System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Koszty wdrożenia systemu ERP

Wdrażanie systemu ERP (Enterprise Resource Planning) stanowi poważne wyzwanie dla firm, niezależnie od ich rozmiaru czy branży. Jego kompleksowy…

Dedykowany czy gotowy system ERP - który wybrać?

Każda firma, planując rozwój, zadaje sobie pytanie o to, czy hamulcem w dalszej eksploracji rynku nie jest jej własny system. Jeśli odpowiada na…

Jak mobilne rozwiązanie ERP wspiera przedsiębiorstwa produkcyjne

System ERP można określić mianem szkieletu firmy. Platforma ta pozwala na stworzenie jednolitej bazy danych i integrację procesów biznesowych.

ROI z wdrożenia systemu ERP

Według badań przeprowadzonych przez Roberta Austina i Richarda Nolana z Harvard Business School wdrożenia systemów ERP mają większe szanse…

Previous Next Play Pause
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

vendo erp logoW 2017 roku firma zdecydowała się na wdrożenie systemu ERP, VENDO.ERP®. To zaawansowane rozwiązanie nie tylko usprawniło kontrolę kosztów i obsługę faktur, ale także zrewolucjonizowało sposób, w jaki firma obsługuje swoich klientów. Automatyzacja procesów pozwoliła pracownikom zaoszczędzić czas, który mogli przeznaczyć między innymi na jeszcze lepszą obsługę klienta.

SAPEfektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in. rozwiązań chmurowych czy systemów ERP są praktycznie nieograniczone. Świadczy o tym choćby jedno z najświeższych partnerstw SAP: z zespołem Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS.

COMARCHFirmy stawiające na cyfryzację rozwijają się bardzo szybko, czego przykładem jest ASAJ. Przedsiębiorstwo stworzyło nowoczesne centrum dystrybucyjne, które wkrótce trzeba było dodatkowo rozbudować, aby osiągnąć optymalną wydajność. System Comarch ERP XL wspiera działanie firmy w usprawnieniu procesów i prowadzi ku dalszej ekspansji.

VENDO.ERPDynamiczny rozwój firma Kratki.pl zawdzięcza przede wszystkim sobie – swoim elastycznym i szeroko zakrojonym, ale i odpowiedzialnym, przemyślanymi działaniami. Jednym z kluczowych elementów tak dużego wzrostu jest ekspansja na nowe kanały i nowe rynki – zwłaszcza w obszarze e-commerce. Ścisła współpraca z VENDO.ERP zaowocowała wdrożeniem wielu integracji z portalami sprzedażowymi oraz dedykowanych automatyzacji. Dzięki temu aż 95% procesów związanych z obsługą sprzedaży została w pełni zautomatyzowana.

COMARCHCedrus to jeden z największych polskich dystrybutorów maszyn i narzędzi ogrodniczych, części i akcesoriów dla ogrodu oraz lasu. U swoich początków w 1993 roku zajmował się dystrybucją pilarek i części zamiennych. Obecnie oferuje ponad sto rodzajów maszyn ogrodniczych i budowlanych oraz kilkadziesiąt akcesoriów i części zamiennych swojej marki. Łączny asortyment sprzedaży to ponad pięćset maszyn oraz ponad 20 tysięcy części i akcesoriów. Flagowym produktem Cedrus jest kosiarka automatyczna.

enova365„Biuro rachunkowe Neofin jest teraz w stanie podjąć się prowadzenia księgowości nawet w najtrudniejszych wypadkach” – mówi Aneta Wojeńska-Hirsz, Wiceprezes Zarządu Neofin. Pozwala na to nie tylko przygotowanie merytoryczne pracowników, automatyzacja, elektroniczny obieg dokumentów i zdalna obsługa, ale także program finansowo-księgowy enova365, w którym można ukształtować procesy pod kątem potrzeb klienta.

assecobslogoKiedy wykorzystywany system ERP się nie rozwija, to firma, która z niego korzysta ma utrudniony rozwój. Zatem pora na zmiany! Produkcja i sprzedaż solidnych dachów wymagają solidnego systemu ERP, dlatego firma Budmax Metal postawiła na nowoczesny system Softlab ERP do zarządzania produkcją, logistyką i sprzedażą oraz finansami i księgowością.

RAMBASE ERPWyobraź sobie produkcję wysokiej jakości części dla renomowanych producentów samochodów, takich jak Aston Martin, Audi i McLaren. Jednak gdy jesteś gotowy, aby przenieść swoją działalność na kolejny poziom, okazuje się, że powstrzymują Cię przestarzałe systemy. W takiej właśnie frustrującej sytuacji znalazł się szwedzki producent Setrab. Pomimo zainwestowania czasu i pracy w istniejące systemy, firma rozpoczęła poszukiwania nowego rozwiązania biznesowego. To poszukiwanie ostatecznie doprowadziło ich do partnerstwa z Ariser, zaufanym i doświadczonym partnerem i zaufanym systemem biznesowym, RamBase Cloud ERP.

logo proalpha 2018Hanselmann & Cie. Technologies GmbH jest spółką zależną firmy consultingowej Hanselmann & Compagnie GmbH z sektora MŚP. W kwietniu 2023 system ERP proALPHA zastąpił dotychczas wykorzystywane rozwiązanie SAP. Konieczność przeprowadzenia krótkoterminowej i przy tym kosztownej implementacji SAP HANA skłoniła firmę Hanselmann & Compagnie do zapoznania się z ofertą alternatywnych systemów ERP. Wybór padł na system proALPHA ERP, udostępniający w standardzie odpowiednie rozwiązanie branżowe dla średniej wielkości przedsiębiorstw.

rambase erp logoPodczas rozmów z pracownikami Griff Aviation szybko zrozumieliśmy, że projektowanie, budowanie i innowacje są sercem i duszą ich działalności. W trakcie naszych rozmów z pracownikami, którzy są prawdziwymi pasjonatami, stało się jasne, że ich podejście do rozwijania technologii jest unikatowe. Jednak zespół Griff Aviation zdawał sobie również sprawę z potrzeby rozwiązania, które mogłoby sprostać operacyjnej złożoności, pozwalając im skupić się na ich mocnych stronach. Właśnie tutaj RamBase Cloud ERP wkroczył, rewolucjonizując ich podejście do pracy i umożliwiając im pracę efektywniej.

COMARCHLäderach to szwajcarski producent czekolady premium, słynący z wysokiej jakości wyrobów na całym świecie. Aby skutecznie rozwijać sprzedaż międzynarodową i poszerzyć strategię Direct to Customer (sprzedaży bezpośrednio od producenta do klienta końcowego, z pominięciem pośredników), szwajcarski producent postanowił zainwestować w nowe rozwiązania. Efektem jest wdrożenie systemu Comarch ERP Enterprise oraz Comarch POS.

enova365 logo 2019Usprawnienie ofertowania, łatwiejsze planowanie produkcji i zarządzanie gospodarką magazynową to wyzwania, jakie firma Sail Service postawiła przed enova365 i jej Autoryzowanym Partnerem – firmą XLE. Żeby je przezwyciężyć, XLE nie tylko wdrożyła wybrane moduły systemu ERP enova365, ale też dostosowała je do potrzeb producenta żagli.

todisW międzynarodowej firmie konsultingowej Campana&Schott sukces definiowany jest przez zadowolenie klienta. Aby utrzymać godny pozazdroszczenia wskaźnik utrzymania klientów na poziomie 90%, jej 500-osobowa załoga potrzebowała łatwego dostępu do zróżnicowanego zestawu narzędzi operacyjnych i informacji o klientach.

sap logoTevva jest pierwszym producentem pojazdów napędzanych wodorem i energią elektryczną, który jako wsparcie w rozwoju biznesowym wybrał system ERP od SAP. Chodziło o dobranie takich rozwiązań, które w swoim rdzeniu mają produkty przeznaczone dla firm o dużym tempie wzrostu. To typ organizacji, która ze względu na skalę mierzy się z koniecznością budowania silniejszych powiązań między każdą częścią swojej działalności i dzięki temu zapewnia sobie stabilność i przyszły wzrost. Zespół Tevva wykorzystał więc zintegrowane narzędzia SaaS i platformy do zarządzania marketingiem, łańcuchami dostaw, procesami HR, finansami, IPO (Initial Public Offering) oraz growth hacking, opartymi na chmurze Amazon Web Services (AWS).

dps systems logoGrupa Cellfast to polska firma specjalizująca się w produkcji i dystrybucji rozwiązań i narzędzi ogrodowych. Firma została założona ponad 30 lat temu w Krośnie, początkowo jako niewielki zakład produkujący i sprzedający węże ogrodowe przede wszystkim na rynku polskim.

COMARCHFirma AGROAS zajmuje się kompleksową obsługą rolnictwa, czyli doradztwem agrotechnicznym, zaopatrzeniem rolnictwa i obrotem płodami rolnymi. Na rynku działa od 30 lat, zatrudnia ponad 330 osób i współpracuje z ponad 5,5 tys. klientów. Obroty przedsiębiorstwa od kilku lat rosną i w 2021 roku przekroczyły miliard złotych a rok 2022 to już ponad 1,4 miliarda. Bardzo dobre wyniki finansowe to zasługa odpowiedzialnego zarządzania w tym również inwestycjami w rozwój informatyczny organizacji. Firma systematycznie rozbudowuje zaplecze IT, aby docierać z ofertą produktów i usług do szerszej grupy potencjalnych klientów oraz sprawniej obsługiwać przyjmowane zlecenia.

SAPWedług analizy Deloitte z 2022 roku, istnieje pewien rodzaj organizacji, który skutecznie radzi sobie na rynku pomimo znaczących zakłóceń gospodarczych. Są to firmy, które wykorzystują technologię jako środek do uzyskania niezależności wobec zarówno czynników wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Najlepiej wypadające organizacje doskonale integrują swoje procesy i dostosowują odpowiednie systemy ERP do swojej sytuacji, co przekłada się na lepsze wyniki kluczowych wskaźników. Jednym z przykładów skutecznego podejścia do zmiany jest firma Jungheinrich AG, lider branży intralogistycznej, która skorzystała z możliwości oferowanych przez rozwiązanie SAP, aby zoptymalizować procesy zaopatrzenia i zarządzania dostawcami.

Cyfryzacja otwiera przed firmami biotechnologicznymi ogromne możliwości w zakresie usprawnienia procesu powstawania nowych leków biologicznych. Optymalizacja prowadzonych działań przekłada się na szybsze tempo wprowadzania na rynek terapii ratujących życie. Przykład transformacji cyfrowej Polpharma Biologics, realizowanej przy współpracy z partnerem technologicznym firmą Capgemini Polska, pokazuje jak wykorzystanie cyfrowej platformy SAP S/4 HANA wspiera rozwój leków biologicznych w Polsce.

COMARCHPonad 3,5 tys. m2 powierzchni magazynowej, 80 tysięcy artykułów w ofercie, wysyłka ponad ośmiu tysięcy produktów dziennie do klientów z 14 krajów w Europie – te liczby pokazują skalę biznesu firmy Olek Motocykle, największej w Polsce i jednej z największych w Europie hurtowni części do motocykli oraz pojazdów ATV. Do sprawnej obsługi procesów zachodzących w przedsiębiorstwie oraz utrzymania rozwoju, organizacja korzysta z kompleksowego systemu informatycznego do zarządzania firmą. Od kilku lat hurtownia pracuje z programem Comarch ERP XL, który stale jest rozbudowywany o kolejne narzędzia m.in. do zarządzania magazynem, przygotowywania analiz i raportów oraz składania zamówień przez platformę e-commerce.

MICROSOFTSunRoof, polsko-szwedzki start-up znany z wizjonerskiej technologii dachów solarnych, wykorzystuje moc chmury obliczeniowej do rozwoju i ekspansji na kolejne rynki europejskie. Dachy w całości zbudowane z monokrystalicznych modułów fotowoltaicznych stają się dostępne dla inwestorów w całej Europie. Odważna ekspansja SunRoof przyspiesza dzięki cyfrowym narzędziom pozwalającym na jeszcze lepsze zarządzanie zasobami. W efekcie firma jest w stanie podejmować skuteczne decyzje w oparciu o wiarygodne analizy predykcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję.
 

NAV24Firma Unicard jest liderem na rynku rozwiązań z zakresu kontroli dostępu, rejestracji czasu pracy, systemów identyfikacji osób, zabezpieczeń oraz integracji z automatyką budynkową. Oferuje rozwiązania zarówno dla dużych korporacji, firm polskich i zagranicznych, dla sektora administracji państwowej czy sektora samorządowego. Od paru lat jest też operatorem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Obecnie przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 100 osób w centrali w Krakowie oraz oddziałach w Warszawie i Poznaniu.

comarchAvionic, firma z branży lotniczej, zajmująca się produkcją szybowców i elementów wyczynowych samolotów akrobacyjnych, a także przyczep do transportu szybowców, została założona 25 lat temu przez pasjonatów podniebnych sportów. W halach produkcyjnych na Śląsku Cieszyńskim, w miejscowości Górki Wielkie, montowany jest m.in. jeden z najlepszych szybowców świecie w klasie 15 metrowej – DIANA 2 oraz powstają części kompozytowe, podzespoły i zespoły do samolotów akrobacyjnych.

enova365Grupa Kamai działa od ponad 20 lat na europejskim rynku B2B współpracując zarówno z małymi, lokalnymi firmami, jak międzynarodowymi sieciami handlowymi. Dynamiczny rozwój firmy w trudnym obszarze, jakim jest sprzedaż B2B, jak i handlu tradycyjnego, przełożył się na konieczność wdrożenia systemu ERP. Program miał usystematyzować procesy biznesowe i pozwolić zarządzać nimi z jednego miejsca.

proaAlpha PolskaPo dokonaniu wyboru systemu ERP nadszedł czas na ostatni szlif ‒ jego wdrożenie. Jak najlepiej podejść do takiego ważnego projektu? Ponieważ większość firm decyduje się na wdrożenie nowego systemu ERP co 10-15 lat, w takim przypadku warto skorzystać z doświadczeń innych.

SAPDo końca 2027 roku globalny rynek kosmetyków do pielęgnacji skóry osiągnie wartość 89 550 mln USD, rosnąc średniorocznie 7,1 proc. w latach 2021-2027 – wylicza firma badawcza Industry Research. Piękno to potężny biznes, w którym coraz większą rolę odgrywają zrównoważony rozwój i cyfryzacja – największe wyzwania współczesności. W odpowiedzi na nie, potentat kosmetyczny Natura wdrożył rozwiązania z oferty SAP Business Technology Platform, wspierające globalny ekosystem marki Natura&Co, który składa się obecnie z 35 000 pracowników i współpracowników w ponad 100 krajach oraz około 200 milionów klientów.

iPCCKażdy, kto choć raz brał udział w procesie wdrożenia systemu klasy ERP, potwierdzi jak trudne i obciążające organizację jest to przedsięwzięcie. Jego wielowątkowość polegająca na konieczności zestrojenia ze sobą wielu równolegle przebiegających działań to prawdziwe wyzwane, które stoi przed zespołami wdrożeniowymi powoływanymi po stronie klienta, jak i samego dostawcy. Od strony biznesu kluczem do sukcesu wydaje się być właściwe zrozumienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie oraz uchwycenie jego specyfiki.

abasTrudność w pozyskaniu informacji w czasie rzeczywistym o dostępności zasobów (np. w sytuacji braku materiałów, braku personelu, awarii), niedokładna rejestracja postępów w realizacji zleceń, a do tego czasochłonne tworzenie planu produkcji w oparciu o ręczne opracowywane struktury produktów. Taka sytuacja wiąże się ze zwiększoną liczbą nieplanowanych przestojów, częstymi przezbrojeniami, utrudnioną możliwością reakcji na niekorzystne odchylenia i generowaniem wysokiego poziomu stresu. Jak zatem zwiększyć wydajność procesów produkcyjnych, zminimalizować liczbę przestojów, złomu obiegowego i zwiększyć terminowość produkcji?

Ostatnie dwa lata to silny wzrost zainteresowania technologią chmurową. Według danych PMR w 2022 roku wartość rynku cloud computing osiągnie 3 mld zł. Jednym z kluczowych obszarów inwestycji przedsiębiorstw w chmurę jest przechowywanie i zarządzanie danymi. Na transformację w tym zakresie zdecydował się między innymi lider europejskiego rynku produktów sanitarnych – Geberit. Chcąc działać w modelu hybrydowym firma wdrożyła rozwiązania SAP HANA Cloud i SAP Analytics Cloud.

enova365Czy można przyspieszyć opracowywanie raportów z wielu spółek? Jak cyfrowy obieg dokumentów może obniżyć koszty prowadzenia działalności? Jak sprawniej zarządzać 50 apartamentami? Zobacz konkretne przykłady optymalizacji działalności firm - od kadry i płace po sprzedaż.
 

SYMFONIAOstatnie dwa lata to ogromny wzrost rynku e-commerce – o ile jeszcze w 2019 r. zaledwie 16% przedsiębiorców zbadanych przez Polski Instytut Ekonomiczny zamierzało rozwijać się w tym obszarze, a 13% deklarowało inwestycje w nowe technologie w produkcji lub usługach, to po roku 2020 nastąpiły tutaj przełomowe zmiany.

Technogaja to produkująca filtry do oczyszczania powietrza firma z Litwy. Wśród oferowanych przez nią produktów znajdują się m.in. filtry EPA i HEPA wykorzystywane w systemach wentyla-cyjnych i klimatyzacyjnych oraz urządzeniach AGD. W ostatnich latach Technogaja rozwinęła swój biznesowy potencjał, do którego przyczyniła się także pandemia COVID-19, która doprowa-dziła do wzrostu popytu na filtry do oczyszczania powietrza.

Back to top