Firmy z sektora FMCG toczą nieustanne potyczki o to, aby ich ekspozycja sklepowa była jak najlepsza a dostępna przestrzeń handlowa wykorzystana optymalnie. Chodzi oczywiście o to, aby przykuć uwagę klienta i być dla niego cały czas widocznym. W celu zapewnienia pełnej automatyzacji procesu pozyskiwania informacji o ekspozycji towarów w punkcie handlowym, spółka eLeader wprowadziła mobilne rozwiązanie Shelf Recognition obsługiwane przy użyciu smartfona lub tabletu. Wykonując proste zdjęcie, pozwala ono nie tylko mierzyć udział własnych produktów na półce względem konkurencji, ale bada także tzw. time to market - czyli czas nasycania się poszczególnych segmentów rynku wprowadzoną nowością produktową.


Informacja w wyścigu o klienta

Przedstawiciele handlowi lub merchandiserzy na bieżąco sprawdzają ekspozycję produktów i weryfikują umowy między firmą a sklepami, dotyczące tego jak ma wyglądać ich towar na półkach. W ramach realizowanych zadań sprawdzają m.in. czy etykiety są ustawione frontem do klienta, czy towar znajduje się na odpowiedniej wysokości, lub czy nie jest zniszczony albo przewrócony. Oczywiście poza informacją o ekspozycji produktów własnych, istotna jest wiedza o sposobie prezentacji wyrobów konkurencyjnych. W branży handlowej funkcjonuje pojęcie tzw. wojny o półkę. Błyskawiczne pozyskiwanie aktualnych i pełnych informacji na temat oferty konkurencji w wysokim stopniu przesądza o zwycięstwie, czyli uzyskaniu znaczącej przewagi konkurencyjnej. Archaiczna z punktu widzenia rozwoju technologii mobilnych metoda wypełniania formularzy papierowych generuje wiele błędów a co gorsza zajmuje dużo czasu, który mógłby zostać przeznaczony na budowanie lepszych relacji z klientem.

Cyfrowy proces, realne zyski

Lubelski eLeader jest pionierem w dostarczaniu zaawansowanych rozwiązań mobilnych, dzięki którym papierowe raporty z wizyt handlowych mogą być zastąpione elektronicznymi formularzami i innymi mechanizmami wspomagającymi wprowadzanie danych dostępnymi z poziomu smartfona lub tabletu: foto-skanowanie kodów kreskowych, głosowe wprowadzanie zamówień czy rozpoznawanie tekstu.
Wyeliminowanie papieru w pracy przedstawicieli handlowych było dużym krokiem usprawniającym ich działanie. Nadal jednak szukaliśmy rozwiązań, które pozwolą wykorzystać jeszcze większy zakres funkcji, jakie oferują telefony komórkowe lub tablety. – mówi Paweł Gołubiak, odpowiedzialny w firmie eLeader za rozwiązania klasy SFA (Sales Force Automation) wspomagające sprzedaż w terenie.
eLeader wspólnie ze specjalizującą się w analizie obrazu i video firmą Lab4Motion stworzył nowatorskie rozwiązanie pozwalające na pozyskiwanie pełnej informacji o produktach na półce wyłącznie przy użyciu zdjęcia.
Współpraca bazująca na obustronnej wyłączności oraz doskonałej relacji partnerskiej pozwoliła zaoferować firmom z sektora FMCG rozwiązanie unikalne w skali świata.” – dodaje Paweł Gołubiak.
Dzień z życia handlowca 2.0

Wykonane przez przedstawiciela handlowego zdjęcie jest poddawane analizie, w trakcie której wyszczególnione zostają kluczowe informacje z punktu widzenia polityki zarządzania produktami. Uzyskany w ten sposób raport przedstawia szczegóły dotyczące obecności produktu na półce oraz weryfikuje jego zgodność z umową zawartą ze sklepem lub siecią. W efekcie w rozwiązaniach SFA eLeader mogą być implementowane zaawansowane procesy zarządzania informacją o półce sklepowej, których przebieg wpływa na zamówienia, politykę rabatowania czy dostępność promocji dla danego sklepu. Co ciekawe, wyniki analizy pojawiają się już po upływie kilku minut. W kontrze do metody „ekspresowej”, mamy przedstawiciela handlowego wchodzącego do sklepu z plikiem dokumentów lub urządzeniem mobilnym i formularzem, który ma wypełnić podczas wizyty, podchodząc do każdej półki i ręcznie wpisując wszystkie istotne informacje - czy produkt jest u góry, czy u dołu, czy nie jest przewrócony, czy jest w odpowiednim wariancie wagowym lub pojemnościowym itd.

Chmura sprzyja produktywności

Badanie „Nowoczesne IT w MŚP 2015”, zrealizowane przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoft, wskazuje, że aż 64 proc. ankietowanych właścicieli firm z sektora MŚP zgadza się ze stwierdzeniem, że rozwiązania mobilne pomagają oszczędzać czas i wspierają produktywność. Z kolei co drugi badany zdecydowanie zgadza się z tezą, że urządzenia i usługi mobilne pozwalają na efektywną pracę zdalną oraz ułatwiają wykonywanie zadań służbowych.

W tym przypadku, rozwiązanie mobilne upraszcza proces analizy prezentacji produktów na półce sklepowej, eliminując setki papierów na rzecz smartfona z aparatem fotograficznym. Zdjęcia wykonane w ten sposób są następnie przechowywane w chmurze obliczeniowej, a dostęp do nich jest możliwy także dla innych managerów z poziomu aplikacji centralnej. Aplikacja eLeader Shelf Recognition działa w oparciu o technologię Microsoft i jest dostępna na smartfony i tablety m.in. z systemem mobilnym Windows 8.1.

Microsoft aktywnie wspiera firmy tworzące aplikacje branżowe wykorzystujące technologię cloud computing. Zespół inżynierów Microsoft pomaga twórcom aplikacji rozwijać ich rozwiązania tak, aby umożliwić jak najlepsze rezultaty, prowadzące finalnie do stworzenia produktu, który będzie miał realny wpływ na optymalizację kosztów i większą skuteczność działań – mówi Maciej Sobianek z polskiego oddziału firmy Microsoft.
Źródło: Microsoft

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top