it integro 2018 wrzesien

Analiza Big Data wciąż nabiera znaczenia we współczesnym biznesie. Jej zastosowanie w różnych sektorach gospodarki, w tym także w przemyśle, staje się coraz bardziej cenione ze względu na jej szerokie możliwości i pozytywny wpływ na osiągane zyski. Warto przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.

Bieżące informacje dotyczące procesów zachodzących w firmie są podstawą dobrych decyzji biznesowych. Pozwalają zrozumieć zachodzące zmiany i usprawniają interpretację wyników działań przedsiębiorstwa. Ograniczony dostęp do istotnych danych może spowolnić lub zatrzymać rozwój organizacji. Tym bardziej warto poznać 6 oznak wskazujących na konieczność usprawnień w zakresie dostępu do danych oraz procesów podejmowania decyzji.

Nie ma wątpliwości, że raportowanie ma kluczowa znaczenie w biznesie – umożliwia kadrze zarządzającej dostęp do rzetelnych informacji na temat działań realizowanych w firmie. Ale jak zyskać pewność, że raporty są opracowane prawidłowo? Warto to sprawdzić. W końcu to na ich podstawie podejmowane są strategiczne decyzje!

Jednym z pierwszych etapów podejmowania decyzji dotyczącej wdrożenia systemu ERP jest określenie przez firmę swoich oczekiwań względem nowego systemu. Najczęściej oprogramowanie ma pozwolić na zmniejszenie kosztów, zwiększenie przychodów, ograniczenie ryzyka błędów oraz sposób wprowadzania i pobierania danych z systemu. Właściwy wybór pozwoli w na usprawnienie procesu generowania raportów oraz uniknięcie pracochłonnego kopiowania i wklejania danych w arkuszach kalkulacyjnych.

Wykorzystanie big data w sektorze retail przynosi firmom wymierne korzyści – wynika z badania przeprowadzonego przez The Economist Intelligence Unit na zlecenie Wipro. 64 proc. osób biorących w nim udział, które wdrożyło tę technologię, uważa, że wykorzystanie big data miało wpływ na zwiększenie zysków w obszarze zarządzania relacjami z klientami, a ponad płowa jest zdania, że przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży. Na zbieraniu i analizowaniu informacji dotyczących zachowania i zwyczajów zakupowych konsumentów korzystają również sami klienci, do których marki kierują spersonalizowaną ofertę handlową. Nie tylko bowiem firmom zależy na zyskaniu lojalnych nabywców, ale również konsumenci poszukują zaufanych i sprawdzonych sprzedawców.

Jeszcze do niedawna mówiło się, że rok 2017 będzie rokiem Big Data i w dużej mierze prognozy te się sprawdziły. Rynek dynamicznie się rozwijał dzięki stale rosnącej koncentracji biznesu na danych i znacznym inwestycjom organizacji w profesjonalne narzędzia analityczne. W konsekwencji upowszechnił się model biznesu opartego na danych (data-driven business), wzrósł poziom realnego wykorzystania danych przez organizacje, a także przychody firm wykorzystujących analitykę danych w swych procesach biznesowych. Wyniki badań przeprowadzone przez firmę Forrester wskazują, że do 2020 roku zysk organizacji opierających swoje decyzje na danych sięgnie poziomu 1,2 bln dolarów. W jakim kierunku rynek Big Data będzie zmierzał w 2018 roku?

Przedsiębiorstwa powinny traktować swoje dane jako wartościowe zasoby nie ze względu na nowe regulacje czy strach przed przestępcami. W gospodarce opartej na danych dane to przyszłość każdego przedsiębiorstwa, dlatego firmy powinny traktować dane w sposób, który odzwierciedla ich znaczenie. W przypadku przedsiębiorstw prowadzących działalność w UE najnowszą regulacją, którą będą musiały spełnić, będzie rozporządzenie GDPR, wchodzące w życie w maju 2018r.

W firmach produkcyjnych wciąż króluje Excel.
 
To zła i dobra wiadomość jednocześnie. Zła, bo firmy poświęcając wiele czasu na działania, które można zautomatyzować i generują niepotrzebne koszty. Dobra, bo informatyzacja przedsiębiorstwa może przynieść bardzo szybko zauważalne efekty. Widać to doskonale w obszarze controllingu, gdzie jest duże pole do poprawy. Wdrożenie systemu ERP pozwala bardzo precyzyjnie ocenić stan przedsiębiorstwa, określić potencjalne zagrożenia i szanse, pozwalając na podjęcie szybkich i trafnych decyzji.

Wraz z pojawieniem się nowych możliwości, które rozpowszechniły kocepcję obliczeń rozproszonych, koszt związany z gromadzeniem danych znacznie się zmniejszył. Wielu przedsiębiorców zaczęło przechowywać dane, które nie były dotychczas wykorzystywane produkcyjnie, z nadzieją, iż drzemiący w nich potencjał pozwoli im w przyszłości uzyskać przewagę konkurencyjną. W dobie Internet of Things, ilość generowanych danych przez otaczające nas urządzenia jest ogromna. Szybko okazało się, że skoro przechowywanie danych nie wiąże się z dużymi kosztami, jedynym ograniczeniem jest kreatywność analityków.

czyli 5 powodów, dla których warto korzystać z systemów Business Intelligence

Sprawne zarządzanie wymaga od menedżera umiejętności podejmowania racjonalnych decyzji. To prawdopodobnie najtrudniejszy element pracy kadry zarządzającej – przeprowadzenie wnikliwej analizy wielu danych, a następnie wyciągnięcie odpowiednich wniosków, które stanowią bazę do wytyczenia kolejnych celów biznesowych. Niezależnie od doświadczenia czy działu, którym kieruje – menedżer musi radzić sobie z jednym z największych wyzwań współczesnego zarządzania – dostępnością niemal nieograniczonej ilości danych. Jak je wyselekcjonować, przeanalizować i wykorzystać? Inteligentnie!

Globalny rynek danych i analityki biznesowej, jest obecnie wyceniany na 130 mld dolarów i będzie rósł w kolejnych latach w dwucyfrowym tempie. Przewiduje się, że w 2020 roku przekroczy już próg 203 mld dolarów. Technologie Big Data rozwijają się sześciokrotnie szybciej niż pozostałe segmenty sektora IT. Tymczasem polski biznes wydaje się być wciąż nieświadomy wyścigu, w którym uczestniczy. Wygrają w nim te firmy, które będą mieć dostęp do odpowiednich danych i zrobią z nich jak najlepszy pożytek.

Chociaż segment Big Data rozwija się nieprzerwanie niemal 6-krotnie szybciej niż cały rynek IT , na wymierne rezultaty przyjdzie nam jeszcze poczekać. Jak wynika z badania przeprowadzonego w USA na zlecenie SAS, 49% przedsiębiorstw twierdzi, że jest za wcześnie, aby ocenić zwrot z inwestycji w projekty Big Data. Jedynie co trzecia firma odnotowała zyski wynikające z wykorzystania rozwiązań do analizy dużych zbiorów danych.

W ostatnich latach ilość danych gwałtownie wzrosła, a analiza dużych zbiorów danych (tzw. Big Data) w przyszłości stanie się podstawą konkurencyjności, dając początek nowym falom wzrostu produktywności oraz innowacyjności w przedsiębiorstwach — jak pokazuje badanie przeprowadzone przez MGI i dział technologii biznesowych firmy McKinsey.

Gromadzenie i analiza danych jest obecnie istotnym procesem, który pozwala budować wyraźną przewagę konkurencyjną. Wbrew pozorom, analiza danych nie jest czynnością zarezerwowaną wyłącznie dla największych firm, ponieważ z powodzeniem może być też przeprowadzana w małych i średnich przedsiębiorstwach.

„Analityka Big Data? Oczywiście, wykorzystujemy ją w naszej firmie!”. Takie zapewnienia słychać dziś ze strony sektora biznesowego w Polsce i na świecie. Według raportu „Big Data Analytics Market Study”, autorstwa Dresner Advisory Services, niemal połowa spośród 3 tysięcy przebadanych przedsiębiorstw (47 proc.) planuje wdrożyć narzędzia do analityki danych w najbliższej przyszłości. Rzeczywistość jednak skrzeczy, a deklaracje firm często rozmijają się z rzeczywistością. Big Data w firmach to nadal rzadko spotykane zjawisko.

Według autorów raportu Forrester Insight Driven Business, firmy, które opierają się na analizie danych, zarobią w tym roku około 400 miliardów dolarów. To jednak nie najważniejszy wniosek z badań, istotniejsze jest co innego: w ich przypadku wskaźnik rocznego wzrostu przychodów będzie oscylował pomiędzy 27 a 40%. To 10 razy szybciej niż tempo, w jakim rozwija się globalna gospodarka.

Według analityków większość przedsiębiorstw wykorzystuje tylko około 10 procent danych, których jest właścicielem. Wdrożenie kompleksowej strategii zarządzania danymi w dobie Big Data nie jest zadaniem łatwym i wymaga reorganizacji procesów w ramach całej organizacji. Jednak w dobie cyfrowej transformacji wygrywa ten, kto potrafi lepiej wykorzystać wiedzę ukrytą w danych i szybciej zamienić ją w wymierną wartość biznesową.

Ogrom informacji gromadzonych przez różnorodne systemy informatyczne funkcjonujące w ramach przedsiębiorstwa nie jest w dostateczny sposób przetwarzany – a to one kryją szereg istotnych wskazówek co do właściwego kierunku rozwoju firmy i osiągnięcia sukcesu rynkowego. Analiza danych w różnych perspektywach i uzyskanie efektu synergii dzięki integracji danych o wielu procesach to przyszłość firm z sektora produkcji. To szansa na realny wzrost efektywności zużywania zasobów przedsiębiorstwa, na przyspieszenie reagowania na możliwe zagrożenia i na dynamiczne rozwijanie produktów.

Choć Business Intelligence może się wydawać przysłowiowym rocket science, to jednak w praktyce okazuje się, że jest wykorzystywane znacznie częściej, niż mogłoby się wydawać. Uniwersytety, ligi sportowe i giganci biznesu: jak opierają się na BI i korzystają z potencjału gromadzonych danych? Oto kilka ciekawych przykładów.

Celem analizy biznesowej jest stworzenie przejrzystej bazy wiedzy o firmie, a w efekcie zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia w jakimkolwiek obszarze dotyczącym działalności firmy. Przyczynami tychże są najczęściej niesprecyzowane wymagania organizacji, niechęć pracowników do wprowadzanych zmian oraz zbyt pochopny wybór dostawców.

Analiza wartości sprzedaży to podstawowa czynność dyrektora sprzedaży w każdej firmie, mająca na celu uzyskiwanie informacji na chyba najbardziej ekscytujące tematy w całym przedsiębiorstwie.
 
Autor: Jarosław Witwicki

Każdego dnia firmy produkują ogromne ilości danych. Pojedynczo nie mają one wielkiej wartości, jednak odpowiednia selekcja i analiza czyni z nich prawdziwą skarbnicę wiedzy na temat aktualnych trendów rynkowych, preferencji zakupowych klientów czy procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa.

Wielkie zbiory danych czytelne jak deska rozdzielcza dobrego auta – to efekt, jaki przynoszą firmom tzw. dashboardy (kokpity menedżerskie). Te interaktywne i dynamiczne raporty, przedstawiane w prostej graficznej formie, pozwalają sprawnie zarządzać informacją. A ta zmienia oblicze biznesu. Według Gartnera już do 2020 r. informacje gromadzone dzięki analizie danych przekształcą 80% procesów biznesowych i produktów . Tymczasem dashboardy umożliwiają za pomocą kilku kliknięć dostęp do danych, które w tradycyjnej formie zajmowałyby po kilka tysięcy stron dokumentów. To technologiczna busola, która pozwala odnaleźć się w zalewie informacji.

Analiza danych w branży Retail

Branża detaliczna charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem, a co za tym idzie – dużą liczbą źródeł danych o kondycji firmy, klientach czy najbliższym otoczeniu przedsiębiorstwa. Pojawia się pytanie, jak zintegrować rozproszone dane, przetworzyć i możliwie maksymalnie wykorzystać w zarządzaniu firmą? Odpowiedzią jest Comarch Business Intelligence.

wielowymiarowa analiza danych 210Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem wiąże się z koniecznością bieżącego dostępu do wieloprzekrojowych analiz i różnorodnych raportów. Analiza danych i wnioski uzyskane na jej podstawie są bowiem głównymi wyznacznikami trafności podejmowanych decyzji dotyczących nie tylko optymalizacji kosztów czy tworzenia długo- i krótkoterminowych planów, ale także opracowywania strategii firmy czy wyboru partnerów biznesowych.
 

loading...