Zapanuj nad dualnością - split payment
Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności polega na podzieleniu kwoty, którą otrzymujemy od kontahenta na dwa rachunki: rachunek rozliczeniowy, na który trafia wartość brutto, która w ostatecznym rozrachunku jest pomniejszana o wartość podatku VAT oraz rachunek VAT, na który trafia kwota podatku VAT. Należy podkreślić, że planowana jest także modyfikacja modelu split payment od 1 stycznia 2019r. na obowiązkowy w odniesieniu do branż najbardziej narażonych na wyłudzenia – budowlaną, handel elektroniką, paliwową. – wyjaśnia Barbara Dąbrowska, Dyrektor ds. finansów, ekspert w zakresie prawa gospodarczego.Nowa rzeczywistość
Zapewne nie wiesz, że po części jesteś już gotowy na split payment. Bank z pewnością założył do firmowego rachunku rozliczeniowego, dedykowany rachunek VAT.
Całe środowisko bankowe w Polsce włożyło bardzo dużo pracy, aby przygotować się na nową rzeczywistość gospodarczą. Zgodnie z ustawą, każdej firmie został otwarty rachunek VAT, który umożliwi rozliczanie się z kontrahentami w nowy sposób. Powstały także nowe komunikaty przelewu i nowa logika rozliczeń podatku VAT z urzędem skarbowym. Klienci będą mieli dzięki temu możliwość skorzystania z korzyści przewidzianych ustawą, takich jak np. split payment jako istotna przesłanka dochowania należytej staranności - komentuje Marta Kijuk, Menedżer ds. oferty produktowej w Citi Handlowy.Z nowego rachuku VAT możliwe będą trzy rodzaje rozliczeń:
- z kontrahentami, tylko kwoty VAT z faktur VAT,
- rozrachunki VAT z Urzędem Skarbowym (płatność VAT oraz zwroty kwoty VAT),
- przekazywanie VAT w ramach spółki, pomiędzy rachunkami VAT w tym samym banku.
- Czy czasowo zablokowane środki wpłynął na opłacanie stałych kosztów, jak czynsz, wynagrodzenia pracowników?•
- Rozliczam się kwartalnie, dlatego kwota VAT będzie przez 3 miesiące na dedykowanym rachunku. Czy wpłynie to na funkjonowanie firmy?
Pamiętaj, że po przejściu na mechanizm podzielonej płatności, tak jak do tej pory, będzie można ubiegać się o zwrot podatku VAT i będzie to trwało 60 dni (maksymalnie 180). Nowością będzie możliwość otrzymania zwrotu z U.S tych środków w terminie 25 dni, ale należy pamiętać, że wtedy zwrot dotcyzyć będzie tylko części środków oraz, że trafią w całości na rachunek VAT.
Infrastruktura IT
Korzystając z oprogramowania do zarządzania firmą i księgowością (ERP) jesteś o kolejny krok do przodu. Większość z nich została już zaktualizowana do zmieniających się przepisów.
Najnowsza wersja oprogramowania enova365 14.5.1, jest przygotowana na definiowanie nowych komunikatów przelewów. Dzięki systemowi dział księgowy zyska kontrolę nad zarządzaniem oraz relizowaniem przelewów MPP. - tłumaczy Agnieszka Opalińska, kierownik projektu enova365 Księgowość w firmie Soneta.
Co ważne, aktualizacja systemu związana ze split payment była przeprowadzone we współpracy z bankami.
Źródło: www.enova.pl