Najnowsza analiza firmy Digital Ocean: Currents przekonuje, że dziś już 35% „tradycyjnych” przedsiębiorstw MŚP z całego świata, w tym także z Europy i Polski, określa się mianem Cloud Native. Czyli organizacji zaawansowanych w wykorzystaniu cloud computingu na w każdym obszarze zarządzania zasobami.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
Choć nadal pozostaje wiele do zrobienia na polu edukacji i popularyzacji chmury w sektorze nie zajmujących się tworzeniem i oferowaniem nowych technologii firm MŚP, jest to sygnał przekonujący, że „klasyczne” branże gospodarki coraz bardziej chcą zmieniać dotychczasowy stosunek do rozwiązań IT. Świadczą o tym także ich relatywnie niemałe wydatki na narzędzia cloud computingu.

Pochwała samodzielności

Termin Cloud Native jest doskonale znany 92% dużych firm i korporacji oraz 88% MŚP z branży stricte technologicznej. W przypadku tradycyjnych branż, w których działają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa odsetek ten jest już znacznie mniejszy i wynosi nieco ponad 50%.

Raport Digital Ocean zwraca uwagę na fakt, iż wynika to w bardzo dużej mierze z braku wykwalifikowanych specjalistów IT oraz managerów zarządzania infrastrukturą informatyczną „na pokładzie” firmy. Aż 98% dużych organizacji ma w swoich strukturach wydzielone działy obsługi i wsparcia środowiska IT, jeśli chodzi zaś o wyspecjalizowane w technologiach przedsiębiorstwa MŚP odsetek ten również jest bardzo wysoki i wynosi 83%. Gdy zaś przyjrzymy się temu jak sytuacja przedstawia się w przypadku MŚP reprezentujących tradycyjne obszary gospodarki okazuje się, że nawet połowa z nich musi radzić sobie z zarządzaniem teleinformatyką samodzielnie.

Bez ekspertów i doświadczonych w tematyce IT osób wśród firmowego personelu, małe i średnie przedsiębiorstwa są niejako zdane same na siebie w kwestii analizy rynku, wyboru właściwej usługi, przeliczenia kosztów i oszczędności. A przede wszystkim, w zrozumieniu tego jak naprawdę działa i co oferuje chmura, co bez obrazowego i przejrzystego wyjaśnienia w sposób czysto biznesowy a nie „techniczny” jest praktycznie niemożliwe – przekonuje Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.


Ponad połowa MŚP z tradycyjnych branż rozpoczyna swój biznes z infrastrukturą on-premise, podczas gdy w przypadku dużych firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw z branży technologicznej jest to nieznacznie ponad 30%.

Klasyczne MŚP nie szczędzi grosza

Z opracowania Digital Ocean można dowiedzieć się również, ile na rozwiązania chmurowe przeznaczają miesięcznie firmy z wszystkich trzech założonych grup. Naturalnie, najwięcej środków lokują w nich największe przedsiębiorstwa i korporacje – 37,7 tys. $, jednak różnica pomiędzy tradycyjnym sektorem MŚP a technologicznym nie jest już tak znaczna. Pierwsza grupa wydaje na usługi cloud computingu średnio 10,5 tys. $, druga zaś – 17,2 tys.

Warto zestawić te kwoty ze średnimi miesięcznymi przychodami. Firmy wyspecjalizowane w opracowywaniu i dostarczaniu rozwiązań IT osiągają według tej analizy 52 mln $ rocznego przychodu, podczas gdy te nie technologiczne 24,5 mln. Relatywnie, tradycyjne branże gospodarki sięgają więc głębiej do swoich budżetów by się cyfryzować i przenosić kolejne obszary zarządzania do chmury – dodaje Marcin Zmaczyński z Aruba Cloud.


Co się sprzedaje poza techem?

Warto zwrócić także uwagę na to które rodzaje rozwiązań chmurowych najczęściej wykorzystują firmy MŚP spoza sektora technologicznego. Zdecydowanie „królują” tutaj narzędzia automatyzujące księgowość – korzysta z nich 46% organizacji z tej grupy. Co ciekawe, to więcej niż w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw działających w branży IT. Na drugim miejscu znalazły się usługi do automatyzacji marketingu (36%), zaś na trzecim chmurowe platformy e-commerce.

Źródło: Aruba Cloud

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top