System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
Mit 1: Konsumenci nie są gotowi na płatności mobilne
W przypadku mobilnych płatności NFC występuje pewien paradoks. Z jednej strony wyniki rynkowe wskazują na to, ze konsumenci niechętnie płacą swoimi telefonami komórkowymi - głównie ze względów bezpieczeństwa. Z drugiej strony - osoby które miały okazję przetestować technologię NFC bardzo polubiły ten sposób realizowania płatności. Gemalto wraz ze swoimi partnerami z całego świata pracuje nad wdrażaniem komercyjnych rozwiązań NFC. Dzięki tym rozwiązaniom satysfakcja klientów korzystających z komórkowych portfeli ciągle wzrasta.

 
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
Mit 2: Płatności mobilne za pomocą technologii NFC są niebezpieczne

Płatności mobilne realizowane za pomocą technologii NFC opartej na kartach SIM są tak samo bezpieczne jak te dokonywane kartami płatniczymi. Korzystają z tych samych logicznych i fizycznych mechanizmów zabezpieczających co karty zbliżeniowe, a ponadto posiadają dodatkowe mechanizmy bezpieczeństwa związane z oprogramowaniem umieszczonym na karcie SIM.

Kluczowe elementy zabezpieczeń mobilnych płatności NFC:
  1. Element zabezpieczający (karta SIM) – przechowuje poufne dane oraz aplikacje certyfikowane przez regulatorów usług finansowych; poziom bezpieczństwa równy technologii kart czipowych z kodem PIN.
  2. Klienci mogą wybrać sposób autoryzowania swoich transakcji, m.in. wpisując kod PIN podczas dokonywania płatności. Zabezpieczenie to można wykorzystać do wszystkich płatności, również tych na mały kwoty, zapewniając sobie całkowitą kontrolę nad procesem płatności. 
  3. Zdalne systemy które zarządzają technologią NFC mogą w razie potrzeby blokować funkcjonalność płatności mobilnych na telefonie komórkowym - w taki sam sposób jak blokuje się karty bankomatowe. 
  4. Alternatywną technologią są płatności mobilne HCE (Host Card Emulation). Nie wykorzystują one technologii zabezpieczeń oferowanych przez karty SIM. Autoryzacja płatności następuje za pomocą jednorazowych tokenów, które są zabezpieczone odpowienim oprogramowaniem.


Mit 3: Kradzież lub zgubienie telefonu oznacza wielkie trudności w zablokowaniu wszystkich kont bankowych!

Nie, nie trzeba niczego blokować. Istnieje bardzo prosty sposób, z którego najczęściej korzystają użytkownicy mobilnych portfeli: jeśli Twój telefon jest zabezpieczony przez kod PIN, to nikt nie będzie mógł go uruchomić, a co więcej można zawsze zadzwonić do banku i zablokować działanie aplikacji płatniczych.

Mit 4: Technologia NFC jest słabo rozwinięta

Ekosystem NFC przez cały czas się rozwija i coraz więcej smartfonów wyposażonych jest w tę technologię. Zgodnie z raportem GSMA z 2015 roku na temat urządzeń mobilnych w 2014 roku na rynek komercyjny wprowadzono 43 mobilne usługi NFC, co daje ponad 300 dostępnych obecnie usług.

Badania Juniper Research ujawniły również, że liczba wdrożeń technologii NFC ciągle wzrasta. Zgodnie z raportem z kwietnia 2016 roku szacuje się, że łączna liczba urządzeń umożliwiających korzystanie z technologii NFC zwiększy się od 740 milionów urządzeń w roku 2015 do 3,9 miliarda urządzeń w 2020 roku.

Mit 5: Telefony komórkowe z technologią NFC nie działają w wielu miejscach

Zgodnie z raportem Juniper Research, liczba terminali płatniczych obsługujących płatności zbliżeniowe stale się zwiększa. Obecnie na świecie jest około 68,5 milionów terminali w użyciu – oznacza to, że ich liczba zwiększyła się o 8,1% od zeszłego roku.

Dzien z zycia uzytkownika technologii NFC Infografika

W dużych miastach również komunikacja miejska posiada infrastrukturę wyposażoną w technologię NFC, która umożliwia płatności zbliżeniowe. Takim przykładem może być sieć w Londynie, gdzie akceptuje się płatności mobilne dzięki połączeniu karty bankowej z mobilnym biletem. Również Hiszpania wprowadziła technologię NFC do płatności za transport miejski aż w 18 miastach.

Mit 6: W przeciągu 10 lat mobilny portfel zastąpi płatności gotówkowe i karty bezdotykowe

Ciężko jest przewidzieć jak będzie wyglądał rynek kart płatniczych za 10 lat, ale można być pewnym, że telefony z NFC i karty bezdotykowe będą współistniały na rynku. Płatności mobilne zostały stworzone by ułatwić dokonywanie transakcji na małe kwoty. Rozwiązanie to może zastąpić płatności gotówkowe, ale w dalszym ciągu korzysta się z gotówki w przypadku 80% transakcji.

Jednocześnie coraz więcej firm dołącza do rynku aplikacji związanych z mobilnymi portfelami. Są to zarówno operatorzy sieci komórkowych jak np. Vodafone, ale także producenci sprzętu komórkowego jak Apple czy Samsung. Ten trend staje się coraz bardziej powszechny i można przypuszczać, że zarówno płatności bezdotykowe, jak i mobilne będą coraz bardziej zastępowały tradycyjne sposoby płacenia.

Mit 7: Mobilne płatności NFC – wszyscy o nich słyszeli, nikt ich nie widział

Obecnie technologia NFC jest wykorzystywana w około 70 krajach na całym świecie, m.in. we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Włoszech, Holandii, Polsce, Rosji, Kanadzie, Japonii, Korei Południowej, Chinach, Singapurze i Nowej Zelandii. Ponadto istnieje duża liczba inicjatyw na rzecz przyjaznego transportu, które wprowadzają technologię mobilnych płatności NFC - zarówno w Azji, jak i w Europie.

Źródło: Gemalto

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top