Business Intelligence w Santander Consumer Bank

Santander Consumer Bank jest obecnie jednym z głównych graczy na polskim rynku kredytów hipotecznych i samochodowych dla osób prywatnych i wybranego kręgu firm. Tę pozycję Santander zdobył relatywnie szybko, m. in. dzięki jasnej strategii rozwoju i umiejętności dostosowywania się do potrzeb konsumenta. Przy takiej liczbie placówek, klientów i produktów, którymi dziś dysponuje Bank, nieodzowne okazało się wdrożenie w nim narzędzi Business Intelligence. Mają one wspomóc optymalizację obsługi klienta oraz funkcjonowania Banku jako przedsiębiorstwa.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 

Santander Consumer Bank przedstawił oferentom klarowną wizję BI, którego oczekuje, oraz schemat wdrożenia. Pierwszym krokiem ma być moduł do planowania i budżetowania, kolejnymi – narzędzia powiązane z systemem motywacyjnym, służące do wizualizacji strategii, rozliczania wykonania celów strategicznych i rachunek kosztów. Nacisk położono m.in. na wersjonowanie danych.

 Bank dysponuje znacznym zapleczem informatycznym, stąd założenie, że dużą część prac technicznych związanych z wdrożeniem ma wykonać we własnym zakresie – po odpowiednim przeszkoleniu i przy początkowej asyście InForum Business Intelligence.

Jeszcze przed rozpoczęciem rozmów z InForum BI Santander dysponował własną hurtownią danych, stworzoną i obsługiwaną przez pracowników działu IT Banku. Służyła ona głównie do przechowywania i archiwizowania danych; przy sporządzaniu na ich podstawie raportów konieczna była każdorazowa ingerencja informatyka, który „ręcznie” wyprowadzał potrzebne dane z hurtowni.

Koordynacją pierwszego etapu wdrożenia w Banku zajmował się Departament Planowania i Kontroli Budżetowej. Zespół InForum na podstawie wywiadu przeprowadzonego z pracownikami tego departamentu opracował schemat pozyskiwania informacji niezbędnych do wykonania analizy w taki sposób, aby maksymalnie skrócić czas pracy konsultantów biznesowych InForum, a z drugiej strony – aby jedynie w minimalnym stopniu zaangażować w rozmowy inne (poza DPiKB) komórki organizacyjne Banku. Na podstawie zebranych danych powstała analiza przedwdrożeniowa, obejmująca praktycznie wszystkie obszary funkcjonalne Banku.

Nowością w przypadku tego wdrożenia jest sposób wykorzystania wyników analizy przedwdrożeniowej. Po pierwsze ma ona posłużyć jako materiał wyjściowy do właściwej implementacji systemu. Bank otrzymał kompletny projekt ostatecznego rozwiązania: strukturę hurtowni danych dla InForum, workflow do budżetowania oraz definicję tabel budżetowych. Wyzwaniem dla zespołu wdrożeniowego był tutaj niezwykle złożony proces planowania i budżetowania Banku, trudny do zamknięcia w standardowych narzędziach BI. I w tym przypadku potwierdziła się elastyczność InForum w porównaniu do innych dostępnych na rynku systemów Business Intelligence.

Po drugie – w analizie zostały bardzo szczegółowo opisane procesy zachodzące w banku, nawet te, które ostatecznie nie zostaną odwzorowane w aplikacji. Treść dokumentu znacznie wykracza poza tematykę, którą standardowo uwzględniają w swoich rozwiązaniach dostawcy BI. Jest to pełny obraz funkcjonowania przedsiębiorstwa i jako taki będzie wykorzystywany m.in. w celach szkoleniowych –podczas wdrażania nowo przyjętych pracowników.

Pierwszy etap wdrożenia InForum zyskał bardzo przychylną ocenę koordynatorów ze strony Santander Consumer Bank. Udało się go wykonać przy stosunkowo niskim nakładzie kosztów i czasu pracy zespołu wdrożeniowego InForum BI. Dodatkowo przy tak złożonej strukturze planowania i budżetowania konsultanci musieli wykazać się głębokim zrozumieniem mechanizmów działających w Banku. Jest to kolejny wyznacznik pracy InForum: połączenie wysokich kompetencji biznesowych i technologicznych w jednym zespole wdrożeniowym.

Decyzja o ewentualnym uruchomieniu kolejnych etapów wdrożenia zależy od m.in. planów Grupy Santander, które zakładają wdrożenie jednolitego systemu BI obejmującego całą grupę kapitałową, w tym również Santander Consumer Bank SA.

Źródło: Inforum

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top