System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
Pop-up store to idea unikatowego sklepu, który działa tylko przez określony czas. Tego typu przedsięwzięcia już od kilku lat z powodzeniem funkcjonują w niektórych krajach. W Polsce jest to wciąż zjawisko stosunkowo nowe. Mimo to warto je poznać, ponieważ dysponuje wysokim potencjałem sprzedażowym.


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Pierwszy na świecie pop-up store został utworzony w 1997 roku, w Los Angeles, przez Jeda Wexlera i Patricka Courrielche, pod nazwą The Ritual Fashion and Music Expo. Istniał tylko jeden dzień – był to rodzaj muzycznego eventu, w trakcie którego sprzedawano odzież niszowych kalifornijskich marek. Impreza szybko zyskała uznanie i przykuła uwagę dużych firm. Dostrzegły one potencjał w tworzeniu krótkoterminowych akcji służących promowaniu produktów, zwłaszcza wśród ludzi młodych. Autorzy projektu The Ritual Fashion and Music Expo zaczęli współpracę z takimi światowymi gigantami jak Motorola, Levi Strauss czy AT&T.

DOTRZEĆ DO KLIENTÓW

Prekursorem pop-up store na polskim rynku był sklep znanej sieci odzieżowej H&M. Zgodnie z ideą pop-up, wybór lokalizacji nie był przypadkowy – sklep umiejscowiono w jednej z najpopularniejszych warszawskich kawiarni. Punkt sprzedaży funkcjonował tylko przez 3 tygodnie. Został zaaranżowany w wakacyjnym klimacie: dwa tarasy z leżakami tuż nad Wisłą, sklepy, galeria i klub, w którym codziennie grał inny DJ. Dodatkowo marka H&M przekazywała organizacji UNICEF 5 proc. z każdej transakcji zrealizowanej kartą płatniczą.

Sklepy tego typu niosą za sobą wiele korzyści dla firmy. Do najważniejszych możemy zaliczyć:
  • możliwość bezpośredniego kontaktu i poznania potencjalnych klientów, 
  • budowanie świadomości marki poprzez emocje generowane przez sklepy pop-up,
  • prowadzenie sklepów pop-up jest o 80 proc. tańsze niż tradycyjnych sklepów stacjonarnych, 
  • mniejsze bariery wejścia na rynek – brak przywiązania do stałej lokalizacji i możliwość ograniczenia kosztów czynszu.


Widać zatem, że rozwiązanie to nie jest zarezerwowane tylko dla dużych marek dysponujących wysokimi budżetami marketingowymi. Wręcz przeciwnie: nawet niewielki producent może w ten sposób skutecznie zaistnieć w świadomości klienta z nową marką lub rozszerzyć sprzedaż istniejących ofert.

Z pomocą takim klientom przychodzą rozwiązania Comarch ERP, które w pełni zorganizują sprzedaż w tego typu placówkach handlowych.

COMARCH A SKLEPY POP-UP

Utworzona w 1969 roku Natura Brasil to wiodący producent kosmetyków w Ameryce Łacińskiej i czwarta firma w obszarze sprzedaży bezpośredniej w skali globalnej. Reprezentuje ją ponad 1,4 mln doradców, którzy sprzedają jej wyroby na całym świecie. Firma stawia sobie za cel tworzenie produktów wysokiej jakości oraz troskę o środowisko naturalne.

Natura Brasil stanęła przed wyzwaniem rozwoju sieci sprzedaży we Francji. Firma postanowiła stworzyć sklepy pop-up w strategicznych lokalizacjach handlowych w okresie charakteryzującym się wysoką popularnością wśród klientów, np. przed świętami Bożego Narodzenia. Natura Brasil wybrała firmę Comarch jako dostawcę oprogramowania obsługującego sklepy pop-up. Jak mówi Arkadiusz Iłgowski, Prezes Comarch France: – Zbudowaliśmy z Natura Brasil silne partnerstwo. Comarch ERP na polu sprzedaży mobilnej w pełni zaspokoił potrzeby firmy w zakresie prostoty użytkowania, szybkości i pewności działania. Zastosowano rozwiązanie Comarch Mobile mPOS, czyli mobilne stanowisko sprzedażowe, które w wersji na tablety było wykorzystywane przez sprzedawców Natura Brasil. Wdrożenie oprogramowania Comarch trwało trzy miesiące, a uruchomienie wszystkich sklepów pop-up odbyło się zgodnie z planowanym terminem.

W Natura Brasil wdrożony został Comarch ERP Altum i współpracujący z nim pakiet aplikacji Comarch Mobile, w tym wspomniane Comarch Mobile mPOS (mobilne stanowisko sprzedażowe). Rozwiązanie to pozwoliło sprzedawcom sklepów pop-up Natura Brasil na:

  • dostęp do pełnej informacji o towarach, łącznie z ich specyfikacją techniczną czy opakowaniem,
  • dostęp do stanów magazynowych w sklepie oraz w innych lokalizacjach,
  • obsługę zestawów promocyjnych,
  • przeprowadzenie transakcji sprzedaży poprzez wystawienie paragonów lub faktur wraz z drukowaniem dokumentów na drukarce termicznej (we Francji nie fiskalizuje się dokumentów),
  • obsługę dowolnej formy płatności, w tym zapłaty kartą, na mobilnych terminalach płatniczych,
  • przyjmowanie zamówień np. na towary, których nie ma w sklepie, wraz z przyjęciem zapłaty lub zaliczki za nie, 
  • obsługę zatowarowania sklepu,
  • zbieranie danych o klientach kupujących w danym sklepie.

Niewątpliwą zaletę stanowi również fakt, iż smartfon bądź tablet może być połączony przez bluetooth z terminalem kart płatniczych, drukarką mobilną oraz z zewnętrznym czytnikiem kodów kreskowych. Dzięki temu całe stanowisko sprzedaży zmieści się w kieszeni i na koniec dnia może być zabrane w bezpieczne miejsce.

UDANE WDROŻENIE

Comarch jest z nami, aby nam pomóc. Dzięki doświadczeniu, które posiada firma, potrafią zawsze skutecznie i szybko zareagować w razie jakiegokolwiek problemu. Projekt został przygotowany i zrealizowany w terminie. Nie mogliśmy sobie pozwolić na żadne opóźnienia, ponieważ mieliśmy ustaloną, ścisłą datę otwarcia sklepów pop-up. Wszystko musiało być gotowe na czas, co udało nam się dzięki obustronnej współpracy – podsumowuje Laurent Lepiez, IT Manager, Natura Brasil France.

Źródło: www.comarch.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top