System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
Polpharma Biologics dzięki SAP S/4 HANA optymalizuje proces powstawania leków biologicznych
Cyfryzacja otwiera przed firmami biotechnologicznymi ogromne możliwości w zakresie usprawnienia procesu powstawania nowych leków biologicznych. Optymalizacja prowadzonych działań przekłada się na szybsze tempo wprowadzania na rynek terapii ratujących życie. Przykład transformacji cyfrowej Polpharma Biologics, realizowanej przy współpracy z partnerem technologicznym firmą Capgemini Polska, pokazuje jak wykorzystanie cyfrowej platformy SAP S/4 HANA wspiera rozwój leków biologicznych w Polsce.


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród kadry zarządzającej firm biofarmaceutycznych, 82% menedżerów uważa, że poziom inwestycji w przedsiębiorstwach tej branży będzie w najbliższych latach systematycznie rósł. Prawie połowa ankietowanych uważa, że firmy będą potrzebowały lepszej strategii innowacji cyfrowych. Jak zauważają eksperci, holistyczna transformacja cyfrowa w sektorze biotechnologicznym nie jest już kwestią „Czy?” lub „Kiedy?”, ale „Jak?”. Cyfryzacja w tej branży przynosi wymierne efekty w każdym z obszarów działalności - badań i rozwoju, produkcji leków, łańcuchów dostaw i komercjalizacji, ale także HR. Korzyści z digitalizacji w sektorze biofarmaceutycznym dostrzega lider tego segmentu w Polsce.

Lider biotechnologii cyfryzuje 160 procesów biznesowych

Polpharma Biologics to największa polska firma biotechnologiczna, zajmująca się rozwojem i wytwarzaniem leków biopodobnych. Od ponad 10 lat prowadzi działalność badawczo-rozwojową. Dzięki użyciu nowoczesnych platform rozwoju linii komórkowych opracowuje produkty biologiczne przeznaczone do leczenia szeregu schorzeń z istotnych obszarów terapeutycznych: chorób neurologicznych, immunologicznych i okulistyki. Polpharma Biologics wyróżnia się pośród innych firm biotechnologicznych możliwością przeprowadzenia pełnego procesu tworzenia leku biologicznego: od rozwoju linii komórkowej, poprzez opracowanie metod analitycznych i charakterystyki procesu, po produkcję substancji czynnej na skalę przemysłową.

Aby usprawnić proces powstawania leków biologicznych, Polpharma Biologics, razem z partnerem wdrożeniowym – Capgemini Polska, zdecydowała się na zaplanowanie i stworzenie 160 cyfrowych procesów obsługujących wszystkie obszary działalności firmy. Digitalizacja objęła takie obszary jak, cyfrowy obieg faktur, zarządzanie finansami, integracja z HR, obsługa magazynu i logistyki, kontrola jakości i zarządzanie produkcją, integracja z cyfrowymi zakupami i rozliczaniami podróży służbowych i delegacji.

Dzięki wdrożeniu SAP S/4 HANA zapewniamy spółce cyfrowy fundament pod dalszy rozwój leków, dostęp do danych oraz możliwość sprawnego zarządzania kluczowymi procesami. W biotechnologii rzeczy dzieją się szybko, dlatego optymalizacja naszych operacji jest fundamentalna. Dzięki cyfryzacji, pacjenci na całym świecie zyskają szansę na wcześniejszy dostęp do leków biologicznych– wyjaśnia Bartek Piernicki, Director Business Technology w Polpharma Biologics.


Centralnym punktem spajającym wszystkie cyfrowe procesy w firmie jest SAP S/4 HANA hostowane w chmurze Microsoft Azure. To cyfrowe centrum zarządzania innowacyjną działalnością Polpharma Biologics, a chmurowe rozwiązanie SAP Analytics Cloud będzie służyło organizacji do raportowania i analizowania kluczowych danych. Integracja wszystkich aplikacji wykorzystywanych w organizacji jest możliwa dzięki SAP Business Technology Platform.

Ambitny projekt zrealizowany w ekspresowym tempie

Nadrzędnym aspektem całego wdrożenia była specyfika działalności Polpharma Biologics. Implementacja nowych systemów nie mogła mieć negatywnego wpływu na tak wrażliwy proces jak produkcja leków biologicznych. Dzięki współpracy z około 80 kluczowymi użytkownikami systemów oraz odpowiednio skonstruowanym testom zdołaliśmy zrealizować projekt w tak relatywnie krótkim czasie. Ważnym czynnikiem było także skorzystanie z doświadczenia Capgemini w realizacji wdrożeń systemów ERP w sektorze biotechnologicznym – wyjaśnia Marek Rafalski, Dyrektor Operacyjny Wdrożeń Systemów Informatycznych klasy ERP w Capgemini Polska.


Implementacja SAP S/4 HANA na taką skalę i w tym konkretnym sektorze gospodarki to unikalny projekt na polskim rynku IT. Dodatkowo, wdrożenie zostało zrealizowane w relatywnie krótkim czasie, biorąc pod uwagę skalę projektu. Dzięki wykorzystaniu zestawu dobrych praktyk SAP Best Practices oraz branżowych benchmarków procesowych Capgemini LifeSciencesPath, implementacja rozwiązań SAP w Polpharma Biologics zajęła około 20 miesięcy od zaangażowania firmy Capgemini.

Jak wynika z raportu pokazującego wpływ pandemii na innowacje biofarmaceutyczne, dzięki uproszczeniu procedur i cyfryzacji operacji wprowadzonych w firmach biotechnologicznych w czasie walki z COVID-19, w 2021 roku po raz pierwszy od 7 lat skróceniu uległ proces rozwoju nowych terapii.

Cyfryzacja sektora biotechnologicznego przekłada się wprost na przyspieszenie wejścia na rynek przełomowych terapii ratujących ludzkie życie. Przykłady takich firm, jak Polpharma Biologics pokazują ogromny potencjał dla innowacyjnych przedsiębiorstw, jaki niesie ze sobą optymalizacja, automatyzacja i uchmurowienie wszystkich obszarów działalności biofarmaceutycznej. Każda godzina zaoszczędzona dzięki digitalizacji produkcji czy robotyzacji powtarzalnych procesów back offiice to zyskane minuty poświęcone na ratowanie zdrowia pacjentów – komentuje Dorota Zaremba, wiceprezeska SAP Polska.


Źródło: SAP Polska

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top