System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
Haker Mehdi Lauters opublikował niedawno wyniki eksperymentu, który przeprowadził z wykorzystaniem dwóch komputerów Raspberry Pi z GPS-em, Wi-Fi i aplikacjami do podsłuchiwania ruchu Bluetooth. Eksperyment polegał na tym, że Mehdi jeździł po Bordeaux we Francji i zbierał dane pochodzące z bezprzewodowych sygnałów w jego zasięgu. Po sześciu miesiącach gromadzenia informacji podsumował i opublikował swoje ustalenia.
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Dla przykładu: Mehdi odkrył 62 listonoszy używających Facteo (aplikacji mobilnej dla listonoszy) na urządzeniach Samsung. Mógł dokładnie poznać infrastrukturę transportu publicznego w mieście oraz sprawdzać osoby, z którymi podróżował tymi samymi środkami komunikacji – potrafił np. ustalić, którzy pasażerowie danego pociągu się znają.

Wyniki Mehdiego nie są szczególnie zaskakujące jeśli chodzi o rodzaj danych, które można odkryć za pomocą sieci bezprzewodowych. Trochę przerażające jest jednak to, jak łatwo i niedrogo można zbudować jego zestaw do wydobywania danych.

Do skanowania wykorzystano głównie 2 komputery Raspberry Pi, jeden z szeregowym GPS-em i zewnętrzną baterią, a drugi stacjonarny, przeznaczony do monitorowania ludzi codziennie w tym samym miejscu. Ale do skanowania danych w kilku miejscach jednocześnie oraz do profilowania użytkowników i odnajdywania strumieni ludzi można używać innych łatwodostępnych urządzeń, takich jak moduł WiFi esp8266.

Mehdi wyjaśnił, jak ulepszyć profilowanie użytkowników i dodać więcej funkcji do projektu. Zauważmy, że był w stanie śledzić ludzi bez dostępu do ich urządzeń. Nie potrzebował drogiego sprzętu, tajnych „tylnych drzwi”, nakazów sądowych ani armii wysoko wykwalifikowanych hakerów, żeby uzyskać wszystkie te informacje.

Do gromadzenia tego rodzaju danych używa się „sniffera”. Jest to program, który monitoruje i analizuje ruch w sieciach bezprzewodowych, w infrastrukturze LAN lub ISP albo w jakimś publicznym miejscu, jak w przypadku urządzenia Mehdiego. Cały niezaszyfrowany ruch sieciowy jest narażony na podsłuch.

Podobnie jak większość narzędzi „hakerskich”, sniffery mają również pożyteczne zastosowania, takie jak diagnozowanie problemów w sieciowych albo analizowanie wzorów ruchu. Wireshark, Solarwinds i PRTG Network Monitor to popularne rozwiązania tego typu, używane w sieciach na całym świecie. Ale projekt Mehdiego to doskonały przykład na to, jak można wykorzystać takie technologie do różnych celów, w tym biznesowych, przestępczych i szpiegowskich.

Poniżej kilka dobrych praktyk, które warto stosować chcąc będąc bezpiecznym w miejscu z publicznym WiFi:
  • Jeśli to możliwe, należy unikać sieci Wi-Fi, które nie wymagają podawania hasła
  • Jeśli już używamy publicznej sieci Wi-Fi, należy włączyć VPN 
  • Kiedy odwiedzamy witrynę internetową, zawsze używajmy protokołu HTTPS
  • Nigdy nie należy akceptować niezaufanych certyfikatów
  • Nie należy podawać danych finansowych ani żadnych innych wrażliwych informacji, kiedy jest się podłączonym do publicznej sieci Wi-Fi 
  • Nigdy nie należy przesyłać wrażliwych danych bez kompleksowego szyfrowania przez publiczny hotspot Wi-Fi

Smartfony i działające w nich aplikacje, Internet Rzeczy, nowe systemy operacyjne wbudowane w samochody – można długo wyliczać rzeczy, które ujawniają informacje na nasz temat. Chcąc być bezpiecznymi, osoby, które używają publicznych sieci, powinny przestrzegać zalecanych praktyk bezpieczeństwa i zacząć myśleć o swoim bezpieczeństwie i prywatności na poziomie urządzenia.

Wieland Alge, wiceprezes i dyrektor generalny Barracuda Networks EMEA

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top