Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Koszty wdrożenia systemu ERP

Wdrażanie systemu ERP (Enterprise Resource Planning) stanowi poważne wyzwanie dla firm, niezależnie od ich rozmiaru czy branży. Jego kompleksowy…

Dedykowany czy gotowy system ERP - który wybrać?

Każda firma, planując rozwój, zadaje sobie pytanie o to, czy hamulcem w dalszej eksploracji rynku nie jest jej własny system. Jeśli odpowiada na…

Jak mobilne rozwiązanie ERP wspiera przedsiębiorstwa produkcyjne

System ERP można określić mianem szkieletu firmy. Platforma ta pozwala na stworzenie jednolitej bazy danych i integrację procesów biznesowych.

ROI z wdrożenia systemu ERP

Według badań przeprowadzonych przez Roberta Austina i Richarda Nolana z Harvard Business School wdrożenia systemów ERP mają większe szanse…

Według Gartnera systemy ERP nie unikną migracji do chmury

Przyśpieszająca transformacja cyfrowa w firmach na całym świecie odbywa się przede wszystkim dzięki chmurze. Migracji nie unikną również

Previous Next Play Pause
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

Chiny nie oddają pola. Modernizują swoje fabryki na potęgę

BPSCPrzemysł wraca z Azji do Europy, ale Chiny nie poddają się bez walki. Jak wynika z danych IDC, globalne wydatki na Internet Rzeczy (IoT) w 2018 roku wyniosą 772,5 mld dolarów. Oznacza to, że będą one o 15% wyższe niż w 2017 roku. Co ciekawe, w najbliższych miesiącach najwięcej na Internet Rzeczy wydadzą przedsiębiorstwa produkcyjne i transportowe, a liderem wydatków będą Chiny.

Technologie kognitywne są ważnym punktem na mapie inwestycji wielu firm, również tych z sektora przemysłowego. Zdaniem analityków z Deloitte niebawem staną się one powszechne, przyczyniając się do zmodernizowania 80 proc. procesów biznesowych. To ogromna rewolucja, której znakiem rozpoznawczym będzie znacznie wyższa efektywność przy niewielkim zaangażowaniu zasobów ludzkich. „Witamy w erze kognitywnej!” – czytamy na w raporcie firmy IBM, z którego wynika, że do roku 2019 rynek takich rozwiązań wart będzie 12.5 miliarda dolarów.

Koncepcja „produkcji odchudzonej „ (Lean Manufacturing) zakłada ciągłe doskonalenie w zakresie procesów związanych z produkcją a co za tym idzie - minimalizację marnotrawstwa zasobów produkcyjnych, skrócenie terminów realizacji, poprawę jakości, obniżenie kosztów, zwiększenie zysków i produktywności oraz poprawę obsługi klientów.

Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy gigantycznej wielkości przedsiębiorstwo przewozowe dysponuje tysiącami wagonów (choć równie dobrze mogłyby to być autobusy, tramwaje czy taksówki), które remontuje w kilku różnych firmach usługowych. Są nimi zarówno producenci wagonów (autobusów, tramwajów, taksówek), jak i firmy specjalizujące się wyłącznie w remontach. Kwestia kompletnego powiązania danych o stanie majątku w przedsiębiorstwie z wiedzą o remontach prowadzonych u usługodawców może okazać się w tym przypadku dość złożona.

 

Nie każda implementacja systemów ERP kończy się sukcesem. To samo tyczy się cyfrowej transformacji. Mimo ciężkiej pracy całego zespołu, na drodze do osiągnięcia zamierzonych celów pojawiają się większe lub mniejsze trudności, które mogą pełen potencjału projekt zamienić w sromotną porażkę. Eric Kimberling z Panorama Consulting radzi w 5. punktach, jak wyjść z kryzysu obronną ręką.

UTC CCS Manufacturing Polska jest czołowym producentem gaśnic i systemów przeciwpożarowych na rynku europejskim. Firma produkuje rocznie ponad 2,5 mln przenośnych gaśnic, które są eksportowane do kilkudziesięciu krajów. Wdrożenie systemu ERP IFS Applications 9, które pomogło zwiększyć efektywność we wszystkich najważniejszych obszarach działalności przedsiębiorstwa, jest istotnym elementem cyfrowej transformacji firmy.

System ERP w chmurze jako odpowiedź na potrzeby firm produkcyjnych

IT.IntegroWspółcześni przedsiębiorcy zmagają się z innymi wyzwaniami, niż jeszcze kilkanaście lat temu. Świat zmienia się w szybkim tempie i jest coraz silniej zintegrowany. Globalna gospodarka, zawrotny rozwój technologii oraz problemy z przewidywaniem zachowań konsumentów mogą stać się dla producentów barierą. Ale również szansą.

Zaplanuj, zamiast ryzykować

Wszyscy wiedzą, że biznesu nie da się prowadzić spontanicznie, podejmując decyzje intuicyjnie. Ulubiona miarka naszych babć – „na oko” – sprawdza się tylko w kuchni. Firma potrzebuje bardziej skrupulatnych założeń, wynikających z konkretnych wyliczeń oraz analiz, nie prób i błędów. Najskuteczniejsze, najbardziej efektywne jest stworzenie planu obejmującego działania przedsiębiorstwa całościowo – to jednak zadanie wymagające. Na ile więc teoria rozmija się z praktyką?

100 tysięcy sztuk mebli łazienkowych do ponad 30 krajów

BPSC100 tysięcy sztuk do ponad 30 krajów – tyle mebli łazienkowych co miesiąc dostarcza na rynek dolnośląski Deftrans. Na przestrzeni zaledwie kilku lat firma urosła pięciokrotnie. O tym jak udało się jej zdobyć pozycję lidera w kraju i z sukcesem wyjść na wymagające, zagraniczne rynki rozmawiamy z Krystianem Barczakiem, Dyrektorem Zarządzającym - Prokurentem i Sławomirem Zielezińskim, Szefem Działu IT firmy.

Rola systemów ERP w cyfrowej transformacji przemysłu

Zmieniająca się rola systemów ERP stanowi ważny element dyskusji w wielu organizacjach. Menedżerowie starają się przewidzieć, czy systemy ERP będą w przyszłości równie istotne jak obecnie czy też zostaną przez cyfrową transformację zepchnięte na dalszy plan? Szykujące się na kolejną falę innowacyjnych technologii przedsiębiorstwa produkcyjne muszą szukać odpowiedzi na to niełatwe pytanie.
 

Na drodze do cyfrowej fabryki

bpscDane nie pozostawiają złudzeń: już 67% przedsiębiorstw produkcyjnych podjęło działania mające na celu wdrożenie koncepcji Przemysłu 4.0.

Choć jest to domena przede wszystkim zagranicznych firm, to i wśród polskich nie brakuje takich, które dzięki zrealizowanym w ubiegłych latach projektom IT znajdują się dzisiaj na zaawansowanym poziomie automatyzacji. Dzięki temu są znacznie bliżej realizacji idei Fabryki 4.0. niż mogłoby się to na pierwszy rzut oka wydawać.

3 elementy skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem

UNIT4Międzynarodowa organizacja doradztwa biznesowego Turnaround Management Association w jednej ze swoich publikacji (Management Body of Knowledge) zbadała jakie są najczęstsze przyczyny upadku przedsiębiorstw. Wyniki badania wyraźnie pokazują, że głównymi przyczynami bankructw są problemy wewnątrz organizacji.

ERP i CRM to dwa najpopularniejsze systemy informatyczne eksploatowane przez polskie firmy. Zdarza się, że przedsiębiorstwa korzystają z obu rozwiązań nie integrując ich ze sobą. Zdaniem ekspertów, takie podejście ograbia je z licznych korzyści. Na połączeniu oprogramowania najbardziej skorzystają producenci z sektora spożywczego. Braną ta charakteryzuje się niewielkimi marżami, więc zwiększanie udziału w rynku przez obniżanie cen nie wchodzi w grę. W takiej sytuacją firmy muszą włożyć sporo energii w utrzymanie intratnych relacji biznesowych, a fuzja systemów ERP i CRM może okazać się dla nich zbawienna.

Chmura obliczeniowa szturmem zdobywa rynek IT. Liczba wdrożeń oprogramowania w modelu SaaS rośnie w tempie 20,1 proc. rdr – podają analitycy z firmy Gartner. Na naszych oczach odbywa się rewolucja, której największą ofiarą jest oprogramowanie instalowane na własnej, firmowej infrastrukturze. Agonię wdrożeń „on-premises” wieści Eric Kimberling, partner zarządzający w firmie doradczej Panorama Consulting. Jego zdaniem chmura obliczeniowa posiada tak wiele zalet, że porzucenie przez przedsiębiorstwa rozwiązań stacjonarnych jest jedynie kwestią czasu.

Jak nie ponieść porażki podczas wdrożenia systemu ERP?

IT.INTEGRODecydując się na wdrożenie systemu ERP, przedsiębiorcy muszą liczyć się z możliwością poniesienia porażki. Nierzadko zdarzają się komplikacje, opóźnienia, koszty wyższe niż zakładane w budżecie czy niedopełnienie warunków umowy. Kto ponosi winę za błędy podczas wdrożenia i czy przedsiębiorcy oraz integratorzy są w stanie się przed nimi uchronić?

Firmy produkcyjne rezygnują z dużych projektów IT

BPSCChoć 29% firm produkcyjnych wdrożyło w ubiegłym roku oprogramowanie wspierające zarządzanie, to ponad dwukrotnie zmniejszyła się ich wartość, skrócił się także czas realizacji projektów – wynika z raportu firmy doradczej Panorama Consulting.

To najlepszy moment, by przenieść swój biznes do chmury

IT.IntegroChmura obliczeniowa na stałe zagościła zarówno na światowym, jak i na lokalnym rynku. Stała się atrakcyjną alternatywą dla własnego centrum danych. Przedsiębiorcy w coraz bardziej świadomy sposób wykorzystują chmurę w codziennej pracy, a procesy biznesowe w niej realizowane są prostsze, tańsze i szybsze.

Automatyczne uczenie zwiększa możliwości aplikacji biznesowych

ORACLENa niedawnym spotkaniu społeczności architektów produktów Oracle (Oracle Product Architects Community) Stephen Green, który jest szefem działu wyszukiwania informacji i automatycznego uczenia w laboratorium Oracle Labs, zamierzał ogólnie przedstawić działalność swojej jednostki. Udało mu się omówić tylko trzy pierwsze slajdy. Pozostałą część godziny zajęło mu odpowiadanie na prawdziwy grad pytań dotyczących automatycznego uczenia i potencjalnych sposobów wykorzystania tej specjalistycznej techniki programowania w obszarach, którymi zajmowali się uczestnicy spotkania.

Wpływ oprogramowania ERP na zyskowność firmy

Przedsiębiorcy coraz częściej inwestują w nowe technologie wspomagające zarządzanie biznesem. Jak wynika z danych GUS z 2016 roku, przez ostatnie lata wskaźniki cyfryzacji polskich przedsiębiorstw znacznie wzrosły. W 2010 roku z rozwiązań typu ERP korzystało 57,9% dużych i 22% średnich firm, a w 2015 już 84% firm zatrudniających powyżej 250 pracowników miało wdrożony system ERP.

Krótko i na temat. Witajcie w erze produkcji „na zamówienie”

BPSCW produkcji liczy się obecnie „tu i teraz”, a klienci oczekują pojedynczych, krótkich serii dopasowanych do konkretnych, specyficznych potrzeb. Co ciekawe, polskie firmy są cichymi bohaterami takich usług i coraz częściej realizują zlecenia dla odbiorców nie tylko na rynku europejskim, ale również w Afryce czy na Bliskim Wschodzie.

Czy sklepy stacjonarne przegrywają rywalizację ze sklepami internetowymi?

itintegro logo2015W ostatnim czasie widoczny jest wzrost konkurencji na rynku sieci detalicznej. Wielu przedsiębiorców obawia się spadku poziomu sprzedaży oraz utraty klientów. Wynika to z rosnącej popularności showroomingu, gdy klienci oglądają i testują produkty w sklepie stacjonarnym, ale kupują go w sklepie internetowym.

Internet Rzeczy wkracza na salony. Duży wzrost wartości rynku, ale i sporo wyzwań

BPSC561 mld dolarów będzie wart rynek Internetu Rzeczy w 2022 r. - wynika z wyliczeń analityków MarketsandMarkets. Oznacza to, że w ciągu 5 lat jego wartość wzrośnie blisko trzykrotnie. Firma szacuje, że w 2017 r. sprzedaż rozwiązań IoT sięgnie 170 miliardów.

Inwestycje w smart fabryki mogą przynieść światowej gospodarce nawet 1,5 bln dolarów

BPSCJak donoszą analitycy Capgemini, dzięki inteligentnym fabrykom wskaźnik jakości produkcji w ujęciu globalnym będzie dwunastokrotnie wyższy niż w latach 90-tych. Oznacza to znaczące zwiększenie opłacalności. W najbardziej pesymistycznej prognozie specjaliści zakładają, że w ciągu najbliższych 5 lat inteligentne fabryki zwiększą wartość globalnej gospodarki o ponad 500 mld dolarów, w optymistycznym scenariuszu będzie to jednak aż 1,5 biliona. Czy polscy producenci dołożą swoją cegiełkę?

Widzę, rozumiem, działam czyli kilka słów na temat wizualizacji w produkcji

BPSCPodobno jeden obraz wart jest tysiąca słów – tę dewizę biorą sobie do serca dostawcy systemów informatycznych. Także w tych obszarach, które do niedawna uznawane były za hermetyczne i „inżynierskie”. Ekrany dotykowe, czytniki RFID czy mobilne kolektory danych to nie tylko sposób na wizualizację danych w czasie rzeczywistym, to jeden z bardzo ważnych elementów wdrażania koncepcji IIoT i Przemysłu 4.0 oraz sposób na optymalizację pracy.

Czy firmy produkcyjne zmienią strategię?

IT.integroRynek się zmienia. Rosną oczekiwania klientów, którzy stają się coraz bardziej wymagający oraz mniej wyrozumiali na błędy producentów. Obecna sytuacja wymusza zmianę strategii przedsiębiorstw oraz koncentrację działań na kliencie końcowym. Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi na zmiany?

Internet rzeczy nowym trendem w branży produkcyjnej

IT.IntegroOstatnie dziesięciolecie to okres szybkiego rozwoju technologii oraz jego wpływu na wszystkie branże, w tym na produkcję. Aby utrzymać się na rynku, firmy produkcyjne muszą inwestować w nowe rozwiązania biznesowe i oprogramowanie IT. Obecnie największe szanse rozwoju daje system ERP, zintegrowany z rozwiązaniami dedykowanymi danej branży. Jednak już w niedługim czasie systemy ERP będą połączone z koncepcją Internetu Rzeczy, przynosząc jeszcze więcej możliwości, danych, informacji przydatnych w procesie produkcyjnym.

Przemysł 4.0. Miraż czy rzeczywistość?

BPSCRozmowa z Marcinem Kowalskim, kierownikiem ds. wdrożeń informatycznych w firmie Agmar, dostarczającej metalowe obudowy dla odbiorców w Europie, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie.

O idei Przemysłu 4.0 mówi się od kilku lat, często narzekając na stan cyfryzacji polskich fabryk. Mało kto jednak zwraca uwagę na to, że wiele firm już kilka lat temu zbudowało fundamenty, dzięki którym dziś produkcja krótkich serii produktów „na indywidualne zamówienie” staje się opłacalna, a realizacja idei Fabryki 4.0 wcale nie tak odległa, jak mogłoby się to wydawać.

Wirtualna oraz rozszerzona rzeczywistość tworzą wspólnie rynek, który zdaniem analityków Digi-Capital, do końca dekady osiągnie wartość 120 mld dolarów. Eksperci IDC przedstawiają jeszcze bardziej optymistyczną prognozę, przekonując, że będzie to wartość rzędu 160 mld $. Oczywiście, wszystko zweryfikuje czas, jednak już dzisiaj pewne jest jedno – znaczny wpływ na jego kształtowanie wywierać będzie branża produkcyjna.

O wieloletniej, owocnej współpracy z firmą IFS opowiada MARIUSZ WAWAK, Kierownik Działu Informatyki w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym S.A. w Krakowie.

Jak, ucząc się na błędach innych, dobrze wybrać i wdrożyć system ERP?

MACROLOGIC5W ostatnich dniach pojawiły się informacje o słabych wynikach finansowych jednego z potentatów branży odzieżowej. W wydanym oświadczeniu spółka przekazała, że główną przyczyną takiego stanu rzeczy są błędy w działaniu uruchomionego niedawno systemu ERP. Według p.o. prezesa spółki, błędy w oprogramowaniu kosztowały niemal 10 mln zł. Czy ten przykład oznacza, że systemy ERP są mało efektywne? Oczywiście, że nie, ale przy okazji wdrożenia systemu należy zwrócić uwagę na kilka elementów.

Zwrot z inwestycji w ERP? Tak, pod warunkiem, że szukamy odpowiedzi na pytanie „tak czy nie” a nie „ile”

BPSCOpinie odnośnie szacowania zwrotu z inwestycji w system ERP są podzielone. Niektórzy dostawcy wprost pokazują klientom wyliczenia mające dowieść konkretnych oszczędności, jakie firma uzyska po wdrożeniu systemu wspierającego zarządzanie przedsiębiorstwem. Firmy, które korzystają z ERP mają jednak na kwestię ROI odmienny pogląd.

Back to top