System ERP w firmie Medim

JCommerceDecyzja o wdrożeniu nowego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem została podjęta przez Zarząd firmy w 2010 roku. Dotychczas stosowany system ERP nie był w stanie sprostać stawianym wymaganiom w świetle dużych zmian zachodzących zarówno w samej organizacji jak i jej otoczeniu. Procedura wyboru nowego systemu nie była łatwa, a ostateczna decyzja zapadła dopiero na początku 2012 roku. Spośród dostępnych na rynku systemów ERP wybrany został system firmy Microsoft – MS Dynamics NAV.
Firma MEDIM została założona w 1990 r., jako jedna z pierwszych polskich prywatnych firm zaopatrujących służbę zdrowia w sprzęt medyczny. Jest wyłącznym przedstawicielem w Polsce kilku światowych liderów w wybranych produktach medycznych. Oferta firmy Medim obejmuje:
  • konsultacje i specjalistyczne wsparcie dla swoich Klientów
  • szkolenia aplikacyjne, użytkowe i eksploatacyjne
  • dostawy sprzętu, urządzeń, systemów medycznych
  • instalacje i montaże aparatury
  • serwis techniczny

MEDIM jest aktywnym członkiem Business Centre Club oraz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED.

Czynnikami motywującymi taką decyzję były:

  • dynamiczny rozwój firmy w ostatnich kilku latach,
  • zwiększone zapotrzebowanie na szybki dostęp do bieżących i sprawdzonych informacji na temat rentowności podejmowanych przedsięwzięć oraz ogólnej kondycji firmy,
  • potrzeba usprawnienia procesów zarządzania łańcuchem dostaw (czynnik krytyczny dla terminowej realizacji projektów),
  • konieczność zwiększenia kontroli obrotu magazynowego i sprawnego zarządzania magazynem (ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji numerów seryjnych, partii i dat ważności produktów – głównie w obrocie wyrobami medycznymi)
Rozwiązanie

Microsoft – MS Dynamics NAV pokonał konkurentów dzięki swojej bardzo obszernej i kompleksowej funkcjonalności dostępnej w standardowej wersji oraz pełnej elastyczności w zakresie dostosowania systemu do indywidualnych potrzeb klienta. Nie mniej istotny od wyboru właściwego systemu był dobór odpowiedniego partnera – firmy, która byłaby w stanie sprawnie i profesjonalnie przeprowadzić proces wdrożenia systemu. Po długiej i wnikliwej analizie złożonych ofert oraz przepro-wadzonych konsultacjach z oferentami wybrana została firma JCommerce SA z Katowic, która wykazała się profesjonalnym podejściem i doskonałą znajomością zagadnień z zakresu zasad prowadzenia biznesu oraz zaproponowała bardzo ciekawe rozwiązania w newralgicznych dla Medim obszarach działalności.
Firma JCommerce przedstawiła najbardziej kompleksową ofertę, która obejmowała wiele niezidentyfikowanych wcześniej zagadnień odkrytych dopiero podczas konsultacji poprzedzających wybór właściwej oferty. Wiedza i doświadczenie konsultantów firmy oraz znajomość tzw. „dobrych praktyk” były czynnikami decydującymi o wyborze. Zdawaliśmy sobie sprawę, że tylko współpraca z właściwym partnerem jest kluczem do osiągnięcia sukcesu, którym w tym przypadku było sprawne wdrożenie systemu – zgodnie z przyjętymi założeniami co do zakresu, terminu i budżetu. - Piotr Młynarczyk, Dyrektor Naczelny Medim Sp. z o.o.
Wdrożenie systemu MS Dynamics NAV 2009 zostało przeprowadzone zgodnie z przyjętym harmonogramem, który zakładał wykonanie wszystkich zaplanowanych prac w sześć miesięcy. Projekt wdrożeniowy został rozpoczęty w lutym 2012 szczegółową analizą procesów, natomiast uruchomienie produkcyjne systemu nastąpiło w czerwcu, a cały projekt został zamknięty z początkiem sierpnia (po upływie 2-miesięcznego okresu asysty przy starcie).
Funkcjonalność wdrożonego systemu jest zgodna z naszymi oczekiwaniami, a cały proces wdrożenia przebiegł bardzo sprawnie. Wdrożenie nowego systemu umożliwiło nam szerzej popatrzeć na wyniki działalności przedsiębiorstwa i dostrzec problemy, które wcześniej były niezidentyfikowane. Znacznie poprawił się poziom zarządzania nie tylko finansami firmy, ale również, a może przede wszystkim, magazynami, a w szczególności produktami medycznymi, identyfikowanymi przy użyciu numerów seryjnych oraz numerów partii z datą ważności. Bardzo wysoko oceniamy wiedzę i doświadczenie konsultantów firmy JCommerce oraz ich znajomość procesów biznesowych, praktycznie we wszystkich obszarach działalności naszej firmy - Ewa Marasek, Z-ca Głównego Księgowego, Medim Sp. z o.o.
 Opracowana koncepcja wdrożenia systemu zakładała uruchomienie systemu we wszystkich obszarach działalności firmy i obejmowała:

Zakupy Magazyn Sprzedaż Księgowość Zarządzanie zasobami Administrację

Wszystkie zdefiniowane na etapie analizy procesy zostały prawidłowo zmapowane w nowym systemie, a końcowa funkcjonalność systemu została oceniona jako w pełni zgodna z przyjętymi założeniami. Na potrzeby realizacji wdrożenia systemu MS Dynamics NAV w firmie Medim Sp. z o.o. zostały przygotowane liczne modyfikacje i dodatkowe interfejsy dostosowujące standardową funkcjonalność systemu do wymagań zgłoszonych podczas analizy.

Korzyści biznesowe

Zautomatyzowanie działań
  • Procesy importu danych do systemu z plików w formacie .xls/.xml (zapasy, komponenty, cenniki zakupu i sprzedaży, zamówienia)
  • Aktualizacja cen sprzedaży w PLN na podstawie aktualnego kursu i ceny w walucie sugerowanej przez dostawcę
  • Eksport komponentów zestawów DEMO przeznaczonych do wypożyczenia
  • Automatyzacja procesu tworzenia kartotek zapasów, nabywców, dostawców, informacji o numerach seryjnych i partii oraz zestawów komponentów


Zwiększenie kontroli

  • Śledzenie numerów seryjnych, numerów partii i dat ważności w obrocie wyrobami medycznymi (zakup, sprzedaż, serwis)
  • Obsługa numerów seryjnych, numerów partii i dat ważności dla komponentów zestawów
  • Szczegółowy rachunek wyników z wykorzystaniem wymiarów analitycznych (m.in.: dział, kontrakt, pracownik, nośnik kosztu)
  • Monitorowanie procesu „dopuszczania” produktów medycznych do obrotu
  • Mechanizm kontroli sprzedaży dla klientów zablokowanych przez Dział windykacji
  • Szczegółowa ewidencja obrotu towarami


Łatwość i wygoda raportowania

  • Wielowymiarowa analiza sprzedaży
  • W pełni definiowane przez użytkownika arkusze kont
  • Zestaw gotowych raportów generujących potrzebne zestawienia
  • Wydruki dokumentów w pełni zgodne z wymaganiami klienta


Usprawnienie procesów

  • Ewidencja dokumentów magazynowych
  • Ewidencja umów wieloletnich na dostawę produktów i kontrola ich realizacji
  • Ewidencja wypożyczeń sprzętu (własnego i powierzonego)
  • Obsługa sprzedaży ratalnej
  • Obsługa i rozliczenie sprzedaży towarów „na wymianę” oraz akcji promocyjnych z zastosowaniem cen specjalnych
  • Automatyczne tworzenie zamówień zakupu do dostawców z rezerwacją planowanych dostaw 
  • Procedura podziału/przeksięgowania sprzedaży i kosztu własnego na kilku handlowców
  • Interfejs bankowy
Realizacja projektu wdrożeniowego przebiegła wzorcowo. Na każdym etapie wdrożenia wszystko było przewidywalne i jasne, a proces przejścia na nowy system (uruchomienia produkcyjnego systemu NAV) zrealizowany został płynnie i bez niespodzianek - Marcin Kaszubski, Specjalista ds. Informatyki, Medim Sp. z o.o.
Wdrożenie nowego systemu klasy ERP, odpowiadającego realnym potrzebom firmy i wymaganiom zgłoszonym przez użytkowników było dla obu stron poważnym przedsięwzięciem, wymagającym wnikliwej pracy analitycznej i zgodnej współpracy. Efekt, który udało się osiągnąć, w postaci dobrze dostosowanego systemu, wdrożonego zgodnie z przyjętymi założeniami dowodzi, że wszystkie elementy tej układanki zostały dobrze dobrane. Elastyczność systemu MS Dynamics NAV oraz otwartość Klienta na wprowadzenie zmian organizacyjnych w obszarach, gdzie pojawiały się ku temu uzasadnione przesłanki, umożliwiły przygotowanie systemu ‘na miarę wymagań Klienta’. Andrzej Krawiec, Kierownik Techniczny Projektu
Źródło: JCommerce

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top