy) i na tej podstawie m.in. bieżącą analizę marży i kosztów produkcji, a także stopnia realizacji w odniesieniu do uzgodnionych wartości. Odpowiednie powiązanie warunków handlowych (kontraktów) z system wagowym daje możliwość analizy obrotu materiałowego we wszystkich zakładach produkcyjnych firmy Masfalt. Każdy przyjeżdżający i wyjeżdżający samochód jest przypisany do konkretnego kontraktu (umowy handlowej). Zastosowanie funkcjonalności kontraktów daje możliwość elastycznego planowania produkcji oraz dostaw surowców na poszczególne zakłady produkcyjne.

Uporządkowanie procesów

Ze względu na realizację procesów produkcyjnych w kilku różnych zakładach, firma potrzebowała narzędzia zarządzającego pozycjami wyrobów. Konieczność wyróżnienia różnych indeksów w poszczególnych zakładach wynika z jednoczesnego rozliczania kwoty transportu i wartości danego surowca. System ERP po przyjęciu danego surowca w sposób automatyczny zmienia go na indeks uniwersalny, stosowany w całej grupie, a następnie wykorzystuje go w dalszym procesie produkcji. Receptury stworzone na bazie zunifikowanego nazewnictwa gromadzone są w systemie i określają automatycznie towar z dokładnością do zakładu przygotowania. W podobny sposób tworzą się rozchody – towar opuszczający wagę otrzymuje zestaw dokumentów wygenerowanych przez system łącznie z dokumentem RW rozliczającym magazyn.

Przed wdrożeniem systemu Impuls 5 rejestrowanie dokumentów magazynowych odbywało się z wykorzystaniem ówczesnego systemu wagowego, a do przechowywania informacji i tworzenia zestawień służył pakiet Microsoft Office (Word, Excel). Obecnie tworzenie i obieg dokumentacji odbywa się na bazie pracy aplikacji w sieci ze zdalnym podłączeniem regionalnych centrów dystrybucyjnych.

W firmie Masfalt istnieje 8 magazynów, co odpowiada ilości regionów dystrybucyjnych. Każdy magazyn odzwierciedla jeden zakład produkcyjny. Składowanie materiałów odbywa się na wszystkich przyzakładowych magazynach surowców.

Krajobraz po wdrożeniu

Wdrożenie jest już praktycznie zakończone, obecnie trwają prace w ramach własnego działu IT nad rozwinięciem sfery raportowej. Po pierwszych tygodniach funkcjonowania użytkownicy systemu podkreślają najczęściej korzyści płynące z szybkości oraz łatwości dostępu do danych, jak również sporych możliwości intuicyjnego wykorzystania interfejsu systemu. Łatwość tworzenia tabel i wykresów na podstawie danych dostępnych w czasie bieżącym jest fundamentalną zmianą w porównaniu z wcześniejszym funkcjonowaniem kilku, niezależnych aplikacji dedykowanych jedynie wąskim obszarom działalności firmy.
Skutecznie odnaleźliśmy się w rzeczywistości zintegrowanego systemu zarządzania, szczególnie w przypadku kontroli kosztów. Urealnione zostały dzięki temu kwestie związane z kalkulowaniem cen gotowych wyrobów. Praktycznie każda partia surowca zarejestrowana przez wagę przechodzi cały proces produkcyjny, jako wyceniona kosztowo pozycja. Wydanie gotowego towaru jest automatycznie wyceniane, przy wsparciu funkcji kontraktów oraz powiązanych cenników. – Łukasz Świerczek, Informatyk koordynujący w firmie Masfalt wdrożenie systemu Impuls 5.
Źródło: www.bpsc.com.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top