Czy sektor energetyczny potrzebuje CRM-u?

Rosnąca złożoność procesów zachodzących w sektorze energetycznym pociąga za sobą konieczność wdrażania nowoczesnych i inteligentnych technologii. Na znaczeniu zyskują zwłaszcza innowacyjne narzędzia umożliwiające sprawne zarządzanie relacjami z klientami. Potwierdzają to międzynarodowe badania - jak szacuje Gartner, dochody z oprogramowania CRM w Europie powinny osiągnąć w tym roku wysokość 3 miliardów dolarów (o 7 proc. więcej niż w ubiegłym). Analitycy zwracają uwagę na dynamiczną ewolucję w stronę mobilnych rozwiązań CRM. Gartner przewiduje, że do 2014 roku rynek mobilnych aplikacji w tym obszarze urośnie o 500 proc.
 

 
Wzrost oczekiwań odbiorców energii sprawia, że firmy z tej branży coraz chętniej decydują się na wdrożenie nowoczesnych, mobilnych narzędzi usprawniających obsługę klientów. Jak przewidują analitycy Gartnera (2013), do 2016 roku dostawcy usług w trybie SaaS będą odpowiadać za 50 proc. rynku CRM. Liczba użytkowników tradycyjnego oprogramowania będzie natomiast systematycznie spadać. Odzwierciedlają to prognozy dotyczące wzrostu liczby aplikacji mobilnych z obszaru CRM. Aktualnie użytkownicy tego typu rozwiązań mają do dyspozycji 200 aplikacji mobilnych. Do 2014 roku powinno ich być już 1200.
Zarządzanie doświadczeniami klientów firm energetycznych za pośrednictwem innowacyjnych rozwiązań CRM może pomóc w uzyskaniu trwalej przewagi konkurencyjnej na rynku – tłumaczy Michał Krzycki, Head of CRM and Business Technology Consulting w Capgemini Polska. - Po początkowej koncentracji na konsolidacji systemów rozliczeniowych, firmy dostrzegają, że możliwość wystawienia klientowi jednej faktury za swoje usługi nie jest wystarczające do zapewnienia przewagi konkurencyjnej. Dynamiczne zmiany regulacyjne w sektorze energetycznym oraz rodząca się konkurencja wyzwalają procesy transformacji biznesowej. Odbiorca energii staje się klientem, a firmy z sektora zmieniają swoje procesy biznesowe oraz poszukują coraz sprawniejszych narzędzi wspierających te procesy, szczególnie w obszarach sprzedaży oraz obsługi klienta – dodaje.
Rozwiązania CRM to aktualnie jedne z najbardziej przyszłościowych i zarazem kluczowych innowacji informatycznych z punktu widzenia działalności przedsiębiorstwa na rynku.
Prawidłowo dobrany system CRM porządkuje oraz upraszcza procesy marketingowe i sprzedażowe firmy – tłumaczy Przemysław Błoński, Senior Konsultant ds. rozwiązań CRM, Oracle – Tego typu narzędzia pozwalają bowiem na wielowymiarową segmentację klientów i stworzenie zindywidualizowanych ofert trafiających w ich potrzeby. CRM usprawnia także cykl zarządzania kontaktem z klientem, począwszy od momentu identyfikacji klienta, sprzedaży, obsługi, aż po zbudowanie jego lojalności – dodaje.
Te firmy z sektora energetycznego, które nie wdrożyły do tej pory odpowiednich narzędzi wspierających zarządzanie doświadczeniem klienta, ryzykują utratę aktualnych konsumentów i mają słabszą pozycję w walce o nowych. Z kolei przedstawiciele branży, którzy zadbali o wybór dostawcy CRM, powinni mieć na uwadze, że rynek tego typu rozwiązań niezwykle szybko ewoluuje.
Systemy CRM powinny być na bieżąco aktualizowane tak, aby mogły nadążać zarówno za zmieniającymi się potrzebami firmy oraz aktualnymi trendami na rynku rozwiązań CRM – tłumaczy Michał Krzycki. – W najbliższym czasie będziemy obserwowali rozwój rozwiązań kolaboracyjnych, czyli takich, które łączą ze sobą poszczególne obszary biznesowe przedsiębiorstwa. Będzie to szczególnie przydatne dla firm z branży energetycznej, z których punktu widzenia szczególnie istotne jest integrowanie ze sobą funkcji marketingowych, serwisowych, produktowych oraz administracyjnych – dodaje.
Źródło: CAPGEMINI

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top