System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause

PKN Orlen SA  Jeden z największych upgradów SAP  w Polsce

Zmiana wersji systemu SAP, zwłaszcza w firmie o złożonej infrastrukturze IT, jest dużym wyzwaniem. Jak sprawnie i bez zakłóceń w działaniu systemu rozpocząć pracę z nową wersją SAP? Warto poznać doświadczenia PKN Orlen, posiadającego jedną z największych instalacji SAP w naszej części Europy.
 

Intercell SA, z główną siedzibą w Ostrołęce, jest wiodącym producentem ekologicznych opakowań papierowych, zajmującym jedno z czołowych miejsc w branży celulozowo - papierniczej w Polsce. Firma powstała w 1990 r. Struktura organizacyjna obejmuje trzy dywizje wytwórcze: celulozę i papier, worki papierowe oraz tekturę i pudła. Produkcja odbywa się w trzech zakładów produkcyjnych w Polsce - w Ostrołęce, Łodzi i Tychach oraz jednym na południu Europy - w ©abac, w Jugosławii.

Dopasowany ERP w GRENE

GRENE Sp. z o.o. to jedna z największych firm z branży technicznego wyposażenia rolnictwa. Kilkadziesiąt punktów sprzedaży, liczna grupa przedstawicieli handlowych, tworzą największą sieć handlową na rynku technicznego zaopatrzenia rolnictwa w Polsce 

Wdrożenie systemu TETA Personel w firmie BOC Gazy trwało trzy miesiące: od listopada 2001 do stycznia 2002. Po zakończeniu prac z aplikacji korzysta 14 użytkowników w sześciu oddziałach spółki. Sprawną obsługę umożliwia zastosowana architektura trójwarstwowa. Poza standardowymi funkcjami, u klienta zainstalowano również moduł Zarządzania Personelem i ePersonel – samoobsługowy interfejs intranetowy.

SunSystems v. 5 w Roche Polska

Roche, światowy lider wśród firm farmaceutycznych, oferuje szeroką gamę nowatorskich rozwiązań w dziedzinie ochrony zdrowia. Produkty i usługi Roche koncentrują się na profilaktyce, diagnostyce i leczeniu, służąc zdrowiu i poprawie jakości życia. Roche w Polsce prowadzi dystrybucję produktów farmaceutycznych bezpośrednio do szpitali i hurtowni. Zatrudnia blisko 300 osób, a roczny obrót firmy sięga 280 mln zł.

Wdrożenie SAP w Odlewni Żeliwa Śrem

 
Przedsięwzięcie w Odlewni Żeliwa Śrem zostało uznane za najszersze pod względem funkcjonalnym wdrożenie SAP w sektorze metalurgicznym w Europie Środkowej i Wschodniej. Śremska Odlewnia wyróżnia się także sposobem, w jaki uruchomienie rozwiązań ERP zostało wykorzystane do wprowadzenia nowej jakości w zarządzaniu firmą, zwłaszcza w sferze logistycznej.

 

Problemy z papierowymi dokumentami?

Zamówienia i faktury – dokumenty, bez których światowa gospodarka nie mogłaby istnieć. Pojawienie się takiego dokumentu w firmie jest dopiero zapowiedzią dokonania transakcji handlowej. Na początek uruchamiana jest procedura weryfikacji i akceptacji. Trzeba sprawdzić poprawność formalną, trzeba również wypowiedzieć się merytorycznie czy transakcja jest firmie potrzebna i czy jest wykonywalna, dobrze jest również sprawdzić wiarygodność finansową zamawiającego oraz ilość i jakość dostarczonego towaru. Takie procedury mogą różnie wyglądać w poszczególnych firmach, ale zawsze są. Muszą być! Kto zapłaci za dostarczony towar bez sprawdzenia go? Kto wyśle kolejną partię towaru nierzetelnemu płatnikowi? Istnienie i funkcjonowanie procedur jest zatem bezdyskusyjne. Dopiero po sprawdzeniu i zatwierdzeniu dokument jest rejestrowany w systemie, a transakcja realizowana.
 

Nowoczesna produkcja i zarządzanie

Firma Gamet produkuje kilka tysięcy wyrobów, a każdy w kilku wersjach. Do niedawna sterowanie tym procesem odbywało się niemal ręcznie. Wdrożenie Axapty wszystko zmieniło – na lepsze.

Back to top