Rozwiązania mobilne zastąpią wyjazdy służbowe

WNPPrognozujemy, że w niedalekiej przyszłości wiele procesów biznesowych w przedsiębiorstwach będzie realizowanych bez fizycznej obecności pracownika w firmie - mówi Marcin Michalski, local business area manager ConsafeMobility.



Jakiego rodzaju teleinformatyczne rozwiązania mobilne są przyszłością dla sektora przemysłowego, na czym będą polegać, co oferować?
Prognozujemy, że w niedalekiej przyszłości wiele procesów biznesowych w przedsiębiorstwach będzie realizowanych bez fizycznej obecności pracownika w firmie. Do tej pory rozwiązania mobilne miały głównie zastosowanie zadaniowe (wyznaczanie konkretnych zadań do realizacji przez szeregowych pracowników, np. "jedź do miejsca x, dokonaj czynności y"). W tych przypadkach swoje zastosowanie znajdują urządzenia typu PDA. Dziś obserwujemy coraz wyraźniejszy trend zastosowania "informacyjnego" rozwiązań mobilnych, ułatwiającego podejmowanie działań/decyzji w oparciu o dostępne dane. Menedżerowie, handlowcy czy pracownicy szeregowi mogą korzystać z głównych systemów informatycznych przedsiębiorstwa w dowolnym miejscu. W tym przypadku coraz bardziej popularne staje się użytkowanie tabletów i smartfonów.
Jakie korzyści są związane z wdrożeniem i użytkowaniem tego typu rozwiązań w przedsiębiorstwach sektora przemysłowego?
Stosowanie rozwiązań mobilnych w przedsiębiorstwie z sektora przemysłowego niesie za sobą szereg korzyści, z których najważniejsze to możliwość realizacji procesów biznesowych poza firmą - przede wszystkim sprzedaży, serwisu i transportu oraz kontrola aktywności i efektywności pracowników tych działów. Ponadto rozwiązania mobilne prowadzą do znacznego uelastycznienia przedsiębiorstwa poprzez przyśpieszenie procesów sprzedaży, obsługi klienta i serwisu. Z innych, niepoślednich zalet należy wymienić eliminację błędów i pomyłek podczas serwisowania lub generowania zamówień, łatwy wgląd do statystyk, danych i informacji, co znacznie przyspiesza podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie.

Jako przykład praktycznego zastosowania rozwiązań mobilnych można wskazać dział logistyczny w przedsiębiorstwie, gdzie rozwiązania mobilne ułatwiają śledzenie realizacji przesyłek oraz pracy kierowców.
Jakie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa można usprawnić dzięki aplikacjom mobilnym?
Rozwiązania mobilne mogą wspierać przedsiębiorstwo zarówno w sposób kompleksowy, jak również w poszczególnych obszarach jego funkcjonowania. W sektorze przemysłowym mają zastosowanie przede wszystkim w obszarze produkcji, gdzie tzw. "końcówka mobilna" zintegrowana z modułem produkcyjnym systemu ERP, wspiera pracowników realizujących takie procesy jak testowanie produktów, pakowanie itd. Innym ważnym obszarem zastosowań jest sprzedaż, gdzie systemy mobilne umożliwiają handlowcom generowanie zamówień w terenie, budowanie bazy klientów i planów sprzedaży, a dyrektorom sprzedaży śledzenie i kontrolę tych planów. Kolejnym obszarem jest serwis, gdzie system wspiera pracowników dokonujących instalacji, przeglądów gwarancyjnych i pogwarancyjnych, inspekcji (np. odczytów stanów liczników), napraw planowanych oraz prac ad-hoc. Również kadra zarządzająca z powodzeniem może wykorzystać nowoczesne systemy mobilne dzięki możliwości przeniesienia dowolnego procesu systemu klasy ERP (lub każdego innego systemu biznesowego) na urządzenie przenośne typu smartfon czy tablet. Pozwala to menadżerom na bieżący wgląd w statystyki procesów, np. sprzedaży, kontrolę efektywności poszczególnych grup pracowników oraz ułatwienie i przyśpieszenie podejmowania decyzji typu "workflow".
Na co zwracać uwagę przy wyborze dostawcy i rodzaju rozwiązań mobilnych w wypadku wdrożenia w przedsiębiorstwach przemysłowych?
Do najważniejszych kryteriów wyboru dostawcy rozwiązań mobilnych należy łatwość i szybkość wdrożenia aplikacji na dowolnym typie i modelu urządzenia przenośnego (dopasowanie do różnych systemów operacyjnych). Warto zwrócić uwagę na referencje i doświadczenie partnera wdrażającego rozwiązanie, a przede wszystkim doświadczenie w integracji z systemami głównymi przedsiębiorstwa (ERP, CRM, F-K, systemy dyspozytorskie, call center itp.). Ponadto należy mieć na uwadze koszty potencjalnego rozszerzenia aplikacji o nowe funkcjonalności, a także elastyczność systemu pod względem ilości użytkowników. Radzimy unikać rozwiązań budowanych "od zera", ponieważ aplikacja nie została wcześniej przetestowana i nie jest znane realne doświadczenie dostawcy. Co więcej, dodawanie nieprzewidzianych funkcjonalności będzie się wiązało z dodatkowymi utrudnieniami i kosztami.
Źródło: www.wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top