Potrzebowaliśmy systemu analitycznego, aby usprawnić pracę naszych analityków biznesowych. Szukaliśmy rozwiązania, które sprawi, że będą oni mogli skupić się wyłącznie na analizie danych, nie angażując czasu na ich pozyskiwanie i przetwarzanie. Dla zarządu spółki kluczowe było, aby informacja, którą otrzymają była rzetelna i aktualizowana na bieżąco, a dane były widoczne niemal w czasie rzeczywistym, prezentowane w sposób czytelny i zrozumiały – mówi Piotr Pęcherski, Dyrektor Departamentu IT, Prokurent Czerwonej Torebki S.A.
Wyzwa niebiznesowe Łatwy dostęp do informacji o każdym obszarze działania firmy pozwala na błyskawiczną reakcję, a co za tym idzie zwiększa szanse biznesowe.
ROZWIĄZANIE
Pierwszym etapem było określenie potrzeb Czerwonej Torebki oraz analiza raportów i notatek w celu wyłonienia grupy podstawowych raportów. Każdy raport został następnie rozrysowany w macierzy raportów i procesów, żeby uwidocznić z jakich danych źródłowych korzystają poszczególne raporty. Kolejnym krokiem było dokonanie rozbicia ogólnych raportów na podraporty, stąd liczba zidentyfikowanych wcześniej raportów z 60 została zwiększona po zakończeniu analizy do prawie 100. Zamknięcie określonego obszaru analizy uruchamiało III Fazę - utworzenia modelu. Prace toczyły się wielowątkowo, jednocześnie eksperci ABS analizowali raporty, budowali schematy, tworzyli procesy ładowania danych. Finalnie zidentyfikowanych i przeanalizowanych zostało 11 procesów. W trakcie wdrożenia systemu klasy Business Intelligence w Czerwonej Torebce zmieniały się założenia i potrzeby biznesowe oraz analityczne klienta, w odniesieniu do których zespół wdrożeniowy ABS dzięki metodyce zarządzania projektem z powodzeniem realizował kolejne wyzwania projektowe. W trakcie trwania projektu zmieniły się również znaczenia biznesowe i priorytety tworzonych modeli danych, w wyniku czego zdefiniowany został obszar Retail. Prace zostały rozpoczęte z nałożeniem szczególnego znaczenia na szybkość dostarczania kolejnych obszarów analitycznych. Zespół ABS wraz z Zespołem Czerwonej Torebki od chwili zdefiniowania nowego obszaru prowadził równolegle prace wdrożeniowe w zakresie Komercjalizacji i Retail w celu zaspokojenia szybko zmieniających się potrzeb analitycznych i biznesowych klienta.
PRACE ZWIĄZANE Z RETAIL
W trakcie wdrożenia dostarczone zostały również usługi szkoleniowe w pełnym zakresie funkcjonalnym ABS BI. Szkolenia dotyczyły następujących zakresów merytorycznych:
System zawiera moduł ABS BI P&B wspierający obszar planowania i budżetowania całej organizacji i jest zintegrowany z obszarem analitycznym ABS BI. Subskrypcja dashboardów aplikacji mobilnej oraz wykorzystanie funkcjonalności push up dla danych i analiz, ułatwiają bieżące zarządzanie najważniejszymi procesami w firmie. ABS BI P&B zapewnia efektywne, scentralizowane rozwiązanie do budżetowania oparte na interfejsie przeglądarki internetowej zintegrowane z systemem ABS Business Intelligence. Dzięki pełnej integracji z platformą ABS Business Intelligence dane pozyskiwane i zapisywane są w hurtowni danych, co ułatwia proces dalszych analiz i dostępu do danych. Rozwiązanie ABS BI P&B wspiera firmę w tworzeniu krzyżowych budżetów poszczególnych działów eliminując potrzebę tworzenia licznych arkuszy kalkulacyjnych wysyłanych drogą elektroniczną i wykorzystywanie wielu aplikacji w celu „złożenia” budżetu w całość. ABS P&B poprzez integrację z ABS BI zapewnia dostęp do wszystkich istotnych wyników przedsiębiorstwa, co znacznie przyspiesza proces podejmowania świadomych oraz bardziej skutecznych decyzji strategicznych.
Źródło: ABS Solutions
Podstawową korzyścią jaką chcieliśmy osiągnąć wdrażając ABS Business Intelligence jest usprawnienie procesu podejmowania decyzji. – mówi Dyrektor Piotr Pęcherski, Dostęp do wiarygodnych i spójnych informacji, przekształconych w użyteczną wiedzę pochodzącą ze wszystkich obszarów biznesowych organizacji da nam możliwość podejmowania większej liczby trafnych decyzji w krótszym czasie.ABS stanęło przed wyzwaniem stworzenia jednolitego, spójnego źródła informacji. Klient bazując na swoich dotychczasowych problemach oczekiwał analitycznej platformy sprawozdawczej, której głównym zadaniem byłaby analiza obszaru danych, standaryzacja procesów biznesowych i tworzenie przejrzystych, czytelnych raportów, udostępnionych również w wersji mobilnej.
ROZWIĄZANIE
Pierwszym etapem było określenie potrzeb Czerwonej Torebki oraz analiza raportów i notatek w celu wyłonienia grupy podstawowych raportów. Każdy raport został następnie rozrysowany w macierzy raportów i procesów, żeby uwidocznić z jakich danych źródłowych korzystają poszczególne raporty. Kolejnym krokiem było dokonanie rozbicia ogólnych raportów na podraporty, stąd liczba zidentyfikowanych wcześniej raportów z 60 została zwiększona po zakończeniu analizy do prawie 100. Zamknięcie określonego obszaru analizy uruchamiało III Fazę - utworzenia modelu. Prace toczyły się wielowątkowo, jednocześnie eksperci ABS analizowali raporty, budowali schematy, tworzyli procesy ładowania danych. Finalnie zidentyfikowanych i przeanalizowanych zostało 11 procesów. W trakcie wdrożenia systemu klasy Business Intelligence w Czerwonej Torebce zmieniały się założenia i potrzeby biznesowe oraz analityczne klienta, w odniesieniu do których zespół wdrożeniowy ABS dzięki metodyce zarządzania projektem z powodzeniem realizował kolejne wyzwania projektowe. W trakcie trwania projektu zmieniły się również znaczenia biznesowe i priorytety tworzonych modeli danych, w wyniku czego zdefiniowany został obszar Retail. Prace zostały rozpoczęte z nałożeniem szczególnego znaczenia na szybkość dostarczania kolejnych obszarów analitycznych. Zespół ABS wraz z Zespołem Czerwonej Torebki od chwili zdefiniowania nowego obszaru prowadził równolegle prace wdrożeniowe w zakresie Komercjalizacji i Retail w celu zaspokojenia szybko zmieniających się potrzeb analitycznych i biznesowych klienta.
PRACE ZWIĄZANE Z RETAIL
W trakcie wdrożenia uruchomiliśmy nowy model biznesowy Retail, który również chcieliśmy objąć wdrożeniem. Co to oznacza dla projektu? Nie trudno sobie wyobrazić. Dodatkowym utrudnieniem była całkowita zmiana priorytetu i przestawienie go na Retail z jednoczesną akceptacją niewielkiego przesunięcia terminu uruchomienia pierwotnego zakresu wdrożenia. Tu należą się słowa uznania dla wszystkich stron wdrożenia - Piotr Pęcherski, Dyrektor Departamentu IT, Prokurent Czerwonej Torebki S.A.Faza I to przygotowanie projektu, gdzie sformułowano pełną charakterystykę nowego biznesu – Retail. Wyłoniono zespół wdrożeniowy, osoby odpowiedzialne, analityków i zespół IT po stronie ABS. W fazie wdrożenia utworzono dokument wstępny, określający zakres oraz wymagania projektowe wraz ze szczegółowym opisem potrzeb biznesowych i analitycznych klienta oraz kluczowych wskaźników efektywności. Zbudowano harmonogram etapów realizacji projektu oraz zdefiniowano infrastrukturę techniczną i administracyjną wdrożenia. Nastąpił podział wdrożenia na etapy związane z procesami, a tym samym nadano priorytety poszczególnym etapom. W Fazie analizy i modelowania trwały prace nad utworzeniem modelu ostatecznego. Utworzono widoki, a następnie wdrożono procesy ETL, zbudowano schematy w MicroStrategy i nastąpiła migracja przetestowanego rozwiązania.
W trakcie wdrożenia dostarczone zostały również usługi szkoleniowe w pełnym zakresie funkcjonalnym ABS BI. Szkolenia dotyczyły następujących zakresów merytorycznych:
- Wprowadzenie do ABS Business Intelligence
- Raportowanie zakres standardowy
- Raportowanie zakres zaawansowany
- Projektowanie Dashboardów zakres standardowy
- Projektowanie Dashboardów zakres zaawansowany
- Projektowanie kokpitów z wykorzystanie Visual Insight
- Projektowanie aplikacji mobilnej i tworzenie Story Board dla aplikacji mobilnych
- Szkolenie z Administracji Szkolenie z Podstaw Hurtowni danych
- Szkolenie z Programowanie Hurtowni danych w oparciu o SCD
- Szkolenie z projektowania i rozwijania ABS BI od strony Schematu systemu (Architekt)
- Szkolenia z modeli danych (Data Martów)
System zawiera moduł ABS BI P&B wspierający obszar planowania i budżetowania całej organizacji i jest zintegrowany z obszarem analitycznym ABS BI. Subskrypcja dashboardów aplikacji mobilnej oraz wykorzystanie funkcjonalności push up dla danych i analiz, ułatwiają bieżące zarządzanie najważniejszymi procesami w firmie. ABS BI P&B zapewnia efektywne, scentralizowane rozwiązanie do budżetowania oparte na interfejsie przeglądarki internetowej zintegrowane z systemem ABS Business Intelligence. Dzięki pełnej integracji z platformą ABS Business Intelligence dane pozyskiwane i zapisywane są w hurtowni danych, co ułatwia proces dalszych analiz i dostępu do danych. Rozwiązanie ABS BI P&B wspiera firmę w tworzeniu krzyżowych budżetów poszczególnych działów eliminując potrzebę tworzenia licznych arkuszy kalkulacyjnych wysyłanych drogą elektroniczną i wykorzystywanie wielu aplikacji w celu „złożenia” budżetu w całość. ABS P&B poprzez integrację z ABS BI zapewnia dostęp do wszystkich istotnych wyników przedsiębiorstwa, co znacznie przyspiesza proces podejmowania świadomych oraz bardziej skutecznych decyzji strategicznych.
Źródło: ABS Solutions