Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Koszty wdrożenia systemu ERP

Wdrażanie systemu ERP (Enterprise Resource Planning) stanowi poważne wyzwanie dla firm, niezależnie od ich rozmiaru czy branży. Jego kompleksowy…

Dedykowany czy gotowy system ERP - który wybrać?

Każda firma, planując rozwój, zadaje sobie pytanie o to, czy hamulcem w dalszej eksploracji rynku nie jest jej własny system. Jeśli odpowiada na…

Jak mobilne rozwiązanie ERP wspiera przedsiębiorstwa produkcyjne

System ERP można określić mianem szkieletu firmy. Platforma ta pozwala na stworzenie jednolitej bazy danych i integrację procesów biznesowych.

ROI z wdrożenia systemu ERP

Według badań przeprowadzonych przez Roberta Austina i Richarda Nolana z Harvard Business School wdrożenia systemów ERP mają większe szanse…

Według Gartnera systemy ERP nie unikną migracji do chmury

Przyśpieszająca transformacja cyfrowa w firmach na całym świecie odbywa się przede wszystkim dzięki chmurze. Migracji nie unikną również

Previous Next Play Pause
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ifsPonad połowa klientów zaczyna poszukiwania samochodu od wyszukiwarki internetowej*. Dzisiejsi klienci, obeznani z technologiami cyfrowymi, rzadziej odwiedzają salony, a informacje czerpią z internetu, urządzeń mobilnych i materiałów wideo i na tej podstawie podejmują decyzje. W związku z tym już w momencie wejścia do salonu dysponują ogromną ilością informacji. Zaspokajanie potrzeb klienta w zakresie wyszukiwania informacji i dostarczanie mu inspiracji ma kluczowe znaczenie – dilerzy, którym się to uda, mają większe szanse na finalizację sprzedaży.

enova365 2016Statystyki od dłuższego czasu pokazują niesłabnącą popularność zakupów w Internecie, jednak prawdziwy „boom” tej formy sprzedaży dopiero przed nami. Dynamiczna sytuacja związana z epidemią koronawirusa (COVID-19) sprawiła, że aby utrzymać stabilność biznesu, coraz więcej firm rozważa uruchomienie internetowego kanału sprzedaży. Jak sprawnie przejść na e-sprzedaż? Pomocne w tym będą zintegrowane narzędzia.

enova365 2016Zdalnie, natychmiastowo, kompleksowo i elastycznie. W odpowiedzi na potrzeby nowoczesnych przedsiębiorstw, oprogramowanie ERP powinno podążać za trendami technologicznymi. Mobilność, modułowość i otwartość na integracje – to główne z nich.

bpscKoronawirus przyspieszy zmiany, które miały nadejść dopiero za kilka lat. Jak wynika z raportu firmy EY (dawniej Ernst & Young), COVID-19 podkręci tempo cyfryzacji i automatyzacji. Wyniki Global Capital Confidence Barometer nie pozostawiają złudzeń: co trzecia firma już teraz wie, że zdynamizuje proces cyfrowej transformacji. Dla 36% menadżerów z 45 krajów priorytetem będzie intensywna automatyzacja. Zdaniem autorów badania, szybsza digitalizacja to najlepsza tarcza antykryzysowa.

proalphalogo2018newNowoczesny system ERP to jedna z najważniejszych pozycji na liście rzeczy, które są do zrobienia w większości firm w zakresie aktualizacji systemów informatycznych. W jaki jednak sposób zaktualizować tę centralną jednostkę sterującą dla procesów i danych firmy? Dostawca ERP, proALPHA, wymienia poniżej dziewięć praktycznych wskazówek.

ifsPozycja globalnych gigantów branży spożywczej, takich jak Nestle/ Mondelez International, Coca-Cola, Unilever, General Mills, Kellogg, Associated British Foods, jest zagrożona. Elastyczne i kreatywne zarządzanie może dać przewagę nowym firmom. Już teraz rośnie liczba jednostek asortymentowych nowych producentów. Jedną z przyczyn jest oferta różnych wygodnych i przyjaznych dla środowiska opakowań. Rosnący popyt na świeżą i mrożoną żywność bez sztucznych dodatków ułatwia zdobywanie rynku nowym firmom, które skupiają się na zdrowszych produktach. Duże firmy spożywcze zauważyły te trendy i bronią się, wprowadzając do oferty nowe produkty.

Cyfrowa transformacja staje się najwyższym priorytetem dla większości przedsiębiorców ze wszystkich sektorów. Tempo jej wdrażania może być różne w poszczególnych branżach, ale ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju i przetrwania organizacji.

ifsWdrożenie strategii transformacji cyfrowej jest niezbędne dla każdego przedsiębiorstwa, które chce zdobyć lub utrzymać pozycję lidera branży telekomunikacyjnej. Umożliwia efektywne wykorzystanie głównych trendów rynkowych, co z kolei przynosi większe korzyści firmie i jej klientom.

BPSC36% wynosi średni poziom nasycenia europejskich firm systemami ERP, podaje Eurostat. Czy to wiele? Cóż, mimo że w ciągu dekady średnia unijna wzrosła o 13 punktów procentowych to w porównaniu z 2018 nie odnotowaliśmy progresu. A jak na tle Europejskiej Wspólnoty wypada Polska? Wyniki nie są znakomite, poza jedną kategorią, w której nasz kraj jest w europejskiej czołówce i wyprzedza m.in. Niemcy oraz Francję.

logo proalpha 2018Wiele firm chciałoby zaoferować swoim klientom produkty z większą możliwością personalizacji niż dotychczas, jednak powstrzymują ich zwiększone koszty produkcji. Problem ten może zostać rozwiązany za pomocą konfiguratora produktów. Odpowiednio wdrożony, może zostać wykorzystany do konfigurowania indywidualnych produktów przy jednoczesnym zachowaniu wydajności produkcyjnej, nawet przy zamówieniu na zaledwie jedną sztukę.

abas logo erp 2021Konserwacja predykcyjna (ang. predictive maintenance – lub krótko PdM) należy do kluczowych innowacji Przemysłu 4.0. Do takiego wniosku doszli na początku 2017 r. autorzy badania przeprowadzonego na zlecenie organizacji VDMA oraz firm Deutsche Messe AG i Roland Berger.

logo proalpha 2018Sukces firmy produkcyjnej w dużej mierze zależy od elastyczności i innowacji. Nie inaczej jest w przypadku producentów wyrobów z plastiku, którzy poszukują oprogramowania gwarantującego przejrzystość procesów, wydajną produkcję seryjną i indywidualną, a także możliwość rozwoju technologicznego materiału. Przedstawiamy korzyści z zastosowania systemu ERP dla przemysłu tworzyw sztucznych.

microsoft logo 2018Obecny na całym świecie trend transformacji cyfrowej jest szczególnym wyzwaniem dla sektora produkcji. Tak ogromna zmiana, jaką niewątpliwie jest cyfryzacja całego przedsiębiorstwa, nie polega jedynie na wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Technologia sama w sobie nie jest wystarczającym czynnikiem, który wpłynie na usprawnienie procesów produkcyjnych i biznesowych. Firmy muszą przyjąć szerszą perspektywę i zaadaptować zmiany na każdym szczeblu organizacji. Stworzona przez Microsoft koncepcja Fabryki Przyszłości wskazuje kierunek, w którym przedsiębiorstwa powinny podążać, aby lepiej odpowiadać na wyzwania branży, w której działają.

dahliamaticlogoPostępująca cyfryzacja oraz nowe standardy narzucane przedsiębiorstwom przez cyfrową transformację stawiają systemom informatycznym coraz to nowe wyzwania. Rosnące wymagania względem rozwiązań klasy ERP skłaniają do wychodzenia poza standardowe funkcjonalności i poszukiwania sposobów na sprawną realizację nieszablonowych projektów.

Skuteczna kontrola wszelkich kosztów powinna być jedną z podstaw prowadzenia biznesu – niezależnie od branży czy wielkości firmy. Bez bieżącego pilnowania budżetu i dbania o cashflow łatwo popełnić błędy, które mogą mieć poważne konsekwencje. Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa, warto rozważyć również wdrożenie narzędzi, które optymalizują tę kontrolę i pozwalają podejmować świadome decyzje finansowe.

Zgodnie z raportem PwC „CEE Transport & Logistics TrendBook 2019” aż 68% prezesów spółek z branży transport, spedycja, logistyka (TSL) w tym sektor dystrybucji hurtowej B2B na świecie spodziewa się zmian w podstawowych technologiach świadczenia usług, a 65 % oczekuje zmian w kanałach dystrybucji. Jednym z wiodących trendów mających wpływ na przyszłe oblicze tej branży będzie według ekspertów PwC, digitalizacja. Dynamiczne zmiany zbiegają się z wejściem na rynek inteligentnych systemów ERP opartych na chmurze.

abas logo erp 2021Oczekiwania przedsiębiorstw wobec wdrożenia systemu ERP są wysokie. Firmy liczą na optymalizację procesów, oszczędności finansowe i dodatkowe przychody. Oprogramowanie ERP może znacznie udoskonalić procesy w przedsiębiorstwie. W praktyce często okazuje się jednak, że implementacja nowych systemów wiąże się również z pewnymi wyzwaniami.

logo proalpha 2018Czwarta rewolucja cyfrowa w branży produkcyjnej to większa transparentność, automatyzacja procesów i produkcji oraz zwiększona wydajność i zdolności do realnego planowania. Można więc powiedzieć, że za jednym zamachem rozwiązywane są wszystkie największe bolączki producentów. Analitycy rynkowi z IDC3 przeprowadzili badania, według których większość przedsiębiorstw chętnych na zainwestowanie w rozwój firmy jest najbardziej zainteresowana optymalizacją procesów. 46 procent pytanych zależy na zmniejszeniu kosztów produkcyjnych, podczas gdy 32% spodziewa się ulepszeń na polu optymalnego wykorzystania linii produkcyjnych. Przeczytaj ten artykuł i poznaj korzyści z wdrożenia Przemysłu 4.0

Gwałtowny wzrost zamówień w nietypowych okresach, więcej zleceń poza stałymi umowami obsługi, przyrost fizycznych aktywów albo rozszerzenie oferty o kolejne linie produktowe, a może pierwsze zlecenie z zagranicy, które właśnie dzieje się w firmie. Przyrost danych w każdym obszarze działania przedsiębiorstwa związanym ze zmianami, które w niej zachodzą, jest ogromny. Bez przełożenia wszystkich procesów na cyfrowe, zarządzanie biznesem staje się wyzwaniem, a efektywność (z kosztową na czele) jedynie pustym hasłem.

Transformacja cyfrowa jest faktem i wpłynęła już niemalże na wszystkie branże, ale nadal to właśnie ona jest głównym trendem wpływającym na biznesową rzeczywistość firm i organizacji. Wiele zostało już powiedziane o rosnącej ilości danych, które każda firma musi zbierać, przechowywać, przetwarzać. Rola i skuteczność tego procesu będą miały jednak coraz większy wpływ na sukces biznesowy i możliwość pozostania konkurencyjnym na zmieniającym się rynku. Postępująca cyfryzacja wpływa również na oprogramowanie dla biznesu.

Podejście polskiego przemysłu produkcyjnego do nowych technologii opartych na danych ciężko jednoznacznie scharakteryzować. Wiele aspektów można oceniać pozytywnie, inne zasługują na krytyczne spojrzenie. Pesymista zwróci uwagę na wciąż szerokie zastosowanie dokumentacji papierowej, optymista z kolei wskaże powszechne stosowanie systemów ERP do zarządzania produkcją. Kto ma rację?

abas erp logoKluczowi użytkownicy są w pełnym tego słowa znaczeniu najistotniejszym faktorem przy implementacji systemu ERP. W dużej mierze określają zakres funkcjonalności nowego systemu, uczestniczą w procesie wdrożeniowym, zwiększają akceptację oprogramowania, a po jego uruchomieniu są ważnymi osobami kontaktowymi dla użytkowników ze swoich działów. W związku z tym duże znaczenie ma objęcie roli kluczowych użytkowników przez odpowiednich pracowników. Trzeba też stworzyć warunki ramowe, w których ci wyspecjalizowani użytkownicy będą mogli optymalnie działać. Jakie są zadania kluczowych użytkowników?

abas erp logoOprócz rozwoju fascynujących rozwiązań dla konsumentów, takich jak samochody podłączone do sieci czy inteligentne funkcje do domów, Internet rzeczy definiuje na nowo procesy przemysłowe. Nie umknie mu żaden obszar łańcucha tworzenia wartości. Badania i rozwój, produkcja, zakupy, logistyka, marketing, sprzedaż, obsługa klienta — inteligentne czujniki, olbrzymie strumienie danych i działające autonomicznie obiekty wpływają na sposób, w jaki przedsiębiorstwa pracują, komunikują się i produkują.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie PSI Polska wynika, że średnie i duże przedsiębiorstwa produkcyjne działające w Polsce nadal stosują analogowe rozwiązania do zbierania i analizy danych. Powszechne jest także wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych Microsoft Excel. Aż 33 proc. średnich i 15 proc. dużych firm nie dysponuje systemami ERP, które są podstawowymi narzędziami informatycznymi do zarządzania w przedsiębiorstwie. Czy polska produkcja jest aż tak zapóźniona?

bpscOstatnie lata przyniosły prawdziwą rewolucję w zarządzaniu gospodarką magazynową. Klasyczne podejście do administrowania przestrzenią, które opiera się wyłącznie o obsługę konwencjonalnych procesów ewidencji już nie wystarcza. Magazyny stają się obiektami dynamicznymi, z dedykowaną infrastrukturą i wieloma złożonymi procesami wewnętrznymi.

Informatyzacja, digitalizacja, cyfryzacja to słowa odmieniane obecnie w przedsiębiorstwach przez wszystkie przypadki. Wszyscy potrzebują, wszyscy chcą, wszyscy deklarują gotowość, wszyscy się boją. A boją się przede wszystkim dlatego, że statystyki nie zachęcają.
 

todisPodejście do wdrożenia systemu jak do inwestycji, która powinna się zwrócić w perspektywie określonego czasu np. 5 lat jest jak najbardziej zrozumiałe z biznesowego punktu widzenia. Nic dziwnego, że dostawcy różnych rozwiązań ERP pokazują wyliczenia lub oferują kalkulatory pozwalające na samodzielne obliczenie ROI.

ERP – Enterprise Resource Planning – to metoda efektywnego planowania zarządzania całością zasobów przedsiębiorstwa. Jest to też określenie systemów informatycznych służących wspomaganiu zarządzania przedsiębiorstwem lub współdziałania grupy współpracujących ze sobą przedsiębiorstw, poprzez gromadzenie danych oraz umożliwienie wykonywania operacji na zebranych danych.

Schyłek roku wciąż wielu firmom może kojarzyć się z godzinami spędzonymi nad przeszukiwaniem dokumentów i rozbudowanymi tabelami. Prawidłowe i dokładne zamknięcie roku finansowego jest niezwykle ważne nie tylko z punktu widzenia wymogów prawnych, ale także odpowiedniego zaplanowania budżetu na kolejne lata. Znacznie prostsze i zoptymalizowane jest wówczas, gdy firma korzysta z odpowiedniego oprogramowania finansowo-księgowego.

ORACLEWdrożenie systemu ERP ukierunkowanego na osiągnięcie konkretnych wymagań biznesowych może przynieść firmie znaczącą przewagę konkurencyjną w każdej sferze prowadzonej działalności. Zazwyczaj zadanie przygotowania i przeprowadzenia wdrożenia systemu ERP powierza się dyrektorowi ds. informatyki (CIO). Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że choć to CIO jest odpowiedzialny za cały projekt, także dział finansów może wnieść cenny wkład w zaprojektowanie nowego systemu.

oracle 120Wdrożenie systemu klasy ERP ukierunkowanego na osiągnięcie konkretnych wymagań biznesowych może przynieść firmie znaczącą przewagę konkurencyjną w każdej sferze prowadzonej działalności. Zazwyczaj zadanie przygotowania i przeprowadzenia wdrożenia systemu ERP powierza się dyrektorowi ds. informatyki (CIO). Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że choć to CIO jest odpowiedzialny za cały projekt, także dział finansów może wnieść cenny wkład w zaprojektowanie nowego systemu. W raporcie You Are Not 'Doing ERP': How CIOs Can Successfully Present Their ERP Strategy to the Board firma Gartner podpowiada dyrektorom ds. informatyki, jak zaprezentować strategię informatyzacji w obszarze ERP zarządowi firmy.

Back to top