W Polsce struktura rynku IT i rozwiązań dedykowanych przedsiębiorcom stawia na zupełnie inne aspekty rozwiązań. Stąd duża dysproporcja we wdrażaniu technologii AI, NLP i machine learning pomiędzy naszym krajem a zachodnimi sąsiadami.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Nasze rodzime firmy najczęściej wybierają rozwiązania klasyczne typu call center i wsparcia w procesach sprzedaży czy help desku z wykorzystaniem zasobów ludzkich. Źródłem takich tendencji jest przede wszystkim dostępność ludzi na rynku pracy oraz relatywnie niski koszt zatrudnienia w Polsce. Za granicą inwestycje w IT są konsekwencją optymalizacji kosztów. Postawienie centrum obsługi klienta np. w Norwegii, Danii czy Niemczech byłoby po prostu absurdalnie drogie. Kolejnym aspektem jest blokada mentalna, która w naszym kraju nie pozwala w wystarczający sposób na zasadnicze i strategiczne podejście do wdrożenia odpowiednich rozwiązań AI i NLP w biznesie.

Firmy po prostu nie transformują cyfrowo swojej działalności, bo nie chcą. Kolejnym aspektem jest odpowiednie podejście do technologii i zapewnienie rozwiązaniom IT źródeł informacji. Tu z kolei brakuje nam postępującej od lat cyfryzacji dokumentów w administracji państwowej i biznesie. AI karmi się danymi i bez nich, nie będzie działać prawidłowo. Patrząc na NLP warto zwrócić uwagę, że te rozwiązania dostarczane są przez światowych gigantów, którzy produkują i rozwijają technologię w rodzimym dla siebie języku angielskim.

Trudno się dziwić, że dostosowywanie tej technologii do naszych realiów jest mniej efektywne, a już na pewno nie leży w priorytetach wielkich firm. Dla przykładu spróbujmy korzystając z Siri czy Google Asystenta zwrócić się do tych rozwiązań z tą samą prośbą w dwóch językach – polskim i angielskim. Niestety łatwo będzie zauważyć różnicę na korzyść wersji anglosaskiej. Trochę czasu nam to zajmie, ale jestem przekonany, że rynek IT w Polsce dogoni także i w tych kwestiach kraje zachodnie. Warto tutaj zaznaczyć, że w Polsce IT jest na bardzo wysokim poziomie. W wielu dziedzinach wręcz bijemy na głowę czołówkę krajów europejskich.

Dla przykładu rozwiązania stosowane u nas w bankowości elektronicznej, wsparcie sprzedaży w postaci chat botów czy też wsparcie pracy zdalnej w biznesie są niedoścignionym wzorem dla wielu rozwiniętych rynków na świecie.

Autor: Piotr Kawecki, Prezes Zarządu ITBoom Sp. z o.o
Źródło: ITBoom

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top