enova365 2016Co takiego ma do zaoferowania sztuczna inteligencja (AI), że coraz częściej jest obszarem inwestycji? Dlaczego bardziej zaawansowana odmiana AI – machine learning budzi spore obawy? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości.
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 

Wielki magazyn danych sterowany przez maszyny

Wyobraź sobie wielki magazyn, który działa 365 dni w tygodniu przez 24 h na dobę bez ingerencji człowieka. Każdy etap zamówienia jest ściśle kontrolowany przez maszyny i ciągle optymalizowany. Paczki w wielu kolorach poruszają się w niezliczonej liczbie konfiguracji według określonego schematu. Nie było by w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że cały ten proces kontroluje algorytm, który bez przerwy uczy się nowych zasad. Tak w uproszczeniu działa bardzo złożony proces zwany machine learning.

Algorytm bardziej wydajny niż ludzki mózg?

Nie ma możliwości by człowiek mógł kontrolować opisane wyżej przedsięwzięcie. Jednak bez ingerencji programisty, algorytm sam się nie napisze. Dlatego kiedy zostanie utworzony, przechodzi skomplikowane testy, które sprawdzają jego bezbłędne działanie. Wraz ze wzrostem zapytań jakie otrzymuje, uczy się wykonywać zadania i rozpoznawać problemy.

Opisany wyżej mechanizm to machine learning. Jego bardziej zaawansowaną odmianą jest deep learning, czyli jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi sztucznej inteligencji (AI). Jego praca opiera się na tworzeniu wielowarstwowych sztucznych sieci neuronowych. Są to modele matematyczne, które odwzorowują procesy uczenia się, zachodzące w ludzkim mózgu. Deep learnig wymaga ogromnej mocy obliczeniowej, która umożliwia definiowanie problemów oraz kontrolę złożonych zadań.

Maszyny vs ludzki mózg

Wiele firm już teraz korzysta ze sztucznej inteligencji, przykładem mogą być twórcy sprzętu elektronicznego czy systemów rekomendacji.

Czynności jakie wykorzystuje deep learning:

  • Rozpoznawanie mowy
  • Przetwarzanie języka naturalnego
  • Rozpoznawanie obrazu
  • Systemy rekomendacji

Rola deep learning w zwiększeniu wydajności systemu ERP

Ten aspekt odnosi się do sposobu w jaki systemy uczą się poprawy wydajności dzięki przetwarzaniu ogromnej ilości danych. Od systemów ERP oczekuje się bezbłędnego działania, ciągłego rozwoju i zarządzania procesami w szerokim zakresie. Dzięki machine learning te procesy mogą przebiegać jeszcze bardziej sprawnie.

Przykłady zastosowania w systemach ERP:

- analiza ryzyka wystąpienia błędu w produkcji

- skrócenie czasu dostawy

- ulepszenie jakości obsługi klienta przez proces automatyzacji

Przykładem wykorzystania metod sztucznej inteligencji w biznesie jest chociażby analiza ryzyka odejścia kontrahenta (tzw. churn analysis), popularna m.in. w branży telekomunikacyjnej i w bankowości.

Nie jest to jednak domena tylko i wyłącznie dużych korporacji – dla małych i średnich firm ogromną szansą jest zastosowanie metod sztucznej inteligencji, które mogą pracować na danych pochodzących z systemu ERP. Takie podejście może – choć nie musi – pomóc w zatrzymaniu Klienta przy przedsiębiorstwie. Nie musi, ponieważ ostateczne decyzje muszą zostać podjęte przez człowieka.

Jak teraz działają systemy ERP

Technologie automatyzacji kognitywnej koncentrują się na zadaniach opartych na wiedzy, takich jak odpowiadanie na prośby i pytania dotyczące obsługi klienta. System ERP wyposażony w automatyzację kognitywną może naśladować proces myślowy pracownika, który podejmuje najlepsze decyzje w celu przezwyciężenia problemu klienta. Po zidentyfikowaniu problemu system ERP może krok po kroku przeprowadzić klienta przez procedurę, którą należy wykonać, aby go naprawić.

Podczas gdy maszyny pracują nad zwiększeniem produktywności i wydajności, pracownicy mogą zająć się ważniejszymi sprawami biznesowymi.

Jak mogą działać systemy ERP wyposażone w inteligentną automatyzację

Inteligentna automatyzacja idzie o krok dalej niż automatyzacja kognitywna. Ten rodzaj technologii, która nie ogranicza się do rutynowych i przewidywalnych zadań. Inteligentna automatyzacja jest zdolna do radzenia sobie z poważnymi przypadkami i nieoczekiwanymi sytuacjami dzięki sztucznej inteligencji na której się opiera.

Jedną z najpopularniejszych implementacji tej technologii jest przetwarzanie języka naturalnego. Nie ma konieczności porządkowania żądań i zapytań za pomocą tego typu automatyzacji, zamiast tego komunikujesz się z technologią, tak jak z drugim człowiekiem.

Przyszłość systemów ERP kształtuje się obiecująco w połączeniu z machine learning. Rozpoznawanie wzorów, sortowanie obrazów i analiza wizualna to tylko niektóre sposoby pracy z tego typu danymi. Technologia oferuje duży potencjał dla systemów ERP, ponieważ ułatwia śledzenie trendów za pomocą wykresów.

Kiedy sztuczna inteligencja stanie się standardem dla systemów ERP?

Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Sztuczna inteligencja wszystkich trzech typów wciąż znajduje swój początek w szerokim zakresie zastosowań. Programiści chcą przetestować, co mogą osiągnąć dzięki AI, podczas gdy firmy chcą wiedzieć, jak odniosą korzyści, jeśli przejdą proces wdrażania.

Możemy z pewnością spodziewać się wzrostu zastosowania takich rozwiązań, w ciągu najbliższych lat. Już teraz firmy, które korzystają z systemów ERP doceniają potęgę automatyzacji procesów operacyjnych. Przykładem może być zastosowanie ERP enova365 w procesie automatyzacji HR.

Nie należy zapominać, że najważniejsza jest rola człowieka, który najpierw pracuje nad implementacją machine learning, potem czuwa nad poprawnym wyuczeniem modeli, a następnie podejmuje decyzje na podstawie pewnych sugestii, które takie algorytmy mogą mu zwrócić.

Źródło: www.enova.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top