System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
IDC, wiodąca firma zajmująca się badaniem rynku, przeprowadziła w lipcu tego roku ankietę wśród 257 przedsiębiorstw celem sprawdzenia jakie technologie mobilne są obecnie najczęściej wykorzystywane. Wyniki wskazują, że rozwiązanie Enterprise Mobility cieszy się dużą popularnością i wkracza w kolejny etap rozwoju. Ważną rolę odegrały przy tym Internet rzeczy (IoT), technologie Augmented i Virtual Reality (AR/VR), a także wymagania związane ze zgodnością (compliance) wprowadzone zgodnie z ogólnym rozporządzeniem UE o ochronie danych.
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Według IDC niemieckie przedsiębiorstwa wykorzystują technologie mobilne częściej i w sposób bardziej przemyślany niż kiedykolwiek wcześniej. W porównaniu do wcześniejszych badań IDC dotyczących rozwiązań Enterprise Mobility i ich zastosowania przez ostatnie pięć lat wynika, że urządzenia końcowe są wykorzystywane na co dzień w wielu przedsiębiorstwach w coraz bardziej innowacyjny sposób. Zawdzięcza się to nie tylko doskonałemu zarządzaniu ryzykiem i kosztami, które są nieodłącznym elementem korzystania z technologii mobilnych, lecz również wsparciu biznesowemu (Business Enablement). Największą rolę odgrywają jednak wyspecjalizowane oddziały, dla których angażowanie się w rozwój technologii mobilnych oznacza z jednej strony odciążenie środowiska IT, a z drugiej wyzwanie, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa i zgodności z wykorzystaniem odpowiednich rozwiązań do zarządzania technologiami.

Enterprise Mobility i ogólne rozporządzenie o ochronie danych

Obecnie nawet co trzeci smartfon z dostępem do danych firmowych nie jest zarządzany przez system do zarządzania technologiami, co uznaje się za jedno z największych niebezpieczeństw zagrażających zgodności. Zgodnie z wymogami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, które zyska moc prawną od maja 2018 r. administratorzy IT muszą już teraz przygotowywać się na zmiany, co widać w wynikach ankiet:
 
  • 70% badanych ma zamiar do tego czasu przekształcić swoje przedsiębiorstwa, by ich działalność była zgodna z wymaganiami w zakresie compliance. W tym celu pragną wykorzystać technologie mobilne zapewniające bezpieczeństwo.
  • 40% ankietowanych odpowiedziało, że dzięki ogólnemu rozporządzeniu o ochronie danych zostało zaangażowanych w nowe projekty dotyczące mobilności. Dla 29% badanych liczba projektów zmalała.
  • W 24% badanych przedsiębiorstw dopuszcza się korzystanie z urządzeń prywatnych do celów służbowych. Obserwuje się przy tym zmianę trendu: od zjawiska wykorzystywania własnych urządzeń do celów zawodowych, czyli BYOD (ang. Bring your own device), przez rozwiązanie COBO (ang. Corporate owned, business only), oznaczające wykorzystywanie urządzeń służbowych wyłącznie do celów zawodowych, aż do środowiska COPE (ang. Corporate owned, personally enabled), w którym pracownicy korzystają z urządzeń służbowych również do celów prywatnych.

Innowacyjne obszary zastosowań i nowe rodzaje urządzeń

Dwie trzecie przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniu IDC, zastanawia się obecnie, w jaki sposób mogłyby zastosować technologie Augmented i Virtual Reality. Z ankiety IDC wynika, że technologie są obecnie wykorzystywane na smartfonach i tabletach. Z czasem ma być możliwe również korzystanie z nich na innym sprzęcie. IDC szacuje, że do roku 2020 liczba urządzeń końcowych dla Internetu rzeczy (IoT) wzrośnie na całym świecie średnio o 20% rocznie, aż do 30 miliardów. Tę tendencję można również zaobserwować w środowisku przedsiębiorców: według danych IDC liczba połączonych urządzeń wykorzystywanych w przedsiębiorstwach jest już dziś wyższa niż liczba smartfonów i komputerów stacjonarnych.

Dalszy rozwój rozwiązań do zarządzania technologiami

W co drugiej firmie istnieją oddzielne zespoły Mobile Management oraz Client Management. W niemal dwóch trzecich przedsiębiorstw, w których dotychczas istniał podział na zespoły, poszczególne działy prowadzą już ze sobą współpracę. Przedsiębiorstwa, które stosują rozwiązania do zarządzaniem technologiami Enterprise Mobility Management (EMM) muszą pracować nad tym, by sprostać przyszłym wymaganiom. Według danych IDC rozwiązanie EMM podzieli się w przyszłości na dwie dziedziny. Z jednej strony ma powstać platforma zarządzania dla urządzeń IoT. Z drugiej strony ma nastąpić rozwój w kierunku jednolitego zarządzania urządzeniami końcowymi (UEM), które miałoby umożliwić zarządzenie klientami na poziomie centralnym – niezależnie od tego, czy chodzi o wykorzystanie technologii mobilnych, czy tradycyjnych. W 45% przedsiębiorstw, które wzięły udział w ankiecie, tworzone są plany wprowadzenia zarządzania UEM.

Uwe Beikirch, członek zarządu spółki baramundi software AG tak komentuje wyniki badania:
Zarówno rozwiązania EMM, jak i UEM muszą mieć w przyszłości szerszy niż obecnie zakres zastosowania. Niektóre przedsiębiorstwa przeprowadzają już projekty pilotażowe, np. w związanym z nimi przemyśle, a komunikacja przez urządzenia końcowe i pomiędzy nimi będzie się w nachodzących latach polepszać. My również będziemy rozwijać się w tym kierunku i wprowadzać niezbędne zmiany w pakiecie baramundi Management Suite, aby móc sprostać wyzwaniom, jakie stawia nam przyszłość.
Źródło: Baramundi

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top