Sztuczna inteligencja została wprowadzona przez Polpharmę do punktów sprzedaży, co spowodowało, że skuteczność merchandisingu IR przekracza 98 procent.
Największy polski producent leków, Polpharma, zastosował technologię sztucznej inteligencji opartej na rozpoznawaniu obrazu w aptekach. Dostawcą systemu IT jest firma Sagra Technology. Dzięki temu systemowi, Polpharma może kontrolować merchandising w punktach sprzedaży poprzez rozpoznawanie produktów na zdjęciu.


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Zastosowany przez Polpharma system Merchandising IR wykorzystuje technologię rozpoznawania obrazu do identyfikacji produktów znajdujących się na aptecznej półce. Działa to tak: sztuczna inteligencja analizuje zdjęcie wykonane przez handlowca, rozpoznając produkty i automatycznie porównując obraz z ustalonym standardem dotyczącym merchandisingu. Przy okazji sprawdza dostępność i liczebność asortymentu. Jak wynika z analiz wewnętrznych dostawcy, usługa działa z ponad 98-proc. poprawnością rozpoznawania poszczególnych produktów.

Współpraca na linii Polpharma – Sagra Technology ma już pewną historię. Największy polski producent leków korzysta z usług szczecińskiej spółki IT od ponad 16 lat. Firma używa m.in. systemu wsparcia sprzedaży Emigo, który zapewnia harmonizację i kontrolę procesów związanych ze sprzedażą. Nowość, czyli Merchandising IR, pozwala dodatkowo skrócić czas wizyty przedstawiciela handlowego, utrzymać stałość ekspozycji w aptekach, analizować rzeczywisty obraz ekspozycji na rynku oraz poprawić obroty.

Po uporządkowaniu i zautomatyzowaniu wielu obszarów pracy działu handlowego Polpharma, przyszła kolej na jeszcze większe odciążenie przedstawicieli. Wykorzystanie rozpoznawania obrazu i sztucznej inteligencji do kontroli merchandisingu pozwoliło odciążyć handlowców, którzy mogą skupić się na innych zadaniach. Co więcej, pozytywnie wpłynęło na efektywność sprzedaży – wyjaśnia Adam Sienkiewicz, Head of Sales w Sagra Technology i dodaje: – Warto wspomnieć, że system dostarcza aktualnych, rzetelnych danych, które mogą być poddawane pogłębionym analizom w narzędziach klasy Business Intelligence. Otrzymane wyniki są równocześnie podstawą do rozliczeń z sieciami aptek. Technologia IR pozwala na monitorowanie całych półek dla określonych kategorii produktowych, co może dać wiele cennych informacji również na temat konkurencji.


Podręcznikowa ekspozycja produktów


Polpharma już korzysta z pozytywnych efektów wdrożenia:

Po ponad trzech kwartałach użytkowania usługi Merchandising IR dla naszych wybranych produktów w aptekach, raporty pokazują poprawę wskaźników, zarówno jeśli chodzi o standard merchandisingowy, jak i samą sprzedaż – wyjaśnia Agnieszka Kordacka, Starszy Kierownik Marketingu Handlowego w Polpharma. Dziś realizacja wskaźnika widoczności ustandaryzowanej ekspozycji przekracza 90 proc. To rewelacyjny wynik, bo startowaliśmy z poziomu 44 proc. w aptekach objętych projektem – podkreśla.


Uporządkowanie ekspozycji i poprawa widoczności produktów przekładają się na większe zainteresowanie klientów ofertą Polpharmy. Wyniki sprzedaży farmaceutycznej firmy wskazują wzrost sprzedaży produktów w porównaniu z aptekami, w których usługa rozpoznawania obrazu nie została jeszcze wprowadzona.

Lepsza współpraca z partnerami


Zautomatyzowana kontrola standardów merchandisingowych usprawnia także współpracę z aptekami. Jeśli kontrola wykazuje jakiekolwiek odchylenia od ustaleń, wiedzą o tym obie zainteresowane strony. W przypadku potrzeby poprawienia ekspozycji, dzieje się to bez niepotrzebnej zwłoki. Rozpoznawanie obrazu pomaga również w skutecznej realizacji umowy pomiędzy producentem a sieciami aptek.

Ponieważ wdrożenie pomogło Polpharma zwiększyć widoczność produktów, wyniki sprzedażowe oraz usprawnić współpracę z kontrahentami, firma rozszerzyła działania programu badania ekspozycji na kolejne apteki.

Źródło: Sagra Technology

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top