Presja płacowa stale rośnie. Polskie firmy muszą zacząć szukać oszczędności
Wojna w Ukrainie, rosnące ceny energii, przerwy w dostawach surowca, osłabienie złotego i prognozowana na początku marca przez Narodowy Bank Polski dwucyfrowa inflacja uderzają we wszystkich. Naturalną konsekwencją tej sytuacji jest rosnąca presja płacowa, wyższa niż przewidywana na początku roku. Sprawy nie ułatwia przedsiębiorcom rynek pracownika. Aby utrzymać wykwalifikowany personel, a tym samym zachować rentowność, potrzebne będą nie tylko kompromisy w sprawie podwyżek i wzajemne zrozumienie, ale też konieczność szukania oszczędności w innych obszarach.


 REKLAMA 
 RAPORT ERP 2022 
 
Zapasy na ciężkie czasy

Magazyny mają ograniczoną pojemność, dlatego proces produkcji powinien odpowiadać wahaniom rynku. Niestety, szczególnie w przypadku dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, zarządzanie w nieodpowiedni sposób może doprowadzić do wytwarzania zbytecznych części i zapchania magazynów. W efekcie – konieczności wstrzymania produkcji, co pociągnie za sobą dalsze problemy.

Logistyka to nie tylko proces planowania przepływu materiałów, ale także realizacja i kontrola każdego etapu tego procesu. Chcąc zwiększyć wydajność i optymalizować koszty, wdrażając takie koncepcje jak Lean, SixSigma czy TOC, należy wziąć pod uwagę cały łańcuch dostaw, zachodzące w nim zależności, a przede wszystkim – sprawny przepływ informacji. Tylko systemowe spojrzenie na realizację procesów produkcyjnych pozwala na dostosowanie stanów magazynowych do bieżących wymagań i spełnienie wymagań wewnętrznych i zewnętrznych przedsiębiorstwa – mówi Krzysztof Żywicki z Zakładu Inżynierii Produkcji Politechniki Poznańskiej.


Postępująca cyfryzacja to podstawa Przemysłu 4.0. Systemy ERP stale gonią za sposobami zarządzania, dostarczając rozwiązań, które pozwalają na jeszcze pełniejszą optymalizację kosztów. Coraz więcej firm przenosi swoje, pochodzące nierzadko jeszcze z lat 90-tych, systemy do środowiska SAP S/4HANA.

Niektóre z pomysłów zostały wdrożone w ramach projektu, np. w obszarze inwentaryzacji. Prace, które potrafiły zająć tydzień, obecnie trwają jeden dzień. Oszczędzając czas, oszczędzamy też pieniądze – mówiła Mona Asplund, kierowniczka projektu Volvo IT.


Wróżenie z fusów

Raport PwC zrealizowany na początku 2021 roku pokazał, jak istotne stają się informacje i ich umiejętne przetwarzanie. W pandemii wyszło jednak na jaw, że nie wszyscy radzą sobie z natłokiem danych. Zdarza się, że obliczenia potrzebne do raportowania gromadzone są w kilku miejscach, co utrudnia ich efektywne wykorzystanie. Nie mogą być przetwarzane jednocześnie, a wykrywanie ewentualnych zależności i błędów staje się dużo trudniejsze.

W niepewnych czasach, jak nigdy ważna jest umiejętność bieżącej analizy i przewidywania. To, gdzie obecnie znajduje się przedsiębiorstwo, jak zachowują się jego odbiorcy i jaką sprzedaż zanotuje w najbliższych miesiącach, może być kluczowe dla jego przetrwania.

Nie wszyscy chcą jednak zmienić swoje nastawienie. Firmy niechętnie instalują na swoich komputerach dodatkowe oprogramowanie, co wiąże się nie tylko z samym zakupem, ale też koniecznością jego utrzymania.

Rozwiązaniem tego problemu mogą być rozwiązania chmurowe. Wykorzystanie modułów takich jak SAP Analitics pozwala na zbudowanie bazy potencjalnych klientów i usystematyzowania ich według interesujących nas kategorii np. demograficznej czy behawioralnej. Mając gotowy model można nie tylko przeanalizować dane i przewidywać zachowania odbiorców, ale też przekazać te informacje telemarketerom, dla których przekonanie takich osób stanie się formalnością – mówi Michał Bekus, SAP Analytics Expert w Hicron.


Papier odstrasza

Doświadczenia przedsiębiorców, szczególnie tych z branży automotive pokazują, jak ważna dla producentów części, dealerów, dystrybutorów i końcowych klientów jest transparentność informacji. Stos dokumentów, trudność w znalezieniu informacji i cenników, skomplikowany system poszukiwania części zamiennych lub historii naprawy pojazdu wzbudzają nieufność i mogą prowadzić do rezygnacji z danej usługi.

Im prostszy system obsługi, tym większa szansa na to, że klient nie zniechęci się już na wstępie, przytłoczony formalnościami.

Wykorzystanie systemu ERP zapewnia m.in. szybki i przejrzysty przepływ zarówno zamówień, jak i faktur, czy integrację katalogów produktowych z cennikiem. To korzyść zarówno dla działu sprzedaży, jak i pozostałych jednostek organizacyjnych w firmie – komentuje Katarzyna Sokalska, CFO w Hicron – Sprawna wymiana dokumentów, przepływ informacji oraz dostęp do danych finansowych w czasie rzeczywistym składają się na podstawę skutecznego zarządzania, która nawet przy stale rosnących kosztach materiałów i energii – pozwala uzyskać kilkuprocentowe oszczędności – dodaje.


Źródło: Hicron

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top