System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
Średnio co 3,7 roku firmy doświadczają zakłóceń trwających od jednego do dwóch miesięcy – wykazały badania przeprowadzone przez McKinsey Global Institute. Łańcuchy dostaw zawsze były podatne na zagrożenia, jednak z biegiem lat budowanie ich odporności stało się priorytetem dla przedsiębiorstw na całym świecie. Czy przejmując kontrolę nad operacjami magazynowymi i cyfryzując ten obszar faktycznie można nadążyć za zmieniającym się popytem, zminimalizować zaburzenia w dostawach surowców i komponentów oraz zwiększyć wydajność?

COMARCHPonad 3,5 tys. m2 powierzchni magazynowej, 80 tysięcy artykułów w ofercie, wysyłka ponad ośmiu tysięcy produktów dziennie do klientów z 14 krajów w Europie – te liczby pokazują skalę biznesu firmy Olek Motocykle, największej w Polsce i jednej z największych w Europie hurtowni części do motocykli oraz pojazdów ATV. Do sprawnej obsługi procesów zachodzących w przedsiębiorstwie oraz utrzymania rozwoju, organizacja korzysta z kompleksowego systemu informatycznego do zarządzania firmą. Od kilku lat hurtownia pracuje z programem Comarch ERP XL, który stale jest rozbudowywany o kolejne narzędzia m.in. do zarządzania magazynem, przygotowywania analiz i raportów oraz składania zamówień przez platformę e-commerce.

MICROSOFTSunRoof, polsko-szwedzki start-up znany z wizjonerskiej technologii dachów solarnych, wykorzystuje moc chmury obliczeniowej do rozwoju i ekspansji na kolejne rynki europejskie. Dachy w całości zbudowane z monokrystalicznych modułów fotowoltaicznych stają się dostępne dla inwestorów w całej Europie. Odważna ekspansja SunRoof przyspiesza dzięki cyfrowym narzędziom pozwalającym na jeszcze lepsze zarządzanie zasobami. W efekcie firma jest w stanie podejmować skuteczne decyzje w oparciu o wiarygodne analizy predykcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję.
 

SAP71 proc. Polaków ocenia pozytywnie ogólny wpływ technologii na rynek pracy w ostatnich latach – wynika z badania Pracuj.pl. Na ile włączenie cyfrowych narzędzi do procesu rekrutacji optymalizuje działania HR i podnosi candidate experience? W Lidl Polska digitalizacja przyczyniła się do strukturyzacji mechanizmu naboru pracowników oraz wzrostu w zakresie elastyczności i jakości analizy wskaźników efektywności. Firma wdrożyła rozwiązanie SAP SuccessFactors i zaproponowała kandydatom hybrydowy model rekrutacji.

NAV24Firma Unicard jest liderem na rynku rozwiązań z zakresu kontroli dostępu, rejestracji czasu pracy, systemów identyfikacji osób, zabezpieczeń oraz integracji z automatyką budynkową. Oferuje rozwiązania zarówno dla dużych korporacji, firm polskich i zagranicznych, dla sektora administracji państwowej czy sektora samorządowego. Od paru lat jest też operatorem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Obecnie przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 100 osób w centrali w Krakowie oraz oddziałach w Warszawie i Poznaniu.

comarchAvionic, firma z branży lotniczej, zajmująca się produkcją szybowców i elementów wyczynowych samolotów akrobacyjnych, a także przyczep do transportu szybowców, została założona 25 lat temu przez pasjonatów podniebnych sportów. W halach produkcyjnych na Śląsku Cieszyńskim, w miejscowości Górki Wielkie, montowany jest m.in. jeden z najlepszych szybowców świecie w klasie 15 metrowej – DIANA 2 oraz powstają części kompozytowe, podzespoły i zespoły do samolotów akrobacyjnych.

itcube logoWyróżnij się lub zgiń” to tytuł książki traktującej o wyróżnieniu swojego produktu na tle konkurencji, której autorem jest Jack Trout. Firmy działające w branży maszyn i urządzeń budowlanych, komunalnych czy rolniczych doskonale wiedzą jak ciężko jest konkurować na tym rynku. Dlatego kilka lat temu w firmie Serafin podjęto decyzje o inwestycji w innowacyjne oprogramowanie – ITCube CRM. Z perspektywy czasu to była dobra decyzja, pozwalająca na dynamiczny rozwój firmy i utrzymanie wysokiej jakości obsługi Klienta.

W związku z intensywnym rozwojem segmentu usług oraz rosnącymi wymaganiami klienta, firma Raben Logistics Polska poszukiwała narzędzi, które umożliwiłyby między innymi efektywne wykorzystanie zasobów, zautomatyzowanie i usystematyzowanie procesu planowania, monitoring efektywności produkcji w czasie rzeczywistym, zautomatyzowanie zarządzania jakością produkcji oraz rozwój zagadnień związanych z traceability surowców i komponentów do produkowanej jednostki. Zaproponowane przez eq system rozwiązanie obejmowało zarówno wdrożenie systemu klasy MES, jak i systemu do planowania i harmonogramowania produkcji ASPROVA APS.

enova365Grupa Kamai działa od ponad 20 lat na europejskim rynku B2B współpracując zarówno z małymi, lokalnymi firmami, jak międzynarodowymi sieciami handlowymi. Dynamiczny rozwój firmy w trudnym obszarze, jakim jest sprzedaż B2B, jak i handlu tradycyjnego, przełożył się na konieczność wdrożenia systemu ERP. Program miał usystematyzować procesy biznesowe i pozwolić zarządzać nimi z jednego miejsca.

proaAlpha PolskaPo dokonaniu wyboru systemu ERP nadszedł czas na ostatni szlif ‒ jego wdrożenie. Jak najlepiej podejść do takiego ważnego projektu? Ponieważ większość firm decyduje się na wdrożenie nowego systemu ERP co 10-15 lat, w takim przypadku warto skorzystać z doświadczeń innych.

SAPDo końca 2027 roku globalny rynek kosmetyków do pielęgnacji skóry osiągnie wartość 89 550 mln USD, rosnąc średniorocznie 7,1 proc. w latach 2021-2027 – wylicza firma badawcza Industry Research. Piękno to potężny biznes, w którym coraz większą rolę odgrywają zrównoważony rozwój i cyfryzacja – największe wyzwania współczesności. W odpowiedzi na nie, potentat kosmetyczny Natura wdrożył rozwiązania z oferty SAP Business Technology Platform, wspierające globalny ekosystem marki Natura&Co, który składa się obecnie z 35 000 pracowników i współpracowników w ponad 100 krajach oraz około 200 milionów klientów.

Software house Silky Coders korzystając z technologii low-code zautomatyzował w LPP kilkadziesiąt procesów biznesowych i obiegi kilkuset dokumentów. Dzięki WEBCON BPS, krakowskiemu rozwiązaniu do błyskawicznego budowania narzędzi IT bez kodowania, odzieżowy gigant wyeliminował 4 tony papierowych kuponów zniżkowych na zakupy w sklepach LPP używanych przez niemal 32 tys. pracowników spółki. W ten sposób LPP zoptymalizowało koszty i wygodę swoich zespołów, dbając jednocześnie o środowisko.

iPCCKażdy, kto choć raz brał udział w procesie wdrożenia systemu klasy ERP, potwierdzi jak trudne i obciążające organizację jest to przedsięwzięcie. Jego wielowątkowość polegająca na konieczności zestrojenia ze sobą wielu równolegle przebiegających działań to prawdziwe wyzwane, które stoi przed zespołami wdrożeniowymi powoływanymi po stronie klienta, jak i samego dostawcy. Od strony biznesu kluczem do sukcesu wydaje się być właściwe zrozumienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie oraz uchwycenie jego specyfiki.

SAPPracownicy chcą czuć się rozumiani i doceniani – wskazują eksperci Gartnera w prognozach dotyczących HR na 2022. Pozytywne doświadczenia oraz uznanie dla wykonywanej pracy pozwalają uwolnić potencjał i wzmacniają dobrostan. Jak zatem właściwie zarządzać kapitałem ludzkim?

abasTrudność w pozyskaniu informacji w czasie rzeczywistym o dostępności zasobów (np. w sytuacji braku materiałów, braku personelu, awarii), niedokładna rejestracja postępów w realizacji zleceń, a do tego czasochłonne tworzenie planu produkcji w oparciu o ręczne opracowywane struktury produktów. Taka sytuacja wiąże się ze zwiększoną liczbą nieplanowanych przestojów, częstymi przezbrojeniami, utrudnioną możliwością reakcji na niekorzystne odchylenia i generowaniem wysokiego poziomu stresu. Jak zatem zwiększyć wydajność procesów produkcyjnych, zminimalizować liczbę przestojów, złomu obiegowego i zwiększyć terminowość produkcji?

Ostatnie dwa lata to silny wzrost zainteresowania technologią chmurową. Według danych PMR w 2022 roku wartość rynku cloud computing osiągnie 3 mld zł. Jednym z kluczowych obszarów inwestycji przedsiębiorstw w chmurę jest przechowywanie i zarządzanie danymi. Na transformację w tym zakresie zdecydował się między innymi lider europejskiego rynku produktów sanitarnych – Geberit. Chcąc działać w modelu hybrydowym firma wdrożyła rozwiązania SAP HANA Cloud i SAP Analytics Cloud.

SAP60 proc. kadry kierowniczej z branży motoryzacyjnej twierdzi, że jest bardzo lub bardzo dobrze przygotowana na technologie Przemysłu 4.0 – wynika z badania KPMG. Jaką rolę w przekształceniu sektora automotive odegrają sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy analityka danych? Dla Porsche to napęd do wzrostu efektywności i inteligentnej optymalizacji.

enova365Czy można przyspieszyć opracowywanie raportów z wielu spółek? Jak cyfrowy obieg dokumentów może obniżyć koszty prowadzenia działalności? Jak sprawniej zarządzać 50 apartamentami? Zobacz konkretne przykłady optymalizacji działalności firm - od kadry i płace po sprzedaż.
 

SK hi-tech battery materials Poland w związku z uruchomieniem w ub.r. w Dąbrowie Górniczej nowego zakładu produkcyjnego i planami dotyczącymi zwiększenia zatrudnienia do kilku tysięcy pracowników do 2024 roku, firma zdecydowała się na wdrożenie rozwiązania Gavdi HR Cloud, które obsłuży obszar core HR oraz zarządzania talentami. System umożliwił też objęcie wszystkich pracowników SK wspólną i jednolitą ewidencją kadrową, udostępnienie samoobsługi pracowniczej i menedżerskiej oraz automatyzację wielu innych procesów HR.

SYMFONIAOstatnie dwa lata to ogromny wzrost rynku e-commerce – o ile jeszcze w 2019 r. zaledwie 16% przedsiębiorców zbadanych przez Polski Instytut Ekonomiczny zamierzało rozwijać się w tym obszarze, a 13% deklarowało inwestycje w nowe technologie w produkcji lub usługach, to po roku 2020 nastąpiły tutaj przełomowe zmiany.

Technogaja to produkująca filtry do oczyszczania powietrza firma z Litwy. Wśród oferowanych przez nią produktów znajdują się m.in. filtry EPA i HEPA wykorzystywane w systemach wentyla-cyjnych i klimatyzacyjnych oraz urządzeniach AGD. W ostatnich latach Technogaja rozwinęła swój biznesowy potencjał, do którego przyczyniła się także pandemia COVID-19, która doprowa-dziła do wzrostu popytu na filtry do oczyszczania powietrza.

Grupa Raben zdecydowała się na inwestycje w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim. We współpracy z Gavdi Polska wdrożyła rozwiązanie SAP SuccessFactors, w zakresie „twardego” i „miękkiego” HR, oraz autorskie rozwiązania Gavdi dla ponad 5000 pracowników w kilkunastu krajach Europy. Nowy system działa produktywnie od stycznia 2022.

comarchTak jak tenis wymaga precyzyjnych uderzeń i świetniej kondycji, tak projektowanie oraz konstrukcja katamaranów żaglowych oraz motorowych muszą cechować się kunsztem i solidnością wykonania. Zapewne to połączenie jakości i innowacyjnej technologii przekonało Rafaela Nadala do zakupu jachtu wyprodukowanego przez firmę Sunreef Yachts. Gwiazda światowego tenisa jest posiadaczem katamaranu polskiej marki od blisko dwóch lat.

oracle 120Firma Ninety One potrzebowała technologii najbardziej zbliżonej do tej używanej przed podziałem (m.in. Oracle Essbase do planowania finansowego oraz Oracle JD Edwards do księgi głównej). Zespół IT firmy był zaznajomiony z technologiami Oracle, w wyniku czego zdecydował się na wdrożenie pakietów Oracle Cloud Enterprise Resource Planning (ERP) i Oracle Cloud Enterprise Performance Management (EPM).

vendo erp logoEla – Wyrób Folii i Opakowań to rodzinna firma, która produkuje folie dla całego szeregu branż w Polsce i Europie. Dziennie produkuje 60 ton folii, zatrudnia około 200 pracowników, a obroty regularnie przekraczają 100 mln zł.

Zwiększenie samoobsługi pracowniczej i dostępności systemu HR dla wszystkich pracowników – łącznie ponad 1200 osób, w tym w perfumeriach oraz w siedzibie firmy – skrócenie procesu naliczania premii miesięcznej oraz zredukowanie ilości pracy manualnej w dziale HR i papierowego obiegu dokumentów.

rambase erp logoW południowo-zachodniej części Szwecji, otoczonej majestatycznymi polami i zapierającą dech w piersiach przyrodą, znajduje się Herrljunga. To małe miasteczko liczy niecałe 4000 mieszkańców, a jego nazwa pochodzi od słynnego w całej Szwecji cydru. To, czego nie spodziewałbyś się napotkać w tym wiejskim otoczeniu, to najnowocześniejszy, zaawansowany technologicznie producent elektroniki, Dynamic Precision Solutions (DPS).

IT.integroPoznańska firma technologiczna IT.integro od blisko 30 lat zajmuje się wdrożeniami systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central w skali krajowej i globalnej. W niedawnym czasie spółka miała okazję zakończyć projekt dla Orbico - międzynarodowego przedsiębiorstwa z branży fashion. Sklepy należące do Orbico od lat użytkowały poprzednika systemu Dynamics 365 Business Central - Dynamics NAV. W ramach projektu wdrożeniowego, spółka zwiększyła możliwości oprogramowania dzięki kompatybilnemu rozwiązaniu dedykowanemu sprzedaży detalicznej - LS NAV. Do jakich zmian to doprowadziło?

SAPWiele międzynarodowych przedsiębiorstw stawia na jeszcze szybszy rozwój globalny. Aby skutecznie zarządzać firmą na wielu rynkach i na różnych kontynentach, niezbędne są cyfryzacja i automatyzacja kluczowych procesów biznesowych. Vodafone Group, światowy lider w branży telekomunikacyjnej, obsługujący ponad 300 milionów klientów i zatrudniający przeszło 100 tysięcy pracowników na świecie, za pomocą platformy SAP S/4HANA ujednolicił 85 proc. procesów biznesowych w 24 krajach i zautomatyzował 60 proc. najważniejszych operacji.

sap logoW 2025 roku na świecie będzie 180 zettabajtów danych – wynika z raportu IDC „Worldwide Global DataSphere Forecast”. Wartość informacji wciąż rośnie, stanowiąc kluczowe aktywo biznesów na całym globie. Duńska Grupa VELUX, wdrażając SAP Data Warehouse Cloud, stworzyła hybrydową strategię zarządzania danymi.
 

comarchKrótszy czas realizacji zamówień, redukcja kosztów operacyjnych, poprawa jakości obsługi klientów – to tylko kilka korzyści biznesowych, jakie przyniosło hurtowni produktów leczniczych Target wdrożenie oprogramowania do zarządzania magazynem Comarch WMS. Jego skuteczność potwierdza również fakt, że firma stale rozbudowuje system o kolejne moduły, ponieważ dotychczasowe wyniki pokazują, że narzędzie informatyczne przyspiesza proces digitalizacji i jest filarem rozwoju biznesu.

Back to top