oracle 120Recykling stał się globalną koniecznością, ponieważ pozwala pozyskiwać cenne zasoby oraz ograniczać odpady. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że można poddawać recyklingowi gazety, szkło, plastikowe butelki czy aluminiowe puszki, ale co z większymi rzeczami takimi jak części samochodowe, metale i surowce?

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Jednym z przedmiotów, który dobrze się nadaje do ponownego przetworzenia, są baterie litowe. Mimo to szacuje się, że każdego roku 1,8 mln zużytych baterii nie zostaje poddanych odpowiedzialnemu recyklingowi[1]. Chociaż wskaźnik recyklingu znacznie wzrósł od poziomu 5% obliczonego przez organizację Friends of the Earth w 2010 r., wciąż pozostało jeszcze wiele do zrobienia.

Po raz pierwszy w branży: zrównoważone pozyskiwanie surowców przez Volvo Cars

Firma Volvo Cars od dawna stosuje najwyższe standardy bezpieczeństwa, odpowiedzialnego pozyskiwania surowców oraz zrównoważonego rozwoju. Firma postanowiła zaangażować się w odpowiedzialne działania na obszarze recyklingu akumulatorów oraz innych materiałów samochodowych. Volvo Cars była pierwszą spośród marek samochodowych premium, która zobowiązała się do stosowania hybrydowego lub w pełni elektrycznego układu napędowego we wszystkich swoich modelach, z myślą o napędzaniu rozwoju branży motoryzacyjnej i poprawie jakości powietrza w naszych miastach.

Obecnie — również po raz pierwszy na świecie — wprowadziła system śledzenia oparty na technologii blockchain, służący do śledzenia kobaltu używanego w jej akumulatorach w pojazdach elektrycznych. Proces śledzenia zaczyna się od złomowanych baterii litowych z wyrzuconych telefonów i laptopów, z których odzyskiwane są surowce. Są one następnie śledzone przez cały łańcuch dostaw, aż do producenta baterii CATL, a następnie do Volvo Cars. Baterie pochodzące z recyklingu to jeden z najważniejszych niewykorzystanych jeszcze zasobów. Wkrótce będą one stanowić większą część materiałów zastosowanych w akumulatorach w samochodach, ciężarówkach i autobusach, ponieważ ilości wydobywanego litu i kobaltu są skromne w porównaniu z prognozowanym całkowitym światowym zapotrzebowaniem na te metale. Proces ich pozyskiwania jest skomplikowany, a firmy z całego łańcucha dostaw — od surowców do nowych akumulatorów — są rozproszone po całym świecie.

Circulor i Oracle: Recykling kobaltu z użyciem technologii blockchain

Duże zapotrzebowanie na kobalt wymaga recyklingu baterii, ponieważ ilości nowo wydobywanego kobaltu są niewystarczające. W związku z tym konieczne jest odpowiedzialne wykorzystywanie i ponowne przetwarzanie dotychczasowych zasobów tego metalu. Dostawcy akumulatorów w ramach inicjatywy Volvo Cars w dziedzinie elektryfikacji muszą zapewnić możliwość śledzenia pochodzenia surowców zastosowanych w tych akumulatorach. Firma Volvo Cars poszukiwała rozwiązania, które pomoże jej sprawnie śledzić materiały zastosowane w akumulatorach samochodów elektrycznych, weryfikować możliwość recyklingu tych materiałów oraz zapewniać zgodność z przepisami. Wybrała Circulor — brytyjskie przedsiębiorstwo specjalizujące się w zastosowaniu technologii blockchain do śledzenia surowców w łańcuchach dostaw.

Circulor opracował platformę wykorzystującą technologię blockchain Oracle do stworzenia łańcucha dowodowego w łańcuchu dostaw. Jest on połączony z algorytmami sztucznej inteligencji, aby wspomagać procesy due diligence i identyfikować anomalie w danych, a dzięki temu pomagać w skutecznym prowadzeniu dochodzeń i zapewnianiu zgodności z przepisami. Platforma została już przetestowana w warunkach rzeczywistych i jest stosowana w odniesieniu do tantalu wydobywanego w Ruandzie (tantal jest jednym z „krwawych minerałów” [ang. conflict minerals] używanych w naszych telefonach i laptopach), a obecnie również w odniesieniu do kobaltu wykorzystywanego w akumulatorach pojazdów elektrycznych Volvo Cars.

Korzyści z wykorzystania technologii Oracle Blockchain do śledzenia łańcucha dostaw

Fabrycznie skonfigurowana platforma blockchain Oracle pozwoliła firmie Circulor skupić się na jej obszarze specjalizacji — czyli na śledzeniu minerałów — zamiast poświęcać dużo czasu i wysiłku na budowę infrastruktury blockchain. Platforma Oracle Blockchain umożliwia łatwą konfigurację bezpiecznego łańcucha bloków już w wersji fabrycznej:
  • W pełni zarządzana platforma chmurowa do szybkiego udostępniania sieci blockchain i uproszczonego zarządzania tymi sieciami
  • Obejmuje komponenty takie jak: zależności w zakresie infrastruktury, komponenty Hyperledger Fabric, interfejs REST proxy oraz konsola operacyjna
  • Łatwe wdrażanie partnerów dzięki wstępnie zintegrowanym, wbudowanym funkcjom weryfikacji tożsamości
Według dyrektora generalnego firmy Circulor Douglasa Johnsona-Poensgena zastosowanie technologii Oracle Blockchain do śledzenia surowców i części samochodowych przynosi wiele korzyści.

Stworzyliśmy warstwę merytoryczną, interfejsy użytkownika i algorytmy do weryfikacji danych, ale nie musieliśmy się martwić o to, czy nasze rozwiązanie będzie rozwiązaniem klasy korporacyjnej, ponieważ Oracle Blockchain zapewnia wydajność, bezpieczeństwo i skalowalność klasy korporacyjnej już w wersji fabrycznej.


Dzięki śledzeniu i weryfikowaniu łańcucha dostaw przez technologię blockchain zarówno firma Volvo Cars, jak i jej klienci mają pewność, że części samochodowe pochodzą z legalnych źródeł oraz są zgodne z przepisami i pozyskiwane w sposób odpowiedzialny.

Choć wiele osób nadal uważa, że blockchain to tylko buzzword, Volvo Cars wraz z Oracle udowadniają, że ta opinia to przebrzmiała historia” – komentuje Maciej Tomkiewicz, Senior Sales z Oracle Polska. „Jako liderzy innowacji w swoich branżach, nie oglądając się na fale bezpodstawnej krytyki obie firmy pokazują, jak w praktyce należy traktować blockchain, implementując go do swoich rozwiązań. Wszystko jest przemyślane i uszyte na miarę, nie ma tutaj nadmiarowych coinów, ICO czy Proof of Work niepotrzebnie zużywających energię. Właściwe klocki do właściwej układanki, o takich implementacjach chcemy słyszeć częściej


Opracowanie artykułu: Maciej Tomkiewicz, Oracle Polska
Źródło: www.oracle.com/pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top