SOA: połączenie biznesu z informatyką

 Coraz więcej firm, w tym Grupa Lotos i Koncern Energetyczny "Energa", integruje systemy informatyczne wykorzystując architekturę zorientowaną na usługi. Największą korzyścią z zyskującej na popularności SOA jest powiązanie biznesu z informatyką i przekazanie menedżerom nowych narzędzi do zarządzania procesami.


O SOA, czyli architekturze zorientowanej na usługi (ang. Service Oriented Architecture), mówi się od kilku lat. W Polsce systemy oparte na tej koncepcji zaczęły tworzyć największe firmy w sektorze finansowym, np. PKO BP, a w energetyce koncern "Energa".

W SOA główny nacisk kładzie się na definiowanie usług, które spełnią wymagania użytkownika. Pojęcie SOA obejmuje zestaw metod organizacyjnych i technicznych, dzięki którym biznes jest lepiej powiązany z informatyką, a informatyka lepiej wspiera biznes.

Mianem "usługi" określa się w tej koncepcji każdy element oprogramowania, który może działać niezależnie od innych i posiada specjalny interfejs, służący do udostępniania realizowanych funkcji.

Elastyczny biznes

Zanim koncepcja SOA została zastosowana w praktyce, coraz trudniej było zarządzać rozbudowanymi i niejednorodnymi środowiskami IT. Najbardziej popularny wówczas sposób integracji, tzn. przy pomocy tworzenia interfejsów pomiędzy aplikacjami, zapewniał co prawda kompletne wsparcie systemowe dla działań biznesowych, okazał się jednak rozwiązaniem mało elastycznym oraz niesłychanie kosztownym w utrzymaniu.

Według Mikołaja Matuszewskiego, konsultanta IDS Scheer, konieczność dotrzymania kroku coraz szybciej zmieniającym się wymaganiom biznesu była impulsem do poszukiwania elastyczniejszych i lepiej dopasowanych do biznesu rozwiązań. SOA najlepiej spełniała te warunki. I była promowana przez organizacje, takie jak Gartner czy Worlwide Web Consortium, oraz przez największych producentów oprogramowania biznesowego (np. Oracle, SAP, IBM, BEA).

W rozwoju koncepcji SOA pomocne okazały się takie technologie, jak Web- Services czy BPEL (Business Process Execution Language). Web-Services to usługi sieciowe, na bazie których można tworzyć systemy IT, a BPEL to język do definiowania procesów biznesowych w Web-Sevices. - Dzięki rozwojowi technologii, SOA pozwala na łączenie wyodrębnionych, niezależnych od siebie fragmentów różnych aplikacji w taki sposób, aby zapewnić kompletne wsparcie dla procesu biznesowego, dając jednocześnie wymaganą elastyczność.

Wydaje się zatem, że pojawiło się wreszcie rozwiązanie, które uwolni firmy od gorsetu technologii, dając menedżerom pełną możliwość sterowania logiką biznesową przedsiębiorstwa - twierdzi Mikołaj Matuszewski. Problemem konsolidacji, integracji IT w przedsiębiorstwach, jest takie jej przeprowadzenie, żeby dostarczyła więcej korzyści niż problemów. Andrzej Orłowski, dyrektor sprzedaży do sektora przemysłowego BEA Systems Poland, widzi tutaj rolę SOA.

- Architektura zorientowana na usługi umożliwia lekki i bezbolesny proces konsolidacji zasobów. Co więcej, SOA jest tak przyjaznym rozwiązaniem, że w dalszej fazie umożliwia zarządzanie procesami biznesowymi (BPM) bezpośrednio osobom odpowiedzialnym za biznes, a nie za IT. Daje więc ogromną niezależność menedżerom i jednocześnie obniża koszty związane ze specjalistami IT. Pozwala także na dalszy rozwój systemów i aplikacji zgodnie z wymogami rynku, bez konieczności zwiększania nakładów - mówi Orłowski.

Potencjalnie SOA może znaleźć zastosowanie w usługach finansowych, przemyśle, wojsku, a także każdej dziedzinie, gdzie mamy do czynienia z dużą ilością informacji, które należy przeanalizować w możliwie najkrótszym czasie.


Integracja na szynach

Integracja systemów w oparciu o architekturę SOA jest procesem budowy infrastruktury IT, a nie jednorazowym projektem. Wiąże się ona nie tylko z wdrożeniem szyny integracyjnej ESB (ang. Enterprise Service Bus) i połączeniem za jej pomocą systemów, ale również, a może przede wszystkim, z przeorganizowaniem istniejących systemów. W trakcie reorganizacji należy zidentyfikować m.in. usługi, jakie te systemy powinny udostępniać, stworzyć do nich odpowiedni interfejs i połączyć je w kompletne procesy biznesowe.

- Skuteczna integracja systemów jest wyzwaniem trudnym, zarówno pod względem technologicznym, jak i organizacyjnym. Od strony technologicznej istnieje wiele produktów wspierających integrację zgodnie z SOA, będących na różnym poziomie dojrzałości i posiadających swoją specyfikę, która może rzutować na końcowy efekt (np. wydajność całego rozwiązania) - informuje Krzysztof Jungowski, dyrektor biura technologii w firmie Winuel (Grupa Sygnity).

Dodaje on, że od strony organizacyjnej mamy do czynienia z wieloma systemami, pochodzącymi od wielu dostawców, często wyprodukowanymi w różnych technologiach. Integracja wymaga zaangażowania wszystkich stron, często mających sprzeczne interesy.

Ponadto należy pamiętać, że każda integracja posiada swoją specyfikę, którą należy dobrze zrozumieć, aby zastosować odpowiednie podejście. Tu z pomocą przychodzą wzorce projektowe SOA (ang. SOA patterns), z których warto korzystać.

Jak widać, wdrożenie architektury zorientowanej na usługi jest przedsięwzięciem skomplikowanym, a tym samym kosztownym. Dominik Tylczyński, partner zarządzający w firmie ICG Wdrożenia SAP, wyjaśnia, że koszt SOA zależy od wielkości projektu integracji. Jeśli chodzi o wycinkową integrację dwóch systemów, koszt jednostkowy interfejsu może być rzeczywiście wysoki. W przypadku bardziej skomplikowanych powiązań, dużych projektów integracji, wdrożenie SOA będzie opłacalne i przyniesie największe korzyści.

Źródło: www.wnp.pl
Autor: Adam Brzozowski

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top